Universitatea de Vest din Timișoara la 80 de ani
UVT, catalizator al mișcării academice timișorene, își urmează calea spre cunoașterea aprofundată și trecerea către tehnologiile viitorului și ale noilor generații
Universitatea de Vest din Timișoara este astăzi cea mai dinamică instituție de învățământ superior din România, o universitate care se remarcă prin spiritul său tânăr, prin abordarea modern-europeană și capacitatea superioară de a inova în educație și cercetare, prin ambiția de a fi la originea unor alianțe și proiecte transformaționale pentru comunități diverse și ecosisteme de dezvoltare extinse. Creatoarea unui model unic al calității educației, referențială pentru formarea multi-dimensională și inter-disciplinară a studenților, exponenta unei viziuni și rațiuni de a fi și acționa care înobilează și potențează valoric spațiul academic românesc și toate mediile de dezvoltare cărora i se dedică: sociale, economice ori culturale. În interviul acordat de rectorul UVT, prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea, parcurgem momentele esențiale din istoria devenirii Universității de-a lungul a 80 de ani de existență și încercăm deopotrivă să surprindem identitatea, unicitatea și complexitatea care o definesc în prezent.
Domnule rector, de-a lungul a opt decenii, care sunt sunt cele mai importante valori şi repere transmisedin generaţie în generaţie? În ce fel influențează aceste repere prezentul şi viitorul UVT?
Spiritul UVT este unul al performanței și al excelenței, ca rezultat gradual și permanent al efortului de a fi mai buni, pentru întreaga comunitate universitară. UVT pledează în continuitate pentru o educație corelată cu nevoile imediate ale pieței muncii, o educație care vizează, în plus față de performanța științifică și angajarea social-economică, chiar potențarea personalității umane ca întreg.
Odată cu misiunea sa educațională, Universitatea de Vest din Timișoara promovează un set de valori și principii morale pe care să-l transmită și care să ghideze generațiile viitoare: libertatea academică, solidaritatea și respectul reciproc, diversitatea, personalizarea procesului educațional, transparența, onestitatea, profesionalismul și excelența, cunoașterea avansată și transdisciplinaritatea, recunoașterea meritului și responsabilitatea publică și individuală.
Sigur că acest set de valori ne proiectează planul academic pe termen lung, ghidând proiectele de educație și cercetare pe care UVT și le asumă. Astfel, pe lângă rolul de instituție de formare a unor specialiști în domeniile specifice de competență, ne asumăm și rolul de instituție relevantă pentru regiunea de vest a țării, care participă activ la marile provocări socio-economice regionale și naționale.
Universitatea de Vest din Timişoara sărbătoreşte 80 de ani de evoluţie continuă în educație și cercetare. Care au fost cele mai importante momente din existenţa Universităţii şi personalităţile marcante care şi-au pus amprenta asupra istoriei şi devenirii sale?
„Universitatea noastră, povestea noastră. Pentru comunitate, pentru Timișoara” este genericul acestei sărbătoriri a celor 80 de ani de la înființarea UVT.
Timișoara, ca centru regional administrativ și epicentru socio-economic, este o comunitate în care istoria dezvoltării urbane din a doua parte a secolului al XX-lea și prima parte a acestui secol se împletește cu istoria Universității de Vest din Timișoara. Înființarea UVT a fost realizată prin Decretul-Lege Regal 660/30 decembrie 1944, prin care se realiza fondarea unei universități timișorene – Universitatea de Vest – abilitată să ofere programe de studii în domeniile Drept, Litere și Filosofie, Științe, Medicină Umană, Medicină Veterinară, Farmacie și Teologie.
În 1948, reforma învățământului stabilea principiile fundamentale de organizare a învățământului superior din România, după modelul de atunci. Cu toate limitele sale, a prevăzut și înființarea Institutului Pedagogic de 3 ani. Prin Decizia nr. 263327, se fonda Institutul Pedagogic, instituție care funcționa în paralel cu alte centre de învățământ superior din oraș (Institutul Politehnic, Institutul de Medicină, Institutul Agronomic). Menirea noului institut era aceea de a pregăti cadre didactice pentru învățământul românesc din vestul țării. În anii săi de început, Institutul Pedagogic găzduia o singură facultate, de Matematică-Fizică, cu durata studiilor de trei ani.
Activitatea Facultății de Matematică-Fizică a debutat într-un edificiu puțin adaptat nevoilor universitare. Însă directorul Institutului, Mihail Ghermănescu, avea ambiția de a-l dezvolta, transformându-l într-o universitate puternică. Astfel, Institutul Pedagogic a devenit parte a Universității de Vest.
Ca următor pas în consolidarea universității noastre, durata studiilor la Institutul Pedagogic devine de 4 ani. Noua denumire este Institutul Pedagogic de 4 ani din Timișoara. Momentul 1956 a însemnat, mai apoi, înființarea Facultății de Filologie, cu durata studiilor de 5 ani. Un nou grup de tineri profesori cu mare potențial sosesc în capitala Banatului, înaintând un memoriu ministerului, prin care solicitau transformarea acestuia în universitate, separarea secțiilor în facultăți distincte și elaborarea de către absolvenți a unei lucrări de diplomă, astfel că, în 1962, prin Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 999/27 septembrie, i se dă curs Memoriului depus în 1956, prin care se stabilește noul statut de organizare și denumirea de Universitatea din Timișoara. Demarează și lucrările la noua clădire a universității, pe bulevardul Vasile Pârvan, sub coordonarea arhitectului Hans Fackelmann. În 1967 se înființează Facultatea de Științe Economice, menită să dea universității o direcție suplimentară, prin deschiderea sa către piața muncii.
Odată cu schimbarea politică radicală din decembrie 1989, UVT intră în era post-comunistă cu trei facultăți: Facultatea de Filologie, Facultatea de Științele Naturii (adică Matematică și Fizică) și Facultatea de Științe Economice.
Perioada imediat următoare lui decembrie 1989 aduce schimbări substanțiale în structura întregului învățământ superior românesc și, la încheierea anului universitar 1995/1996, Universitatea de Vest din Timișoara avea opt facultăți, un Departament pentru Perfecționarea Personalului Didactic, 40 de specializări de lungă durată, o specializare de scurtă durată (3 ani, Tehnologie Informatică), 12 specializări de Master și Studii aprofundate, un program de Înalte Studii Europene. În 2004 se înființează cea mai tânără dintre facultăți, Facultatea de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării, iar în 2012 UVT devine membră a celui mai puternic consorțiu universitar din România, Consorțiul „Universitaria”, proiect comun a cinci dintre cele mai prestigioase universități din țară (Universitatea din București, Universitatea „Babeș - Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și Academia de Științe Economice din București).
Sub denumirea nouă de Universitatea de Vest din Timișoara, comunitatea acadmică de aici a avut conducători aparținând elitelor intelectualității din România, de o erudiție academică aparte, printre care s-au numărat rectorii Eugen Todoran și Ioan Talpoș, ori profesorii și mentorii Mircea Mihăieș și Adriana Babeți.
Astăzi putem vorbi despre o ofertă academică ce acoperă principalele direcții de studiu din domeniul științelor exacte, al științelor economico-sociale și administrative, respectiv din domeniul științelor umaniste și al artelor. Prin cele 11 facultăți, la care se adaugă Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, cu 27 de centre de cercetare avansată, UVT generează și transferă cunoaștere către societate prin cercetare științifică, dezvoltare, inovare și transfer tehnologic. Ca element de modernizare avansată, am implementat structura disciplinelor transversale, un concept nou de educație, care permite formarea multi-dimensională și inter-disciplinară a studenților, prin posibilitatea de alegere a unor cursuri din oricare alt program de studiu decât cel ales inițial.
Dincolo de moştenirea trecutului, aţi construit în ultimii ani o nouă paradigmă şi un nou brand educaţional, care dau sens şi consistenţă misiunii UVT. Care este noul model care asigură cursul ascendent al Universităţii?
Este vorba despre un model unic al calității educației, prin propriul brand în educație – UVT Teaching & Learning Brand -, care însumează un set avansat de metode psiho-pedagogice și tehnici de dezvoltare a deprinderilor de învățare, aliniate la cele mai noi tendințe în cercetarea în domeniul pedagogic și educațional. Aceste eforturi ale comunității UVT, care ne-au facilitat procesul de reformare a metodelor de predare-învățare-evaluare, ne-au condus spre rezultate cuantificabile, atât în ceea ce privește numărul de studenți internaționali, cât și în creșterea competitivității globale pe care o au cele peste 180 de programe de studii pe care le oferim, la nivel de licență și doctorat. Prin „UVT teaching & learning brand” expertizăm sistematic etapele de predare-învățare-evaluare, prin metode critice și obiectivitate, prin întregul proces dezvoltat și administrat de către Centrul de Dezvoltare Academică al Universității.
Mai mult, am înțeles în timp că ecosistemul UVT integrează toate fațetele vieții studențești, universitare, de educație și cercetare, astfel că am inclus pe verticala unei succesiuni firești în viața de zi cu zi a studenților și cadrelor didactice toate utilitățile și funcțiunile necesare unei universități moderne europene. În acest an, spre exemplu, vom inaugura noua grădiniță a UVT, dar și noua cantina studențească, care completează favorabil infrastructura educațională și de cercetare, în care, tot în acest an, a fost inaugurat și cel mai modern spațiu cu dotări de cercetare, Institutul de Cercetări Avansate de Mediu (ICAM), un propulsor al viitoarelor noastre proiecte internaționale de mare importanță.
În acest fel, prin toate programele noi de studii, avansate și foarte bine primite în mediul public, prin efortul de dezvoltare a infrastructurii educaționale, dar și prin lărgirea disponibilităților de cercetare internațională, mai ales prin intermediul alianțelor europene (UNITA), astăzi UVT se poziționează cu fața către viitor, unul marcat semnificativ de politica Spațiului European al Educației și Cercetării, puternic promovat prin măsurile active ale Comisiei Europene.
La scară umană 80 de ani este vârsta asociată înțelepciunii, capacității de a îndruma şi a sesiza mult mai eficient perspectivele valoroase. La nivelul unei universităţi, a UVT în mod particular, care sunt atributele asociate celor 80 de ani de existenţă? Este o vârstă a tinereţii sau a maturității, a creativităţii şi vitalităţii depline?
În ultimii ani, dar mai ales între aniversarea UVT 75 și cea de azi, UVT a profilat o nouă strategie de termen mediu și lung, prin care promovăm parteneriatele cu administrația și mediul economic, creștem schimburile și cooperările internaționale, lărgim accelerat infrastructura, pentru ca în orizontul următorilor 10 ani, chiar până la aniversarea de peste 20 de ani, la UVT 100, această universitate să fie referențială pentru adaptabilitatea și versatilitatea înnoirilor.
Suntem, cum se vede, o universitatea cu spirit tânăr, modern, orientat spre viitor, care știe să-și recunoască valorile și să-și fructifice experiența. Comunitatea noastră de alumni, absolvenți din toate generațiile, formează cei mai buni ambasadori ai noștri în lume, moștenirea vie a educației transferate la UVT.
Care sunt în prezent atuurile UVT, caracteristicile sale unice pe plan naţional, regional şi european?De ce aleg tinerii Universitatea de Vest din Timişoara pentru a deveni profesionişti în domeniile reprezentate?
Cum am spus de multe ori, nu suntem nici cea mai veche și nici cea mai mare universitate din România, dar suntem cea mai dinamică, așa cum bine se știe. Studenții vin la UVT din peste zece județe ale vestului, sudului și centrului țării, dar și din țări UE și non-UE, pentru că oferim cel mai bun mix al unui ansamblu de avantaje: calitatea studiilor și garanția integrării în viitoare cariere foarte apreciate, dar și condițiile de viață și de învățare, de realizare a stagiilor de practică și internship-uri, de participare la programe internaționale de schimburi academice și proiecte de cercetare.
Viața la Timișoara și studenția de la UVT oferă ceea ce doar Bucureștiul și Cluj-Napoca mai oferă, în ansamblul țării, un set atractiv de avantaje speciale pentru cei aflați la începutul unui parcurs de carieră.
Cât de importantă este activitatea de cercetare în cadrul UVT? Care sunt punctele forte capitalizate pe acest palier de afirmare şi confirmare a oricărei universităţi de prestigiu?
Una dintre schimbările semnificative din ultimii patru ani este participarea UVT în cadrul Alianței UNITA de Universități Europene, cu mare accent pe cercetarea internațională.
Proiectul UNITA creează oportunitatea unor colaborări internaționale prin intermediul UNITA Hubs și al doctoratelor derulate în cotutelă. Realizăm în prezent transferul de la faza pilot (cu șase parteneri), către faza de consolidare a alianței (cu zece parteneri cu drepturi depline și doi parteneri asociați). Are loc și o extindere a numărului de domenii pe care Hub-urile de cercetare se vor concentra, de la 3 la 6 domenii prioritare. Cele șase domenii includ trei noi teme: Global Health, Digital Transition, Inclusive Societies și cele trei teme vechi Green Energy (ex-Renewable Energy), Cultural Heritage și Environment and circular economy (ex-Circular Economy).
Colaborarea din cadrul acestor teme va include:
• participarea cercetătorilor la evenimente de matching;
• acordarea de mini-granturi pentru echipele din cadrul UNITA care colaborează pe o anumită sub-temă;
• realizarea de doctorate în cotutelă;
• accesul la infrastructura de cercetare din cadrul universităților UNITA.
Tags: Cercetare, Educatie, invatamant superior, inovare, Universitatea de Vest din Timisoara, Marilen Pirtea, universitati europene, UVT, programe studiu moderne
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)