Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Decembrie corporatist

23 Decembrie 2006



Spiritul sarbatorilor de iarna este incantator: culoare, dinamism, generozitate, iertare, recunostinta. Nu insa si modul in care decurg festivitatile: cautare bezmetica de cadouri si mult artificial (brazi, relatii, culori, mirosuri). Acelasi lucru se intampla si in companii. Agitatie, felicitari formale pentru parteneri si clienti, petreceri si discursuri asemenea pentru angajati.


Cum petrec majoritatea companiilor sarbatorile de iarna?


Incep prin a sublinia ca sarbatorile incep neoficial la 15 decembrie si se incheie la 15 ianuarie. In aceasta perioada, primesti cele mai multe mail-uri de felicitare, cele mai multe mesaje auto replay si cele mai putine raspunsuri la eventuale probleme. Companiile sarbatoresc asadar, in marea lor majoritate, printr-o binemeritata vacanta precedata de o petrecere mai mult sau mai putin scortoasa, in functie de cultura organizatiei.


Ce le aduce Mosul angajatilor?


Mai darnic sau mai putin darnic, in functie de posibilitati si disponibilitatea angajatorului, Mosul are in tolba in principal bonusuri. Suma acestora variaza de la 100% din salariu (al treisprezecelea salariu) pana la 10%. El se acorda fie independent de performantele atinse de angajati in anul ce se incheie, fie direct proportional cu acestea. Concomitent cu bonusurile, inceputul noului an aduce si mariri salariale angajatilor cuminti. Tot mosul vine adesea personal la petrecerile corporative si aduce variate cadouri angajatilor: de la clasicele agende/ calendare/ pixuri pana la obiecte mai personale (de imbracaminte, accesorii, etc) adesea inscriptionate cu logo-ul corporativ.


Finalul de an inseamna pentru angajatii cu performante notabile o incununare a succesului lor. Ce poate fi mai frumos decat sa fii ales “Angajatul anului” si sa primesti de la Mos Craciun cadouri scumpe precum excursii in strainatate sau bijuterii de marca. Este o practica frecventa, desi controversata (e greu sa alegi un singur angajat cu performante notabile intr-un interval atat de mare de timp, in plus e greu de presupus ca ulterior toti angajatii se vor mobiliza fantastic de tare pentru a atinge acest statut).


Cel mai frumos cadou la sfarsit de an imi pare a fi discursul live sau via email al CEO/ Directorului General, similar cu cel al Presedintelui tarii in seara de Revelion: optimism debordant in ceea ce priveste viitorul, indulgenta fara limite in privinta trecutului si mai ales credinta ferma ca impreuna inseamna reusita si ca angajatii sunt valoarea cea mai de pret.


Ce le aduce mosul angajatorilor?


Paradoxal, intrucat activitatea de recrutare asemeni celei de vanzari este paralizata in intervalul amintit, apropierea Craciunului aduce o crestere a fluctuatiei de personal, mai ales in companiile fara o politica transparenta de beneficii si de cresteri salariale. Principiul este acelasi cu cel al cresterii ratei depresiilor in randul populatiei: presiunea sociala si financiara marita din aceasta perioada genereaza perceperea deformata a realitatii si stres. In plus, ideea atat de promovata a lui Mos Craciun care aduce cadouri tuturor induce o doza prea mare de patetism si subiectivism si una prea mica de realism in ceea ce priveste meritele personale.


La final (de an):



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Valentina Neacsu
Si toate cele bune tuturor! Sa fie anul asta de vine unul care sa faca diferenta!
27 Decembrie 2006, 02:42:10
Valentina Neacsu
...diferenta
27 Decembrie 2006, 06:12:07
justme
Dar daca angajatorului nu ii pasa de angajati????
01 Februarie 2007, 04:09:19
Valentina Neacsu
Nepasarea angajatorilor este de multe ori rasplatita cu aceeasi moneda de catre angajati. Cu timpul invata astfel ca fie lasa nepasarea deoparte, fie lasa afacerea. Daca lui Bill Gates nu i-ar fi pasat de angajati, probabil ca nu ajungea sa aiba o cifra de afaceri cat jumatate din PIB-ul Romaniei.
01 Februarie 2007, 01:37:13