Elita specialiștilor europeni în aeroacustică s-a reunit la București sub bagheta COMOTI
În perioada 22 – 24 octombrie 2024, Centrul de Cercetări și Experimentări în Domeniul Acusticii și Vibrațiilor din cadrul Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucureşti a organizat sub patronajul Ministerului Cercetării Inovării şi Digitalizării evenimentul 25th Workshop of the Aeroacoustics Specialists’ Committee of the CEAS, cu tematica: Airframe Noise Reduction - Needs, Challenges & Opportunities. Ediția din acest an a facilitat reunirea actorilor instituționali de pe scena europeană din domeniul reducerii impactului zgomotului produs de industria aeronautică. Lucrările susținute de participanții români și intervențiile acestora pe parcursul prelegerilor au contribuit la diseminarea realizărilor în domeniu a instituțiilor din România cu preocupări în domeniul reducerii zgomotului în aviație și a demonstrat încă o dată nivelul înalt de pregătire al acestora. Interacțiunea dinamică între participanții la workshop a permis conturarea cadrului de dezvoltare actual al soluțiilor existente şi creionarea perspectivelor de cercetare şi colaborare viitoare, consolidând perspectivele cercetării românești în domeniul aviației.
CEAS s-a impus de-a lungul timpului drept principalul forum internațional pentru domeniul aeroacusticii, în cadrul căreia sunt prezentate lucrări care abordează toate aspectele legate de generarea, propagarea și controlul zgomotului vehiculelor, precum și efectul zgomotului asupra structurilor și persoanelor.
O alegere decisă prin votul comunității
Organizarea workshop-ului anual al Comitetului de Aeroacustică se realizează voluntar de către una din instituţiile membre, oferind șansa tuturor membrilor să dețină rolul de gazdă al unui eveniment de o importanță majoră pentru toți actorii din domeniul aviației. În 2009, INCD Turbomotoare COMOTI a organizat ediția a 13-a a workshop-ului CEAS-ASC. Determinarea rolului de organizator pentru 2024 al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI a început încă din septembrie 2023, în timpul ședinței de Comitet CEAS-ASC din Budapesta (Ungaria). În timpul acelei ședințe de lucru, și-au anunțat intenția de a organiza acest eveniment în 2024 următoarele instituții: Trinity College din Dublin (Irlanda), Anotec (Spania) și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI (România). În urma discuțiilor dintre membrii comitetului, s-a votat ca organizatorul din anul 2024 să fie INCD Turbomotoare COMOTI.
A contat în această alegere și buna imagine la nivel european a Centrului de Cercetări şi Expementări în Domeniul Acusticii şi Vibraţiilor din cadrul COMOTI, care are o vastă experiență în domeniul zgomotului în aviaţie. Expertiza a fost dobândită de-a lungul anilor prin participarea într-o serie de programe de cercetare în calitate de coordonator sau partener. Proiectele naţionale precum ASMTR (2006), Heliac (2016), SAMI (2019), contractele economice de monitorizare continuă a zgomotului aeroportuar pentru Aeroportul Internaţional Henri Coandă şi Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj (2022-2024, 2023-2025), contractele de realizare a hărţilor de zgomot şi a planurilor de acţiune pentru Aeroportul Internaţional Henri Coandă (2007, 2023, 2024), împreună cu contractele europene SILENCE® (2001), VITAL (2003), X-Noise (2006), OPENAIR (2009), NINHA(2010), TEAM_Play(2010), ANCORA (2011), OPA (2013), ANIMA (2017), InnoSTAT (2019), OLGA (2021) sunt doar o parte din lucrările ce dovedesc experiența membrilor Centrului în domeniul reducerii nivelului de zgomot în domeniul aviaţiei.
Un eveniment patronat de MCID
Obiectivul principal al acestei inițiative a fost conturat în jurul diseminării, promovării cercetărilor românești în domeniu şi menținerii poziției INCD Turbomotoare COMOTI București de reprezentant al României în Comitetul Specialiștilor în Aeroacustică. Această poziție este una strategică atât pentru institut cât și pentru România, având în vedere că membrii Comitetului sunt entități de elită la nivel european din domeniul aviației, atât din sfera academică, științifică, cât şi industrială. În sprijinul organizării evenimentului, având în vedere importanța acestuia la nivel european și internațional, a fost solicitat și obținut patronajul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID). Workshop-ul a început printr-o prezentare de deschidere și bun venit a domnului secretarului de stat Tudor Prisecaru, care a reprezentat al Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, urmat de dr. ing. Valentin Silivestru, președinte director general al INCD Turbomotoare COMOTI în calitate de organizator, și de prof. dr. ing. Roberto Camussi de la Universitatea din Roma, în calitate de președinte al Comitetului de Aeroacustică al CEAS.
La eveniment a participat un număr de 42 persoane, reprezentând 23 de instituţii din 9 țări (Franţa, Marea Britanie, Ungaria, România, Olanda, Irlanda, Germania, Belgia, Italia şi Japonia). A fost acceptat un număr de 16 lucrări, pe lângă care au fost stabilite 3 prezentări cheie și o serie de luări de cuvânt de început. Instituțiile din care fac parte participanții au diferite domenii de activitate:
– Instituții cu rol administrativ/legislativ: Ministerul Cercetării Inovării și Digitalizării; Ministerul Mediului Apelor şi Pădurilor, European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA)
– Mediul academic – Universitatea de Știință și Tehnică Politehnica București, Universitatea din Southampton, TU Delft, Universitatea din Budapesta (BME), Trinity College Dublin, Universitatea Roma Tre
– Instituții de cercetare – COMOTI, ONERA, DLR, NLR, VON KARMAN INSTITUTE, CERFACS, ISVR, JAXA
– Industrie – AIRBUS, SAFRAN, DASSAULT-AVIATION, MuTech, UPSTREAM CFD GMBH
– organizaţie profesională: AvNEX
Prezentări cheie și personalități de prim rang
Programul a conținut o serie de prezentări de referință, denumite „Keynote presentations”, distribuite pe parcursul workshop-ului astfel încât să mențină sus nivelul interesului celor prezenți pe parcursul întregului eveniment. Pentru conducerea fiecărei sesiuni au fost aleși experți în domeniu pentru a putea modera sesiunea și a gestiona discuțiile dezvoltate în jurul prezentărilor.
Prezentările cheie au fost susținute de către personalități din domeniul reducerii nivelului de zgomot în aviație:
– Eric Manoha (ONERA), Coordonator al proiectului european INVENTOR (INnoVative dEsign of iNstalled airframecomponenTs for aircraft nOise Reduction – buget: € 5 166 845), cu prezentarea „INVENTOR Overview”;
– Leonidas Siozos-Rouzoulis
(EC/CINEA),Project Officer al proiectuluiINVENTOR, cu prezentarea „The contributions of INVENTOR to H2020”;
– Mitsuhiro Murayama (JAXA), cu prezentarea „JAXA’s Research Activities Toward Airframe Noise Reduction”;
– Perspectiva industriei asupra tematicii workshop-ului a fost prezentată în comun de către trei companii de renume, prin reprezentanţii săi: AlineScotto (Airbus), Vincent Fleury (Dassault-Aviation) și Amine Ghouali (Safran landing Systems), în prezentarea „Needs, challenges and opportunities in the field of airframe noise”.
Prezenţa acestor experți din domeniul reducerii nivelului de zgomot generat de structura aeronavei şi a zgomotului în aviație în general a permis dezvoltarea unor discuții de nivel înalt, cu întrebări şi răspunsuri atât din partea prezentatorilor, cât şi a publicului.
Necesitatea sprijinului din partea autorităților din domeniu
O dată cu prezentarea rezultatelor științifice a cercetărilor la nivel național, european şi internațional a fost accentuată și nevoia de sprijin din partea autorităților competente din domeniu, astfel că prezențareprezentanților Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi MinisterulMediului Apelor şi Pădurilor afost de bun augur. Aceștia au interacționatcuparticipanții la eveniment, astfel că s-a putut realiza o înțelegere mult mai profundă a politicilor europene și internaționale pentru cercetare, dezvoltare și inovare, a gradului în care viziunile naționale se aliniază politicilor europene și a perspectivelor la care România va trebui să se alinieze pentru a putea rămâne măcar în poziția actuală din punct de vedere științific și competitiv.
Tags: Cercetare, eveniment, COMOTI, aeronautica, MCID, aeroacustica, reducere zgomot aviatie, Council of European Aerospace Societies
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)