Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IPTV Televiziunea la momentul schimbării

16 Noiembrie 2007



Ca multe tehnologii emergente, acronimul IPTV are o istorie scurtă, de 3-4 ani, şi înseamnă livrarea de televiziune peste reţele IP. Dar pentru industria de telecomunicatii, care l-a consacrat, termenul înseamnă mult mai mult. IPTV este o întreagă “nouă experienţă multimedia” care extinde cu mult graniţele televiziunii “broadcast” convenţionale; o platformă media integrată, atotcuprinzătoare, oferind un pachet de servicii diverse de content şi comunicaţii de la un singur provider peste o reţea unică, personalizate de utilizator. “Serviciul IPTV se află ca model la polul opus modelului tradiţional de “broadcasting”, care trimite acelaşi semnal la toţi utilizatorii serviciului, deoarece foloseşte modelul “unicast” care trimite către fiecare utilizator o informaţie diferită în funcţie de preferinţele acestuia”. Telespectatorii vor decide din telecomanda când, unde şi cum vor “modela” emisiunea preferată. Pe scurt , a sosit ora televiziunii personale.


Acest “one-stop shop” multimedia este extrem de atractiv pentru utilizatorii săi şi cunoaşte creşteri exponenţiale. Cum se explică succesul? “Elementul care aduce o adevărată valoare adăugată în serviciul IPTV este interactivitatea. În afară de interactivitate un alt aspect care ar trebui să definească gradul de succes al serviciului IPTV este capabilitatea de integrare a tuturor serviciilor de comunicatie voce/video/date astfel încât utilizatorii să poată comunica în contextul programelor TV pe care le urmăresc” explică Iulian Costea, Chief Marketing Officer Alcatel-Lucent, SE Europei.
IPTV combină interactivitatea Internetului cu simplitatea şi ubicuitatea televiziunii, dând naştere la forme noi de entertainment (te poţi gândi la un You Tube mai avansat), la informaţii (urmăreşti un meci de fotbal şi simultan selectezi şi afişezi date despre orice jucător) şi nu în ultimul rând,la advertising bine targetat, interactiv (adaptat profilului fiecărui cămin sau fiecărui privitor).

Contraatac al companiilor telecom?

Pentru industria telecom, confruntată cu o concurenţă acerba la livrarea de servicii de voce şi date (ceea ce a condus la erodarea veniturilor şi migrarea clienţilor), IPTV-ul vine la timp pentru a completa oferta de triple-play şi a contraataca oferta cabliştilor si a altor companii de broadband.
Numărul căminelor abonate la serviciile IPTV oferite de carieri telecom din vestul Europei ar putea atinge 6,3 milioane în 2007 şi 16,7 milioane în 2010, conform unui studiu Gartner. În ciuda acestei creşteri robuste de utilizatori, Gartner afirmă ca IPTV-ul se va lupta în următorii 5 ani să devină dintr-o oportunitate fluxul principal de venituri pentru carierii telecom.La început, carierii se vor baza pe servicii şi pachete de servicii cu preţuri mici pentru a atrage abonaţii. De aceea, veniturile în vestul Europei vor creşte de la 336 milioane Euro în 2006 la doar 3 miliarde în 2010.“În timp ce profiturile pe termen scurt şi mediu din IPTV vor fi considerate cel mult modeste, totuşi carierii nu îşi pot permite să întârzie în dezvoltarea platformelor IPTV”, spune Susan Richardson, analist principal la Gartner. “Cei ce vor întârzia prea mult vor risca subminându-şi poziţia de jucători pe termen lung în business-ul comunicaţiilor de divertisment. Aceasta pentru că IPTV nu este un singur serviciu; este o nouă platformă de distribuţie peste care mai multe servicii pot fi oferite. Investiţiile trebuie văzute acum ca o însămânţare a terenului pentru recolte viitoare”.
IPTV a fost apreciat ca “the next big thing”. În 2005, editorul prestigioasei reviste IEEE Spectrum a acordat unul din premiile Anuual Creativity in Electronics (ACE) , şi anume cel pentru tehnologii în dezvoltare cu importante beneficii sociale şi succes comercial, tehnologiei Internet Protocol Television, dezvoltate de Swisscom AG şi Microsoft. Tehnologia permitea operatorilor telecom să livreze zeci de canale video printr-o conexiune broadband de 2,2 Mbit/s, prin utilizarea infrastructurii de cupru moştenite.
IPTV a fost mult timp un termen utilizat adesea în mod exclusiv pentru a descrie livrarea de TV peste tehnologia de acces DSL, şi pentru acest motiv este denumit TV-ul companiei de telefoane. IPTV utilizează aceleaşi standarde ale World Wide Web consortium, identice cu ale Internetului public, şi utilizarea sa mai departe a fost asociata cu DSL-ul, dar este în mod egal aplicabilă livrării prin cablu, fibră optică şi hibridă.
Ceea ce IPTV oferă şi alte sisteme de livrare nu pot este relaţia personalizată dintre abonat şi contentul pe care îl vizionează. Mai simplu spus, clienţii unui astfel de sistem pot viziona ceea ce vor, când vor şi cum vor. IPTV aduce servicii de televiziune customizate.
“Factorii care contribuie la creşterea cererii de servicii IPTV se regăsesc în zona interactivităţii oferite şi în zona reţelelor sociale pe care le poate crea un astfel de serviciu. Explozia site-urilor web din zona “social networking” nu face altceva decât să demonstreze puterea acestor factori”, declară Iulian Costea.
Alţi factori propice pentru dezvoltarea IPTV sunt cei determinaţi de provocările tehnice: problema benzii care scade cu distanţa faţă de cabinet a fost depăşită. Noi tehnici de modulaţie ca ADSL 2+ sau VDSL au fost introduse.
O altă provocare o aruncă HDTV, televiziunea de înaltă definiţie. HDTV a trezit un considerabil interes, datorită în special ecranelor mari. Pentru a atrage mai multă audienţă, HDTV ar avea nevoie de ceva suplimentar care să aducă plus-valoare. IPTV este răspunsul. HDTV necesită rate de bit mari, peste 8 Mbit/s, ceea ce constituie o provocare pentru multe soluţii, chiar dacă tehnologii avansate de codare ca ITU/MPEG 4 (H.264) sau Microsoft VC1 sunt introduse.
Progrese s-au făcut în direcţia adoptării unor standarde comune de către International Telecommunication Union; lipsa acestor standarde era un obstacol principal în stabilirea unor pieţe orizontale şi interoperabilitate a echipamentelor.
“Ameninţări nu există practic pentru dezvoltarea IPTV” declară Iulian Costea, dar există factori care inhibă într-adevăr pentru moment dezvoltarea serviciilor IPTV. Aceşti factori sunt legaţi în special de zona conţinutului informaţional care nu se reduc doar la distribuţia de canale tv.” Este adevarat ca în acest moment aceste aspecte nu sunt foarte bine definite, dar în viitorul apropiat se vor rezolva.


Serviciile sunt atracţia
IPTV poate oferi mii de servicii inovative şi aplicaţii către utilizator, precursorii multor dintre acestea sunt deja posibile cu televiziunea digitală. Diferenţa principală vine din faptul ca IPTV utilizează un canal de comunicaţii bidirecţional, aşa încât utilizatorul poate interacţiona direct cu contentul şi service providerul. Legătura interactivă dintre provider şi utilizatorul final permite trimiterea de fluxuri video individualizate către STB-ul abonatului la cererea acestuia. Asemenea servicii personalizate devin din ce în ce mai populare, în particular cele de distracţie şi educaţie (voting electronic, sondaje, shopping în timp real, jocuri), sau chiar îţi poţi difuza propriile creaţii media. Nu există practic limite pentru numărul de canale TV oferite. Cele mai cunoscute ar fi digital video recording în reţea sau de la distanţă, cu transferarea contentului pe PC sau telefonul mobil; capabilităţi de comunicaţii avansate: ID, voicemail, SMS, MMS, email de pe televizor; recomandări de servicii şi advertising targetat; servicii multiple picture-in-picture.
Abonaţii IPTV se ridicau la un număr de 5,2 milioane în 2006, şi se estimează că vor atinge 54,5 milioane în 2010 (estimare Alcatel –Lucent), cu o rata medie de creştere anuală de 85%.
În studiul “IPTV Market Leaders Report”, septembrie 2007, compania de cercetare de piaţă MRG a precizat cine sunt liderii în IPTV, după ce a analizat comportamentul a 120 de furnizori care deservesc circa 600 operatori IPTV cu milioane de abonaţi. Studiul situează Alcatel-Lucent ca lider al soluţiilor de acces, Motorola ca lider al soluţiilor de video head-end, Kasenna ca lider în soluţii video-on demand, Motorola ca lider al pietei de STB şi americanii de la Verimatrix ca lideri ai protecţiei contentului şi soluţiilor de protecţie a drepturilor de autor. Companiile care au înregistrat creşteri masive de abonaţi pe segmental IPTV sunt: Verizon (SUA), France Telecom, Neuf Cegetel (Franţa), Belgacom (Belgia) şi Telefonica(Spania). Conform rezultatelor iSuppli, pentru 2007 sunt estimate investiţii în infrastructura IPTV în valoare de 9 miliarde de dolari. (Cosmin Popescu)


IPTV a împlinit 2 ani în România
IPTV a sosit în Romania în 2005, adus de firma iNES. Investiţia celor de la iNES într-un serviciu nou pentru piaţa românească a fost considerată foarte curajoasă. iNES utilizează ca mediu de transmisie pentru serviciul IPTV propria reţea securizată de fibră optică (firma deţine cca 1000 km de fibră instalată) , serviciile triple play (IPTV, Internet şi telefonie) fiind disponibile în Bucureşti şi Voluntari. Ines a investit 200000 Euro în 2007, şi are planificate investirea a 500000 de euro în 2008 , orientaţi către extinderea reţelei IPTV în vederea asigurării capacităţii de bandă şi lansarea unor servicii noi. “Anul viitor este prevăzută lansarea serviciului HDTV, pentru a transmite principalul eveniment sportiv din 2008,Jocurile Olimpice de la Beijing”, a declarat dl. Radu Rusu, Operation Manager iNES IPTV.
iNES IPTV reprezintă un serviciu care se adresează unei categorii de public cu vârste cuprinse între 18 şi 50 de ani, care doreşte o calitate ireproşabilă a imaginii şi a sunetului TV, o multitudine de opţiuni specifice acestui gen de servicii (Time Shifting, IPG, Control Parental), un suport 24/7, foloseşte Internetul în mod regulat şi doreşte o conexiune performantă (oferită prin conexiunea FTTH pe fibră optică), şi nu în ultimul rând îşi poate permite să plătească pentru aceste servicii de top. „Având în vedere caracteristicile publicului căruia i se adresează serviciul IPTV, cât şi noutatea acestei opţiuni pe piaţa din România, considerăm că evoluţia numărului de utilizatori este pozitivă. Înregistrăm peste 300 de utilizatori, iar numărul lor este în continuă creştere”, declara în încheiere Radu Rusu.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
ghita
daa, e buna informatia, pe unii care nu ai idei cei asta , aceasta inform. ii ajuta sa deschida putin ochii, de tehnologii si descoperiri si emplementarea IPTV si toate celelalte sunt binevenite.......
25 Februarie 2010, 05:48:24