Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

„Europa curata“ ne atinge la buzunar

23 Decembrie 2006




Probleme „neprincipiale“


Desi lucrurile sunt clare, „la nivel teoretic“, dupa cum sublinia presedintele Eco TIC, in practica, problemele abunda.


Prima dintre acestea, deloc neglijabila, este cea a centrelor de colectare, care apartin si sunt operate de primarii. Centrele exista, nu numai la nivel teoretic, dar nu sunt functionale. Potrivit articolelor publicate in presa, in septembrie 2006, din cele 93 de centre de colectare (47 in judete, 39 in orase si 7 in Bucuresti), doar unul era functional! Aceasta in conditile in care HG 448, care reglementeaza problema gestiunii DEEE, dateaza din 2005, iar Eco TIC este infiintata din aprilie anul curent!


O alta dificultate, enuntata si de dl Negoita, este lipsa unui reciclator pe piata locala. Iar aceasta absenta afecteaza in mod direct si valoarea taxei. Motivul – in Romania a fost realizat un studiu asupra costurilor de reciclare-colectare a DEEE, studiu ale carui rezultate „piperate“ nu sunt agreate de catre Eco TIC. „Studiul nu a fost realizat de Eco TIC, ci de o firma de colectare germana, care este prezenta pe piata locala, si una de reciclare, romaneasca. Mai precis de «dezmembratori», cu sublinierea ca reciclarea nu inseamna doar dezmembrarea si gruparea deseurilor, ci si recuperarea componentelor si, ulterior, revalorificarea acestora. In tarile UE cu o experienta mai mare in domeniul reciclarii, se poate revalorifica pana la 70-75% din echipament. Dupa parerea mea, acest studiu a fost facut pe costuri estimate, rezultatul final fiind unul uluitor. Astfel, fata de media europeana, care la produsele IT&C si electronice de consum este de 0,60 euro per kilogram, in Romania acest pret ar trebui sa fie de 2,50 euro!“, ne-a explicat dl Negoita.


Un pret de patru ori mai mare ar face ca „taxa vizibila“ pentru un sistem desktop sa ajunga la 40 de euro! Iar in cazul unui frigider, adaosul ar fi de-a dreptul considerabil.


Exista totusi o speranta - aparitia unei fabrici de reciclare in Romania. Insa, pana atunci, sistemul va functiona – deseurile se vor colecta, taxa se va incasa, formand un „fond de garantie pentru viitor“, in opinia presedintelui Eco TIC.


Nemultumire generalizata


Nu numai consumatorul final va fi afectat financiar de aplicarea Directivei Europene 96/2002. Importatorii, producatorii si retailerii vor plati si ei pentru „Europa curata“.


O data prin faptul ca vor avea o serie de costuri suplimentare generate de marcarea produsului (conform normativelor europene, orice produs destinat reciclarii va fi marcat cu un simbol ce va atrage atentia consumatorului ca nu poate arunca respectivul obiect in spatiile destinate gunoiului menajer) si introducerea „taxei vizibile“ (aceasta implica schimbarea modului de prezentare la raft – trebuie anuntat produsul la pretul real, la care se adauga taxa vizibila si TVA-ul, iar factura trebuie facuta pe cele trei componente).


Principala problema este insa colectarea, deoarece este putin credibil faptul ca, odata cu introducerea taxei de gestionare a DEEE, consumatorul roman isi va schimba brusc comportamentul si, manat de „spiritul european“, va rataci cu „reciclabilul“ in brate in cautarea unui centru de colectare functional sau care sa mai poata primi ceva deseuri (in utopicul caz in care exemplul enuntat ar functiona la scara nationala, tot nu ar exista fabrica de reciclare). Cum asemenea situatii tin inca de domeniul fantasticului, singura solutie viabila pare a fi, un timp, aplicarea modelului „1 la 1“. Respectiv, la cumpararea unui produs nou din categoria DEEE, consumatorul – motivat printr-o campanie de marketing – va preda unul vechi. Sau, la livrare, ii va fi luat, gratis, cel vechi (este greu de imaginat ce consumator roman, si nu numai, se va duce nemotivat la un retailer cu o masina de spalat veche, pentru a cumpara una noua). Or, in cazul in care se impune prin lege utilizarea acestui model, retailerii vor avea de rezolvat probleme mult mai dificile, precum cele ale transportului deseurilor de la client, a spatiului de colectare al acestora (care, in lipsa reciclatorului, va creste constant) si a personalului suplimentar.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite