Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Joaca de-a privatizarea!

24 Decembrie 2006




Daca procesul de listare va fi reluat cu selectarea consultantului atunci foarte probabil ca listarea ar putea avea loc in 2008, astfel ca RomTelecom are timp sa termine procesul de reinventare, redefinire a companiei, de abia inceput. Sa amintim ca acum trei ani RomTelecom a inceput un proces de restructurare care a avut ca obiectiv principal stabilizarea financiara a companiei si constand, in principal, din reducerea costurilor. Astazi, compania arata mult mai bine: fara datorii, cca 12.680 angajati sau 290 linii/angajat, dar se confrunta cu o mare problema. Scaderea dramatica a abonatilor la telefonia fixa a determinat RomTelecom sa treaca la a doua etapa a restructurarii, prin care se incearca folosirea intensiva a bazei de abonati, oferind in afara de telefonie servicii de acces de banda larga si continut - recent a fost lansat Dolce, televiziune prin satelit. Conform directorului executiv operatiuni RomTelecom, Georgios Argentopoulos, in urmatorii trei ani structura veniturilor va suferi mari schimbari: ponderea veniturilor de la alti operatori va creste de la 15% la 20%, ponderea telefoniei fixe va scadea de la 77% la 45%, in timp ce ponderea noilor servicii (acces, date, TV, continut, etc.) va creste de la 8% la 35%. Amanarea listarii permite operatorului RomTelecom, daca nu sa termine, macar sa avanseze mult in procesul de reinventare lansat la finele anului 2006 si sa mai recupereze astfel din pierderea de valoare, iar operatorului Cosmote Romania sa devina un competitor redutabil cu o valoare de piata importanta. Pana atunci, ar fi timp si pentru repararea greselilor facute. Ar trebui schimbata atitudinea fata de telefonia fixa oferita de RomTelecom, care a fost considerata dupa 1989 serviciu social, rezultand cea mai slaba infrastructura de telecomunicatii din Europa. Este momentul sa consideram si telefonia fixa „business“, permitand stabilirea tarifelor de catre cerere si oferta. Increderea investitorilor ca guvernul nu va mai interveni niciodata in lupta pentru clienti este foarte importanta in cresterea valorii de piata a grupului RomTelecom. Va fi timp si pentru modificarea tarifelor de interconectare.


Privatizarea operatorului Radiocomunicatii suspendata


Nici privatizarea operatorului Radiocomunicatii nu sta prea bine. Tot din cauza scandalului „privatizarilor”, privatizarea operatorului Radiocomunicatii a fost suspendata, iar acest timp ar putea fi folosit tot pentru restructurarea companiei in vederea cresterii atractivitatii (daca licenta 3G n-a fost sa fie..) si implicit a valorii sale de piata. Sa amintim ca Radiocomunicatii nu este la prima incercare de acest gen. In anul 2000, Radiocomunicatii a inceput procesul de privatizare, proces intrerupt imediat dupa alegerile din 2000, desi se ajunsese intr-un stadiu avansat si s-au facut plati catre consultant. Incepand cu anul 2001 procesul de privatizare a fost amanat continuu, unul dintre motivele invocate fiind nevoia de a avea o baza puternica de clienti. Spuneam candva ca, inainte de a fi privatizata Radiocomunicatii, ar trebui reorganizata, separand partea care reprezinta interesele statului (transmiterea programelor TV, radio) de cea care se adreseaza pietei. Sunt servicii cu investitii si eficienta a investitiilor diferite. Inainte de aceasta insa, ar trebui facut altceva, mai simplu dar eficient.


Crearea unei noi entitati din Radiocomunicatii


In prezent, operatorul Radiocomunicatii are personal care se ocupa cu instalarea de echipamente radio (antene, radiorelee, turnuri etc.), in principal pentru companie, fiind dificil de obtinut contracte de la ceilalti operatori competitori.


Externalizarea acestui personal prin crearea unei noi entitati avand ca obiect de activitate instalarea, mentinerea si operarea echipamenetelor radio, prezinta multe avantaje:


* fiind o companie specializata si nu un operator cum este astazi Radiocomunicatii, va putea aborda intreaga piata, adica toate companiile care folosesc echipamente radio: opera-tori de telefonie mobila (Vodafone, Orange, Telemobil, Cosmote), operatori de telefonie fixa (RomTelecom, RCS& RDS, UPC, etc.) sau furnizori de Internet, practic toti operatorii, oferindu-le servicii de instalare, mentinere si operare a echipamentelor ce folosesc mediul de transmisie radio.


* noua entitate ar putea intra chiar si in administrarea turnurilor cu antene, afacere care este posibil sa apara pe termen mediu, urmare a saturarii pietei de telefonie mobila, faza in care reducerea costurilor va impune externalizarea activitatilor care nu sunt de baza.


* ar creste eficienta, cifra de afaceri si valoarea de piata a operatorului Radiocomunicatii.


Prin crearea unei astfel de entitati s-ar putea evita concedierile ce ar putea apare in urma preluarii operatorului Radiocomunicatii, prin procesul de privatizare, de catre un partener strategic pentru care activitatea de instalare de echipamente nu este de baza si ca atare, putand sa o externalizeze.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite