Comunicarea in marketing - spre ce ne indreptăm?
Fără doar și poate, tehnologia și-a pus amprenta pe obiceiurile, modul nostru de lucru, relațiile interpersonale, cu alte cuvinte ne-a schimbat și suntem într-un continuu proces de modificare a modului de viață. O schimbare esențială pe care a adus-o tehnologia și pe care, inevitabil, am adoptat-o cu toții, se referă la modul în care comunicăm.
Extinderea universului comunicațional se datorează, în special, creșterii nevoii de a comunica a tuturor actorilor de pe scena economico-financiară, politică, socială și este în mod cert impulsionată de evoluția tehnologică. De fapt, vorbim de o nevoie de a fi într-o legătură strânsă, de a emite și de a recepționa în permanență mesaje, vorbind desigur de un flux cu dublu sens, o condiție și o consecință a conexiunilor care se stabilesc în cadrul oricărui mediu, fie că este vorba de indivizi, fie că este vorba de organizații.
Se consideră că primele forme de manifestare ale comunicării în marketing și-au făcut apariția încă din antichitate, cel puțin așa le încadrează specialiștii în domeniu. Discursurile politice ale lui Platon, care trec ușor în aria relațiilor publice, acțiunile de sponsorizare care au apărut încă din Grecia antică pentru sportivii vremii, anunțurile de evenimente importante pentru colectivitate, enunțarea de oferte de produse și servicii, acele manifestații vocale pe străzi, în locuri publice, diversele inscripții pe pereți, tăblițe de argilă, papirus sau alte suporturi, toate acestea sunt considerate tehnici de comunicare, într-un stadiu incipient.
Mai aproape de noi, pe la sfârșitul secolului al XVIII-lea, conform specialiștilor din domeniu, apar câteva elemente mai clare de acțiuni de marketing, de exemplu ale unui pălărier american, pe nume John Jacob Astor. Acesta, pentru a-și dezvolta afacerea cu pălării, angajează în 1970 un artist pentru a face demonstrații practice pe străzile New York-ului. S-ar părea că el și-a selectat un segment de clienți, femeile elegante din lumea bogată a acelor vremuri și că practică constant activități de promovare, ceea ce îi aduce succesul și astfel devine unul dintre cei mai cunoscuți și bogați oameni de afaceri din Statele Unite ale acelor vremuri.
Un alt exemplu ce rămâne un reper este cel al alegerilor locale din orașul american Harrisburg (Pennsylvania), de la începutul secolului al XIX-lea, la care au participat 4 candidați. În urma unui sondaj de opinie organizat de un ziar local, candidatul care a câștigat alegerile a fost chiar candidatul indicat în urma sondajului. Acest sondaj de opinie se poate considera unul dintre primele cercetări de marketing.
De atunci, evoluția marketingului a înregistrat perioade distincte, pe care Philip Kotler, părintele marketingului modern, le structurează în 4 mari perioade: 1900 – 1920 – orientarea spre conceptul de produs, 1920 – 1950 – orientarea spre conceptul de vânzări, 1950 – 1970 – orientarea spre conceptul de marketing și 1970 – până în prezent – orientarea spre conceptul de marketing social.
Există și ale manifestări pe care le putem considera momente de reper în marketing, mergând mult în istorie, la inventarea radioului (în 1895), la apariția televiziunii (1927) sau, un pic mai aproape de noi, la trimiterea primului email (1971) sau la apariția primului computer personal (1975).
Comunicarea de marketing, așa cum o cunoaștem astăzi, este produsul Internetului și al motoarelor de căutare. Internetul și-a făcut apariția în 1983, iar primul motor de căutare (search engine) este lansat abia în 1990. A urmat lansarea World Wide Web în 1991, ceea ce a dus la o revoluție a site-urilor în anii ce urmează. La Montreal, Alan Emtage îl oferă lumii pe Archie (prescurtare de la „archive”), ca prim motor de căutare. Din acest moment, istoria marketingului digital a căpătat noi valențe. Acela a fost un moment important al istoriei, în care s-a înțeles rapid câte uși poate deschide noua tehnologie.
Între timp, cu scopul precis de a gestiona eficient relația cu clienții, pentru a monitoriza preferințele și activitatea acestora, a apărut software-ul CRM (Customer Relationship Management). Astăzi, Google Analytics, un urmaș al CRM, ne oferă, în mod automat toate informațiile de care avem nevoie pentru campaniile online. Aproape totul devine automatizat.
Un alt moment de reper este primul ad online lansat. Primul banner ad a fost creat pentru compania americană de telecomunicații AT&T pe site-ul HotWired.com în anul 1994. 44% dintre cei care au văzut acest ad au dat și click pe el. Iar dacă ne gândim că în iunie 1994 existau în SUA deja 12 milioane de utilizatori de Internet, un click rate de 44% este de fapt o reușită importantă pentru AT&T.
Odată cu primul ad, însă, marketing-ul digital și reclamele online capătă alte valențe. Urmează ca Universitatea Standford să lanseze Yahoo! și, odată cu el, se încep căutările de informații utile pe Internet. Jerry Yang și David Filo, creatorii Yahoo! au dat marketingului digital o nouă preocupare – Search Engine Optimization. Companiile au început să își creeze website-uri, iar preocuparea pentru a aduce utilizatori pe pagini a crescut. În aceeași perioadă, Lou Montulli a creat și utilitatea - cookies pentru a susține nouă industrie de marketing și e-commerce. Apariția cookie-urilor reprezintă o altă bornă în industria marketing-ului digital. De astfel, era nevoie și de o nouă abordare. Aceea de a afla, cu ajutorul acestor date, comportamentul consumatorilor, obiceiurile de browsing ale utilizatorilor de Internet, ca mai apoi să fie create campanii care să se plieze pe acestea.
Abia pe parcursul următorilor ani a crescut și s-au diversificat motoarele de căutare, până când, în 1998, Google a fost lansat. Un alt milestone în istoria marketingului digital a fost atins, fără ca cineva să bănuiască atunci în ce fel va urma Google să transforme viața fiecăruia. Ulterior, în anul 2000, Google a lansat AdWords (actualul Google Ads) și le-a oferit marketerilor un nou instrument cu care să lucreze.
Blogging și Social Media. În anul 2000 a apărut și WordPress. Urmat fiind de Social Media, de MySpace, Facebook și YouTube în primii ani ai noului mileniu. Începe etapa globalizării online. Noile platforme de Social Media au dus marketingul pe o nouă treaptă a dezvoltării.
Apariția smartphone-ului. În 2007, Apple lansează iPhone 1, care a stimulat, în primul rând, întreaga piață de telefonie mobilă. Cu fiecare smartphone nou lansat s-a mai scris o pagină de istorie și au apărut noi posibilități în marketing. Statisticele sunt impresionante: la sfârșitul anului 2019, din timpul petrecut pe mobil, 80% era consumat în aplicații. Este, deci, de înțeles de ce tot mai multe business-uri aleg să-și creeze propria aplicație, pentru o comunicare cât mai directă cu consumatorul final.
Apariția podcast-urilor este o altă etapă marcată de inovație și o modalitate de influență persuasivă pentru viețile publice, dar și private. La baza sa, podcastul combină armonios creația de conținut, audiența implicată și povestea brandului (storytelling). Această împletire este o oportunitate grozavă pentru a introduce brandurile în cotidianul ascultătorilor.
Totuși, consider că cel mai mare impact de până acum îl va avea inteligența artificială, ce va aduce transformări impresionante, printr-o creare automată a conținutului, o targetare sofisticată a audienței, interacțiuni personalizate prin chat în timp real. IA va contribuie la o experiență a clienților fără cusur de-a lungul întregului proces de cumpărare.
Cum se va scrie istoria de acum înainte nu știm. Lumea digitală este într-o continuă schimbare, iar ritmul este din ce în ce mai alert.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)