Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Dezvoltarea mobilității electrice în România

17 Noiembrie 2023



Vorbim despre mașinile electrice ca despre un fenomen al secolului XXI. Dar istoria sa începe la sfârșitul anilor 1800, fiind legată de nume cunoscute în istoria automobilului. Puțini oameni știu că vehiculele electrice au o istorie de peste un secol și jumătate. Primul vehicul electric recunoscut oficial din lume, triciclul Trouvé, era prezentat la Paris în 1881 de francezul Gustave Trouvé. În 1893, conaționalul său, Charles Jeantaud, fonda prima companie care pentru câțiva ani a construit doar vehicule electrice sub marca Jeantaud. Primul record de viteză confirmat a fost stabilit de pilotul de curse Gaston de Chasseloup-Laubat într-un Jeantaud. În urmă cu exact 125 de ani, Ferdinand Porsche a revoluționat vehiculele electrice, proiectând pentru producătorul austriac Lohner un motor octogonal care producea până la 5 CP, putea atinge o viteză maximă de 35 km/h și avea o autonomie de aproximativ 80 km.



La sfârșitul secolului XIX, producătorul american Morris&Salom a modernizat flota de taxiuri din New York cu mașini electrice, apreciate ca fiind silențioase și nepoluante. În America începutului de secol XX vehiculele electrice erau deja populare. În 1912, de exemplu, erau înmatriculate în jur de 35.000 de vehicule electrice, aproximativ jumătate din vehiculele cu motor din New York fiind electrice. Companiile încep să ofere exclusiv mașini electrice personale, vehicule pentru livrare, camioane, sau autobuze. Vehiculul alimentat electric a fost de actualitate datorită cercetărilor în domeniul electricității, astfel că Henry Ford și prietenul său Thomas Edison au creat două prototipuri ale vehiculului Edison-Ford.
Cu toate acestea, confruntându-se cu aceeași problemă ca și azi, autonomia, vehiculele electrice au dispărut aproape complet de pe șosele până în anii ‘20, motoarele pe benzină câștigând cursa, mai ales odată cu scăderea prețului benzinei.

Relansarea vehiculelor electrice în anii ‘90
Criza petrolului din anii ‘90 a readus în prim plan vehiculele electrice, odată cu creșterea mișcărilor ecologiste. Abia după Războiul din Golf din 1991, care a evidențiat pericolul dependenței de petrol, și apariția noilor reglementări de mediu, posibilitățile dezvoltării unei piețe mai mari de mobilitate electrică au devenit evidente.
La începutul anilor 2000, au început să apară companii mici, inovatoare, implicate în proiectarea și producția de mașini electrice. Datorită bateriilor litiu-ion, mult mai eficiente decât predecesoarele lor cu un secol în urmă, aceste vehicule aveau deja o autonomie mai mare. Este momentul în care Tesla, de exemplu, a dezvoltat roadster-ul cu o autonomie de 350 km. Cu această adaptare a motorului electric pentru utilizarea de zi cu zi, mașina electrică face acum, în sfârșit, un pas important înainte. Autonomii de la 300 la 400 km au devenit un nou reper pentru mobilitatea electrică pe piața americană, însă, din cauza lipsei stațiilor de încărcare și a infrastructurii, succesul în Europa a ajuns abia la sfârșitul anilor 2010.
Reacția la „Dieselgate”, scandalul generat de manipularea informațiilor referitoare la emisiile diesel care a vizat Volkswagen în 2015, a creat efecte de undă în întreaga industrie automobilistică, dovedind că s-a ajuns într-un punct de cotitură marcat de îngrijorările globale cu privire la mediu. Scandalul a evidențiat importanța sistemelor performante de testare a emisiilor și continuă să accelereze conversațiile despre poluarea aerului, politicile de transport și interdicțiile de folosire a vehiculelor cu motorină. De asemenea, a forțat mulți producători de automobile să intensifice investițiile în tehnologii pentru vehicule electrice (VE). În general, tendințele globale actuale ilustrează importanța tot mai mare a tehnologiei sustenabile, piețele competitive fiind deschise pentru VE la prețuri accesibile și o creștere la nivel mondial a infrastructurii de încărcare.

Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și a poluării aerului prin mobilitatea electrică
Sectorul transporturilor este sectorul care emite gaze cu efect de seră (GES) într-un ritm care crește alarmant, fiind estimat că va atinge o pondere de peste 30% din totalul emisiilor de GES în viitor. Flota globală de vehicule este programată să se dubleze până în 2050, cu peste 90% din creșterea viitoare estimată să aibă loc în țările cu venituri mici și medii. Pentru a obține un sector de transport mai curat, pe masa guvernelor și organizațiilor internaționale se află măsuri care să conducă în viitor la orașe mai bine proiectate, facilități sigure și confortabile pentru mersul pe jos și cu bicicleta, mai mult transport public și flote rutiere ecologice și mai eficiente, inclusiv cu VE.
În ultimii 20 de ani, VE au cunoscut dezvoltări tehnologice semnificative care nu numai că le-au redus costurile, ci au redus amprenta asupra mediului și au crescut aria de utilizare. Introducerea VE în flote este adesea primul pas pentru a depăși provocările și barierele din calea mobilității electrice, existența unei infrastructuri de încărcare bine administrată fiind esențială pentru adoptarea lor pe scară largă în întreaga lume.

Provocările pentru infrastructura de încărcare
Uniunea Europeană își propune să atingă neutralitatea emisiilor de carbon până în 2050. Conform studiului Element Energy – „Mobilitate electrică: inevitabil sau nu?”, UE dorește să obțină o reducere cu 55% a emisiilor până în 2030, față de 1990. Numărul total de mașini electrice din lume este acum de aproape 17 milioane, de trei ori mai multe decât în 2018. Pentru a gestiona acest număr în creștere rapidă, dezvoltarea infrastructurii de încărcare a VE va trebui să se intensifice.
Lipsa stațiilor publice de încărcare a VE poate crea anxietate pentru deținătorii acestora, este nevoie de reducerea timpului de încărcare, iar integrarea infrastructurii de încărcare a VE cu rețeaua electrică existentă este o provocare, având în vedere că cererea crescută de energie electrică ar putea tensiona rețeaua. O altă provocare este costul acestei infrastructuri, construirea stațiilor de încărcare și modernizarea rețelei electrice fiind adesea costisitoare, ceea ce poate fi o barieră în calea adoptării pe scară largă a VE. De asemenea, este nevoie de standardizare, tipurile de încărcătoare și conectori descurajând șoferii să folosească stațiile publice de încărcare.
Previziunile privind numărul de puncte de încărcare pentru vehiculele electrice necesare în 2030 pentru a satisface cererea de electrificare în masă variază enorm. Experții sunt de acord că, în majoritatea țărilor, rata la care sunt instalate punctele de încărcare trebuie să fie mai mare pentru a satisface cererea viitoare. Potrivit McKinsey, până în 2030, UE ar trebui să se extindă de la cele 340.000 de stații de încărcare actuale la 3,4 milioane de încărcătoare publice estimate a fi necesare pentru a satisface nevoile viitoarei flote de VE. În acest ritm, în medie, 6.000 de puncte publice de încărcare ar trebui instalate săptămânal în UE în ansamblu, până în 2030, ceea ce demonstrează faptul că este mult teren de recuperat.

Studiu de caz: parteneriatul dintre Global Systems Communications și Teltonika Energy
Green eDIH a anunțat de curând o contribuție importantă la dezvoltarea mobilității sustenabile în România prin extinderea portofoliului de soluții oferite de Global Systems Communications (GSC), membru fondator GreenTech. În parteneriat cu Teltonika Energy, o companie lider în tehnologie din Lituania, GSC intră pe o piață în creștere rapidă, pentru a satisface cererea tot mai mare de soluții de încărcare a mașinilor electrice din România.
Interesul GSC pentru inovare și misiunea sa de a promova tehnologii durabile se aliniază perfect cu angajamentul Teltonika Energy de a dezvolta soluții inovative de încărcare a vehiculelor electrice pentru piețele internaționale. Inițiativa răspunde cererii în creștere pentru infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice, asigurând în același timp soluții avansate din punct de vedere tehnologic, eficiente și fiabile.
Tehnologia Teltonika Energy asigură încărcarea eficientă atât a vehiculelor electrice personale, cât și a celor comerciale, soluțiile putând fi extinse cu ușurință pentru a se adapta cererii tot mai mari pentru infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice. Sistemele TeltoCharge sunt echipate cu funcții inteligente, permițând utilizatorilor să monitorizeze și să gestioneze stațiile de încărcare de la distanță, în același timp având posibilitatea de a fi integrate în platforme care folosesc Protocolul Open Charge Point (OCPP).
Green eDIH consideră că adoptarea soluțiilor de mobilitate electrică este un pas critic în reducerea emisiilor de carbon, iar această colaborare are potențialul de a redefini peisajul mobilității electrice în România. Din acest motiv, Gabriel Munteanu, GTC President, Green eDIH Governor, și Silviu David, Managing Partner GSC, au participat alături de Ugurcan Ozver, Head of Sales EAST Europe, Teltonika Energy, la EV Charge Show, eveniment major în domeniul tehnologiilor din domeniul e-mobilității organizat în perioada 2-4 noiembrie la Istanbul.



În cadrul evenimentului, a avut loc EV Charge Conference - Electric Vehicle Charging Software / Automation, o sesiune extrem de interesantă, ocazie cu care Ugurcan Ozver a prezentat noile soluții de încărcare pentru VE dezvoltate de către Teltonika Energy - TeltoCharge. Totodată au fost abordate și subiecte precum electrificarea sectorului de transporturi, situația actuală a ecosistemului stațiilor de încărcare pentru VE, și au fost prezentate soluții inovative de mobilitate electrică, atât software, cât și hardware.
„Investițiile în infrastructura de încărcare și colaborările precum parteneriatul dintre Teltonika Energy și Global Systems Communications din România demonstrează angajamentul pentru un viitor mai sustenabil și o mobilitate electrică accesibilă și eficientă.” – a concluzionat SilviuDAVID – Managing Partner GSC, în urma evenimentului.
„Parteneriatele și investițiile în tehnologiile sustenabile reprezintă pași critici în direcția unui mediu mai curat și a unei mobilități electrice pe scară largă. Cu sprijinul industriei auto, a guvernelor și a organizațiilor internaționale, viitorul se anunță promițător pentru mobilitatea electrică, contribuind la reducerea impactului asupra mediului și la îmbunătățirea calității vieții în orașe.” - susține Gabriel MUNTEANU - GTC President, Green eDIH Governor.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite