Cercetare si Invatamant superior >> Stiri si Evenimente
Reforme majore în învățământ superior și cercetare conform Programului de Guvernare 2025-2028

Prezentăm fișa de reforme propuse și anunțate îndomeniileeducației și cercetăriideministrulDaniel David, conform Programului de Guvernare (2025 - 2028)
ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR ȘI FORMAREA ADULȚILOR
Ținta reformelor - Sistemul național de învățământ superior trebuie să aibă ca scop formarea de resursă umană înalt calificată (calificările 5/6- licență; 7- master; 8- doctorat), care să-și păstreze și să-și dezvolte competențele prin învățare pe tot parcursul vieții. Formarea de resursăumană trebuie să fie făcută în contextul generării și/sau utilizării celei mai avansate cunoașteri științifice. În timp ce calificările 5/6 ar trebui să genereze conexiune directă cu piața munciiexistentă – specifică, în domeniile cu accent vocațional, și generală (la nivelul unei culturi generale de specialitate), în celelalte domenii, calificările de nivel 7/8 ar trebui să accentueze specializările și, astfel, să dinamizeze și să dezvolte noi segmente ale pieței muncii.
Reforma 6 – Redefinirea arhitecturii universitare
- Stabilirea și implementarea misiunii diferențiate a universităților – începând cu iunie 2025
- Inclusiv încurajarea programelor de educație duală
- Concentrări academice între universități - continuu
Reforma 7 - Implementarea seturilor de bune practici europene/internaționale în noua arhitectură universitară
Vezi pentru exemple Raportul QX (ex. etică, angajare/promovare, evaluare, trasabilitatea angajării absolvenților)– Continuu
Reforma 8 – Autoritatea Națională pentru Calificări
Implementarea bunelor practici europene/internaționale în formarea adulților, în cadrul reformei europene „Union of Skills”
- Standarde ocupaționale moderne, pentru ocupații relevante pentru piața muncii
-Formări flexibile și de calitateâ
- Mecanisme noi: microcertificări, ISCED, codul QR etc.
-ANC va corela și va stabili corespondența dintre nivelurile de calificare și ocupațiile din COR, pe baza unei metodologii
- ANC va elabora, valida și gestiona standardele de calificare care vor sta la baza standardelor ocupaționale și a standardelor de pregătire profesională
- Relații funcționale și eficiente cu alte autorități naționale și locale.
CERCETARE-DEZVOLTARE-INOVARE
Ținta reformelor - Sistemul național de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) trebuie să genereze cunoaștere științifică, prin care să rezolvăm probleme teoretice (mai ales prin cercetare fundamentală) și/sau practice (mai ales prin cercetare aplicativă – cercetare-dezvoltare). Când această cunoaștere se transferă în societate și devine relevantă socioeconomic, vorbim de inovare. Includem aici atât inovarea tehnologică, cât și inovarea socioculturală. Inovarea tehnologică contribuie decisiv la creșterea nivelului de trai. Inovarea socioculturală ne oferă înțelegeri (sensuri și semnificații) ale lumii, care contribuie decisiv la creșterea calității vieții și devin antidot la pseudocunoașterea care generează manipulare și conspirații. Până în 2030 se urmărește atingerea țintei din legislație de 1% pentru sistemul național de CDI din PIB.
Reforma 9 – Redefinirea arhitecturii sistemului național de CDI
- Evaluarea unităților de cercetare-dezvoltare-inovare - decembrie 2025 pentru institute și septembrie 2026 pentru universități și alți actori ai sistemului național de CDI.
- Concentrări academice între institute și între institute și universități – continuu
Reforma 10 - Implementarea unui set de bune practici europene/internaționale în noua arhitectură a sistemului național de CDI
Vezi pentru exemple Raportul QX (ex. etică, angajare/promovare, evaluare) – Continuu
REFERINȚE
• Programul de Guvernare 2025-2028 - https://www.gov.ro/fisiere/pagini_fisiere/25-06-24-11-11-52PROGRAM_DE_GUVERNARE.pdf
• Raportul QX - https://www.edu.ro/sites/default/files/Daniel_David_Raport_QX.pdf
• Comunicatul Ministrului Educației și Cercetării la preluarea mandatului, iunie 2025 - https://www.edu.ro/press_rel_71_2025

Parerea ta conteaza:

