Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Vă invităm în Navision Club!

28 Iunie 2004




Navision nu este o soluție restrictivă, se poate aplica absolut oricărei verticale din economie. Abordarea unor anumite sectoare ține mai mult de experiența estWest ca echipă. Astfel, noi l-am implementat și recomandat mai mult unor firme din domeniul distribuției decât unora din domeniul producției, spre exemplu. Aplicația are un modul de producție, pe care l-am și implementat, însă în România sunt multe probleme ridicate de acest sector. Fiecare întreprindere își calculează costurile într-o manieră proprie, legea nu este foarte clară și trebuie făcute multe ajustări.
În 1997, când am avut primul client, Navision era încă un soft adaptat standardelor din Europa vestică și toate specificațiile erau în limba engleză. Cum mulți dintre clienți sunt firme multinaționale, limba engleză nu era o problemă, însă trebuia tradus pachetul cerut de legislația românească: balanțe financiare, analize contabile etc. Am făcut inițial o semilocalizare prin traducerea pachetului de funcționalități cerute de legislație, iar în timp a fost tradusă întreaga aplicație, toate meniurile etc. Varianta integral românească a fost lansată în luna mai 2003.


Care sunt atuurile estWest pe piața de Navision?


În primul rând, experiența. Lucrăm de șapte ani cu această soluție și, în linii mari, echipa de implementare și-a păstrat aceeași structură. Ne putem lăuda că avem experiența necesară și că putem găsi o rezolvare mai rapidă pentru orice problemă apărută la implementare. O companie care încă învață Navision va avea nevoie de mai mult timp și va avea mai multe riscuri la implementare. Noi, având această experiență, suntem mai siguri decât alții. Evident că în spatele acestei experiențe se află o echipă omogenă, o serie de certificări și licențe de dezvoltator, toate cerințele pentru a fi partener Microsoft.


Fără experiență, nu cred că se poate gestiona un proiect atât de solicitant ca cel de la FibrexNylon Săvinești, de exemplu. Ramura industrială, locația, dimensiunea companiei au fost o provocare pentru echipa noastră, provocare ce s-a finalizat cu succes.


Care sunt problemele legate de implementare?


estWest încearcă să ceară clientului o perioadă de analiză mai lungă tocmai pentru a putea identifica corect toate cerințele reale din companie. În general însă, companiile românești nu înțeleg importanța perioadei de analiză și de aceea pot apărea unele dificultăți la implementare. Pentru a compensa timpul scurt, lucrăm de multe ori peste program. Există o metodologie Navision care presupune un design al proiectului și realizarea unui prototip, o machetă a proiectului care simulează funcționarea unor module din aplicație.


Care este situația pe piață ?


Cota de piață a implementărilor de Navision este încă mică, cred că sunt puțin peste 30 de clienți. Până acum Navision nu a avut costuri foarte atractive pentru piața noastră, din fericire Microsoft tinde să schimbe această situație cu oferte foarte interesante. Noi am insistat vreme îndelungată pe lângă producătorul danez pentru scăderea prețurilor pe piața românească. Companiile românești sunt mult mai sensibile la preț și, chiar dacă în caietele de sarcini ponderea acestuia este undeva la 40%, prețul contează, în realitate, cam 90%. Chiar dacă prețul înseamnă calitate, e greu să convingi uneori. Tot ce putem face, și în esență acesta este scopul NavisionClub, este să recomandăm prospecților să caute referințe la clienți și să afle cât de rapidă este recuperarea investiției (ROI). Investiția este ceva mai mare la început, dar recuperarea ei este mai rapidă. Raportul între costurile de licențiere și cele pentru servicii ar trebui să fie în favoarea serviciilor, însă anii de experiență ne-au demonstrat că serviciile ajung să coste mai puțin, aproximativ 70% din costurile pentru licență.


Care sunt planurile de viitor, legate de Navision?


Avem o echipă în creștere, iar în 2004 am încheiat deja două proiecte noi. De asemenea, avem discuții cu încă cinci prospecți, iar majoritatea clienților vechi doresc upgrade-uri. Pe lângă Navision, avem și produsele noastre proprii destinate managementului informației: eChartDirectory și LDAP WebEditor, pe care le exportăm cu succes în toată lumea. Asta înseamnă că avem foarte mult de lucru, ceea ce e bine.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Unknown
Am citit si mi-a placut,sunteti un exemplu de ce inseamna cu adevarat Bussines! Mult Succes in continuare.
31 Mai 2005, 04:42:58