Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Managementul proiectelor IT... de la teorie, la practică

28 Noiembrie 2008




Managementul calităţii


Cu toate că este unul dintre aspectele fundamentale ale oricărui proiect, calitatea este încă un mister pentru mulţi project manageri, care se gândesc numai la proceduri şi standarde tip ISO. Pentru un proiect, calitatea înseamnă: descrierea modalităţii în care se va realiza managementul proiectului, fişe de descriere a produselor proiectului (deliverables) şi a criteriilor de calitate ale acestora (specificaţii funcţionale şi tehnice) stabilite de utilizatori, modalitatea practică în care ne asigurăm că specificaţiile se vor traduce în caracteristici implementate, descrierea modalităţii în care se vor desfăşura procesele de testare şi acceptanţă (precum şi tipul de teste care vor fi derulate), un registru de calitate în care se vor înregistra toate testele programate, rezultatele înregistrate şi activităţile corective planificate şi executate, modalitatea de gestionare a configuraţiilor produselor proiectului şi procedura de management al schimbării.


Managementul comunicării


Managementul comunicării stabileşte necesarul de comunicare în cadrul echipei de proiect, între Project Manager şi Steering Committee, precum şi între proiect şi mediul extern. Se stabilesc nivelurile de raportare, formatul şi frecvenţa rapoartelor care vor fi utilizate. De asemenea, se stabileşte modalitatea în care se va realiza comunicarea în interiorul echipei de proiect (rapoarte, şedinţe de evaluare a progresului, modalitatea de documentare a şedinţelor etc.).


Managementul schimbării

Procedura de Managementul Schimbării trebuie să includă structura de management al schimbării, roluri şi responsabilităţi (cine poate declanşa o Cerere de Schimbare, cine o evaluează, cum se evaluează impactul), modul de prioritizare al cererilor de schimbare, timpii de evaluare, formularistica utilizată (Formularul de Cerere de Schimbare, Registrul Schimbărilor), dar şi legătura cu managementul configuraţiilor (cum ne asigurăm că am evaluat şi planificat impactul pe care o schimbare îl poate avea asupra altor livrabile deja finalizate ale proiectului?).

Managementul riscurilor


Chiar dacă riscurile sunt inevitabile într-un proiect, asta nu înseamnă că trebuie să ne resemnăm în faţa lor. Managementul riscurilor nu înseamnă numai un exerciţiu de identificare a riscurilor, ci şi: planificarea măsurilor de minimizare a probabilităţii de apariţie şi a impactului, includerea acestor măsuri în planul de proiect (ca activităţi şi costuri), planificarea măsurilor de rezervă (ca activităţi şi costuri) - pentru situaţiile în care măsurile de prevenire eşuează, nominalizarea responsabililor cu monitorizarea fiecărui risc în parte, procedura de monitorizare permanentă, de replanificare a riscurilor şi de escaladare, în cazul în care un risc se activează.


Managementul de proiect este, aşadar, un cadru metodologic care, pentru a fi eficient, trebuie tradus în măsuri reale, aplicabile la nivelul proiectului. Iar formarea unui manager de proiect înseamnă mai mult decât o sesiune de instruire şi studierea unei metodologii - înseamnă pasul de la teorie la practica de succes.



Cătălin Hristea,
Director General PMSolutions



Tags: IT&C

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite