Machine learning şi AI în politica şi educaţia românească
Poate nu ştiaţi, însă România lucrează la o strategie națională de inteligență artificială (AI). Autorităţile din domeniul digitalizării alături de parteneri din mediul universitar au organizat deja mai multe întâlniri pentru a stabili obiectivele şi principalele direcţii de acţiune.Pe motiv de finanţare,crearea strategiei este strâns legată de programul de „adoptare şi utilizare a tehnologiilor inovative în administraţia publică”, ceea ce pare puţin limitativ, însă rămâne un început bun. Aliniate la această strategie sunt şi mai multe iniţiative care vor să accentueze studiul machine learning şi AI în educaţia românească.
În mediul universitar AI-ul şi-a făcut deja loc, iar câteva dintre cele mai prestigioase instituții educaţionale oferă programe de studiu pe această specializare: Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi – master „Computational linguistics”- Politehnica din Bucureşti –„Master în AI”, Universitatea de Vest din Timişoara – „AI and distributed computing”, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca - master în „Artificial Inteligence and Vision”, Universitatea Babeş Bolyai - „Sisteme inteligente”, Universitatea Bucureşti - master „Artificial Intelligence”. Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) pare să fie vârful de lance al acestui domeniu, prin crearea unui Institut de Cercetare în Inteligență Artificială (ICIA), menit să asigure o masă critică de competenţe şi resurse umane. Anunţat ce e drept încă din 2020, proiectul beneficiază de circa 80 de milioane de lei finanţare şi pare să intre în linie dreaptă, memoriul tehnic și planurile urbanistice fiind deja realizate. Astfel, sunt toate şansele ca într-un orizont de 1-2 ani, UTCN să deţină şi să opereze un complex cu circa 40 de laboratoare de cercetare pentru inteligența artificială, dedicate unor departamente ce folosesc tehnologii software și hardware, sisteme inteligente și autonome, aplicații în securitate cibernetică și spațiu, orașe inteligente și diagnosticare medicală inteligentă.
Parte din aceeaşi strategia națională de inteligență artificială este şi Ordinul Ministerului Educaţiei (nr. 4049/iunie 2022) cu privire la introducerea unei discipline opţionale de „introducere în învăţarea automată/machine learning pentru clasele XI-XII”, chiar de anul viitor. Opţionalul se adresează liceelor de matematică informatică şi este gândit pentru o oră pe săptămână. Nota de prezentarea Ministerului este corectă şi recunoaşte rolul machine learning în construirea de sisteme inteligente/autonome. Programa este axată pe două componente: familiarizarea cu limbajul de programare Python şi înţelegerea conceptelor de bază privind învăţarea automată şi a algoritmilor asociaţi. Conform documentelor oficiale, programa a fost realizată cu sprijinul Uniunii Profesorilor de Informatică din România, a Asociaţiei Române pentru Ai şi Comunitatea AI România.
În mod evident, chiar dacă nota de prezentare a Ministerului Educaţiei vorbeşte despre „alfabetizare digitală”, cursul are o complexitate ridicată şi va fi greu de abordat atât de profesori, cât şi de elevi. Pentru următorul an școlar, puţine licee vor introduce probabil acest opţional. Provocarea principală va fi legată de identificarea profesorilor care să ţină acest opţional şi să aibă cunoștințele/abilităţile necesare pentru a nu deraia de la curricula oficială. Cu siguranţă, situația se va schimba după ce universităţile vor produce suficient de mulți absolvenţi pe specializarea AI, care să acopere atât cererea din mediul privat, cât şi nevoia de cadre didactice. Planurile Ministerului Educaţiei prevăd pe termen lung cuprinderea unei „introduceri în AI” în programa obligatoriea tuturor claselor de informatică.La nivel general, este însă nevoie de o armonizare mai evidentă între mediul academic și cel privat pentru a reduce riscul de teoretizare excesivă. Doar astfel, curiculla din sfera AI poate fi asociată cu evoluţia curentă a tehnologiei și cerinţele curente ale pieţei.
Strategia Naţională în domeniul AI a fost anunţată în 2021 de către ministrul Ciprian Teleman. A început cu formarea unui grup de lucru, care să reunească informaţii şi iniţiative din mediul public (proiectul ADR – SIPOCA 704 - Cadru strategic pentru adoptarea și utilizarea de tehnologii inovative în administrația publică 2021-2027 – soluții pentru eficientizarea activității) şi privat (RePatriotAI, spre exemplu), atât la nivel naţional cât şi în Europa.Nu am găsit informaţii despre activitatea acestui grup de lucru, însă, în lună martie a acestui an, Guvernul vorbea despre necesitatea înfiinţării unui Comitet Naţional de Inteligenţă Artificială, care să ofere lidership şi să coordoneze realizarea strategiei naţionale. Să rămânem cu speranţa că astfel de comitete vor ajuta şi nu vor încurca dezvoltarea domeniului şi că dorinţa şi nevoia de aliniere a educaţiei la realitatea din IT şi economie vor fi mai puternice.
Tags: Editorial, inteligenta artificiala, AI, Machine learning, specializare AI, disciplina invatare automata
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)