Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Calitate “all time” sau cum să asigur şi să îmbunătăţesc calitatea în mod continuu

25 Aprilie 2008



Pentru o menţinere a calităţii la un nivel ridicat este nevoie de o îmbunătăţire continuă a calităţii produselor şi serviciilor, iar acest lucru nu se realizează atât de simplu. Aş putea spune că acest lucru este esenţa unui Sistem de Management al Calităţii. În primul rând, va trebui să adoptaţi o nouă filozofie, renunţând la “nivelul acceptabil” al calităţii. În al doilea rând, veţi avea nevoie de competenţă, de responsabilitate şi de cunoaştere. Veţi avea nevoie de conştientizare şi de un efort colectiv continuu. Greul începe după certificare, în momentul în care tot ceea ce s-a implementat trebuie să se integreze total în cultura organizaţiei.


Mingea este în terenul vostru
Menţinerea şi îmbunătăţirea calităţii într-o organizaţie este un proces continuu, care implică întreaga echipă. Bineînţeles că top managementul (din care nu pot lipsi Quality Managerul şi General Managerul) organizaţiei joacă un rol foarte important în acest proces; dar ei nu pot face totul. Trebuie ca fiecare angajat să conştientizeze că acest sistem de management îi face viaţa mai uşoară şi că, dacă va întelege care este rolul lui şi îl va îndeplini cu exectitate, astfel ca sistemul să aibă rezultatele scontate, va putea avea şi el beneficii mai mari (ceea ce îşi şi doreşte). Managerii de pe orice nivel trebuie să lucreze “cot la cot” cu oamenii pe care îi coordonează ca să realizeze obiectivele propuse. Organizaţia trebuie să asigure tuturor angajaţilor instrumentele necesare pentru desfăşurarea tuturor activităţilor într-un mod corespunzător, un sistem informaţional optim, cu o securitate eficientă, îmbunătăţirea continuă a calităţii produselor şi serviciilor, pe baza unui plan de business care să ducă la creşterea cotei de piaţă şi a profitului. Tot ceea ce vă rămâne de făcut este să-i convingeţi pe ceilalţi de necesitatea îmbunătăţirii calităţii tuturor proceselor.


Îmbunătăţirea continuă a calităţii
Înseamnă, în primul rând, depistarea tuturor produselor/serviciilor neconforme înaintea livrării. Fiecare produs/serviciu neconform duce la aprecieri negative (ce se propagă foarte repede underground) şi contribuie la scăderea treptată a încrederii şi satisfacţiei clienţilor fideli, cât şi a celor potenţiali (în principal, asupra calităţii). Concluzia: odată livrate, produsele/serviciile neconforme pot duce la o degradare a imaginii organizaţiei şi a brand-ului, generând, în ultimă instanţă, scăderea vânzărilor şi a cotei de piaţă. În al doilea rând, înseamnă o fiabilitate ridicată a tuturor componentelor sistemului informaţional al organizaţiei, la care se adaugă o securitate a informaţiei la un nivel ridicat. Odată îndeplinit acest deziderat, continuitatea business-ului este relativ asigurată, iar pierderile ce ar putea deriva dintr-o cădere a sistemului sunt practic ţinute sub o limită acceptabilă. În al treilea rând (dar nu în ultimul), înseamnă reducerea “hârtiilor inutile”, utilizate doar pentru strictul necesar. Aceasta presupune şi o îmbunătăţire continuă a proceselor de control al documentelor şi înregistrărilor la nivel de organizaţie, eliminarea tuturor redundanţelor, precum şi o auditare periodică a proceselor, în vederea identificării neconformităţilor de acest gen. Se reduc astfel “timpii morţi”, creşte operativitatea procesului decizional, creşte conştientizarea eficienţei Sistemului de Management al Calităţii şi se evită neînţelegerile şi nemulţumirile (atât de prezente, datorită felului în care ne desfăşurăm activitatea).

Alte „sfaturi” de îmbunătăţire

Pentru menţinerea continuă a unei calităţi ridicate la nivelul întregii organizaţii, trebuie să mai aveţi în vedere ca livrarea tuturor produselor şi serviciilor să se facă la termenele stabilite contractual. De multe ori, întârzierile provoacă reacţii negative din partea clienţilor, declanşând chiar pierderi financiare. O altă condiţie necesară o reprezintă limitarea stocurilor la un nivel optim şi eliminarea stocurilor inutile. Acest principiu impune constituirea (la nivelul producătorului sau al distribuitorului) unui stoc care să asigure periodicitatea livrărilor, astfel încât compania să nu intre în imposibilitatea de a onora comenzile clienţilor. Se reduce, prin urmare, capitalul “imobilizat” în stocuri mari, scad costurile de depozitare, se reglează procesul de aprovizionare - asamblare sau producţie - livrare, şi are loc o utilizare eficientă a resurselor în procesele de livrare şi transport.
Şi mai sunt şi aşa zisele “probleme interne” (fără de care am fi cu toţii mai fericiţi...). Aşa cum am mai spus, toată lumea ar trebui să ştie foarte bine şi în amănunt (doar scrie negru pe alb în pro-ceduri) ce are de făcut. În cazul în care aceasta chiar se întâmplă, putem vorbi despre existenţa unui climat de încredere şi apreciere şi de o comunicare eficientă şi eficace atât în interiorul organizaţiei - între personalul de pe acelaşi nivel sau de pe niveluri ierarhice diferite -, cât şi între clienţi şi organizaţie.



Teordor Niţu



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite