Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Când știm că avem cel mai bun plan de marketing?

19 Martie 2024



Aceasta este una dintre cele mai grele întrebări la care este nevoit, într-o formă sau alta, să răspundă un marketer la început de an. Nu se eschivează la aceasta, dar, de regulă, trebuie să ia în considerare foarte multe elemente, care implică businessul său, ancorat într-o realitate economică, socială extrem de complexă. Așteptările vin din partea echipelor manageriale care, în funcție de viziunile afacerii, acordă importanță tuturor acțiunilor care stimulează într-o anumită proporție vânzările și, în final, profitul companiei.

Indiferent dacă vă aflați în stadiile incipiente ale unui startup, conduceți o afacere de mulți ani, coordonați o echipă într-o corporație multinațională, un plan de marketing complex este busola care ghidează înspre toate eforturile de marketing necesare obținerii unui rezultat foarte bun. Puteți să vă gândiți la acesta ca la o foaie de parcurs strategică, ce aliniază echipa către obiectivele comune și acționează în definitiv ca un instrument de bază pentru luarea deciziilor. Un plan de marketing nu este un document sau un ghid, este fundația strategică care sprijină întreaga structură de marketing.
Intrăm puțin în detaliile procesului complex de dezvoltare și implementare a planurilor de marketing eficiente, lăsând loc de personalizare, în funcție de intențiile, obiectivele de business ale fiecărui marketer în parte, dar înainte parcurgem câțiva pași clari strategici.

Am ajuns la concluzii solide în urma unei analize complexe. De regulă, aici se vede diferența dintre experiențele echipelor. Nu discutăm doar de o analiză S.W.O.T. (puncte forte, puncte slabe, oportunități, amenințări), ci despre întreprinderea unor cercetări de piață ample, a unor analize a mediului în care activează compania, a concurenților, apiețelor vechi și noi, a produselor noastre,a clienților, a interacțiunilor produs-serviciu-client. Tot ceea ce am lansat pe piață, în orice formă a fost, ar trebui să primească un feedback, un review notat în analiza noastră. Toate eforturile anterioare de marketing ar trebui să aibă deja un rezultat și o interpretare pentru a pregăti următoarele inițiative de marketing. Ne folosim toate datele colectate de noi sau de competiție, de studii și analize din exterior pentru a ne extrage pilonii viitoarelor strategii.

Ne-am stabilit obiectivele și ne-am identificat targetul. După ce am parcurs toți pașii pentru o analiză situațională, se presupune că putem cu ușurință să ne identificăm obiectivele de marketing. Desigur, ele se aliniază obiectivelor de afaceri și sunt specifice tipului activității companiei, ce pot varia de la creșterea gradului de cunoaștere a produselor/companiei, creșterea cotei de piață, creșterea loialității clienților până la îmbunătățirea vânzărilor și se presupune că au forma S.M.A.R.T.(specifice, măsurabile, accesibile, relevante și limitate în timp). Totodată, acum e momentul să ne concentrăm pe o înțelegere aprofundată a publicului țintă. O segmentare corectă a pieței și a tipurilor de cumpărători este necesară pentru a ști ce formă va lua mesajul de marketing, unde va fi distribuit, de câte ori, în ce condiții, cu ce scop etc…

Ne-am stabilit toate coordonatele strategiei de marketing. Aceasta este de fapt inima planului de marketing, care include (tradițional) cei 4P (produs, preț, plasare, promovare). Pentru că aici vorbim despre ceea ce se oferă mai exact, de forma sa, de modul de plată, de modalitățile de distribuție, de serviciile post-vânzare, de tot ceea ce conține efectiv un serviciu sau un produs, de la stadiu de idee până la consum. De remarcat este abilitatea de creație a echipei, ce surprinde și reușește să îi ofere potențialului client produsul pe care îl dorește și de a-l convinge să revină și cu o a doua cumpărare.

Avem toate premisele unui plan bun de acțiune. De cele mai multe ori această etapă este definitorie în realizarea efectivăa unui plan de marketing. Implementarea este cea mai costisitoare, are nevoie de cei mai buni oameni, de cea mai bună inspirație și responsabilitate, comunicare și devotament. Această etapă prevede planul de acțiune defalcat, pe trimestre, luni, săptămâni, zile, toate tacticile de marketing alese, acțiunile, activitățile, campaniile, ce vor fi divizate pe canale, termene și responsabilități. Prioritățile sunt bine definite, campaniile cele mai valoroase au întâietate, li se alocă cele mai multe resurse. Planificarea este riguroasă, trebuie făcută în deplină cunoștință de cauză de cei mai buni experți care, datorită experienței lor, pot anticipa cu ușurință rezultatele ce pot apărea, dar sunt și atât de flexibili încât să poată schimba diverse elemente cu mare ușurință. Să nu uităm cât de mult se schimbă comportamentele de consum aproape de la o zi la alta și cum noile tehnologii și social media deschid noi orizonturi de promovare și chiar de vânzare.

Începutul anului deja dă semne de schimbări neprevăzute, economice cel puțin, așadar încrederea trebuie acordată acelora care proiectează, execută, evaluează și se redresează imediat în fața oricărei situații. Totodată, având în vedere dinamica din piață, marketerii trebuie să rămână alerți, să studieze în continuu piețele și să modifice planul de acțiune în cazul în care apare o nouă nișă, o nouă funcție a unui canal de social media, cu un mare potențial, de exemplu.

Avem realizate proiecțiile financiare. Această secțiune evidențiază aspectele financiare ale planului, inclusiv bugetul de marketing, proiecțiile veniturilor și analiza rentabilității investiției. Bugetul este un element ce interesează întreaga companie, fiind mereu o dispută între departamentele financiare, manageriale și marketing. Există câteva principii de bază ale acestor departamente pentru stabilirea bugetelor (și câteva reguli nescrise), dar ce se prevede în 2024 este o creștere a bugetelor de marketing, cu atât mai mult cu cât companiile de top testează tehnologii de inteligență artificială costisitoare, ce au legătură directă cu departamentul de marketing. E totodată un moment potrivit pentru evaluarea fezabilității financiare și a profitabilității strategiilor de marketing. Tot aici includem și indicatorii de performanță, K.P.I.-urile (Key Performance Indicators) pe care îi folosim pentru a măsura eficiența eforturilor de marketing. De asemenea, este relevant să gândim în avans și procesele de revizuire și ajustare pentru a ne asigura că planul rămâne relevant și eficient în timp.

Este important să reținem că, deși toate aceste componente sunt esențiale, acestea pot varia și în funcție de alți factori, precum dimensiunea organizației, industrie și specificul obiectivelor de afaceri.
Așadar, dacă parcurgem cu rigurozitate etape definitorii ale unui plan de marketing, implementăm, evaluăm și analizăm, avem convingerea că urmăm un traseu bun pentru marketarea oricărui brand. Totuși, să fim pregătiți să învățăm și din greșeli, încercând întotdeaua să îmbunătățim și să aducem valoare și inovație în cadrul oricărei companii.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite