Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IBM furnizează servicii IT cu valoare ridicată pentru clienţi

28 Noiembrie 2008



Studiul IDC privind evoluţia, la nivel global, a cheltuielilor IT pentru anul 2009 arată reduceri ale ratelor de creştere pe majoritatea segmentelor, cu excepţia a două dintre acestea: unelte manageriale şi servicii IT. Mai mult, IDC consideră că acest trend va avea o amploare mai mare pe pieţele emergente, cum este şi cazul României, unde, in contextul actual, serviciile IT vor avea şi o mai mare căutare.

Interesul companiilor româneşti pentru serviciile IT a devenit relevant încă de anul trecut. IBM a creat din prima jumătate a anului 1996 o divizie dedicată serviciilor, IBM Global Services, care, iniţial, a fost orientată cu precădere pe consultanţă de business, având ca obiectiv integrarea infrastructurii şi a proceselor de IT cu procesele de business pentru optimizarea activităţii clienţilor. În următorii ani, IBM a devenit una dintre cele mai mari companii de consultanţă de business din lume, cu peste 190.000 de consultanţi activi pe toate pieţele, acoperind toate verticalele economice. Ulterior, în cadrul IBM Global Services s-au diferenţiat două linii de business: Global Business Services (GBS) şi Global Technology Services (GTS), ambele divizii fiind active şi în România. GBS acoperă segmentul de consultanţă pură de business şi servicii pentru optimizarea afacerii, inclusiv unelte manageriale cu impact direct asupra gestiunii unei companii: Supply Chain Management, Customer Relationship Management, Financial Management etc, în timp ce GTS se ocupă de procese de IT, infrastructura IT hardware şi software, middleware, networking şi comunicaţii, rezilienţă şi continuitate operaţională, servere şi sisteme de stocare, outsourcing etc.


Piaţa cere servicii


Divizia IBM Global Tehnology Services este activă în România de mai mulţi ani, însă în ultimii ani a parcurs un proces de transformare pe fondul maturizării pieţei, ajungând acum să ofere un portofoliu complex similar oricărei alte filiale din Europa. IBM Global Tehnology Services are trei linii separate de business: Infrastructure Technical Services (ITS), Mentenanţă şi suport tehnic, Outsourcing strategic. Acest context a fost, de altfel, şi una dintre cauzele creşterii volumului de afaceri al GTS în 2007.
,,Creşterea volumului de servicii IT pe care IBM Global Tehnology Services l-a livrat către piaţa românească anul trecut a fost bazată atât pe creşterea generică a corporaţiei, cât şi pe contextul local. Prin context local mă refer atât la investiţiile post aderare la Uniunea Europeană care s-au făcut în România şi care au determinat o creştere a cererii, cât mai ales la adaptarea portofoliului de servicii al IBM Global Tehnology Services la realitatea pieţei locale. În 2007, IBM Global Tehnology Services a înregistrat atât modificări la nivel de structură, cât şi de portofoliu, tocmai pentru a fi mai aproape de cerinţele clienţilor. La aceste aspecte aş adăuga şi evoluţia înregistrată la nivel de resurse umane, atât prin creşterea numărului de persoane, cât şi prin creşterea nivelului de experienţă a consultanţilor IBM”, a declarat pentru Market Watch Marian Borcan, Director Global Technology Services, IBM România.


Un alt factor de creştere a vânzărilor de servicii este maturizarea inevitabilă a pieţei locale, atât la nivelul clienţilor, cât şi al furnizorilor. Piaţa românească a fost caracterizată de un raport anormal între ponderea vânzărilor de hardware, software şi servicii; acesta tinde însă să se schimbe după modelul economiilor dezvoltate. Companiile s-au obişnuit să ceară şi servicii, iar vendorii au învăţat să le ofere. ,,Dacă ar fi să privim în urmă, piaţa românească era orientată preponderent către hardware şi software, pe fondul unui stadiu incipient de dezvoltare a companiilor atât locale, cât şi internaţionale. Evoluţia a fost pe ambele direcţii, pe de o parte mediul de business a evoluat, iar pe de alta companiile de IT s-au maturizat. Complementar, contextul global a evoluat, iar mediul de business local s-a conformat, ceea ce a avut un impact asupra consumului de produse şi servicii IT. Clienţii noştri au înţeles beneficiile serviciilor, iar acum urmăresc optimizarea activităţii prin servicii la nivel de infrastructură. Există deja o bază instalată de hardware şi aplicaţii, care acum generează cerere masivă pentru servicii. Apare tot mai des discuţia despre alinierea obiectivelor de business cu cele de IT şi care până acum nu era creditată cu foarte mare interes”, consideră
Marian Borcan.


Interes pentru servicii de infrastructură


Dintre cele trei segmente ale IBM Global Tehnology Services, cel mai bogat portofoliu este asociat ITS, care conţine nu mai puţin de noua linii de servicii diferite (strategie şi arhitectură IT, middleware, mobility, comunicaţii integrate, continuitatea şi rezilienţa afacerii, servere, stocare, siguranţa şi confidenţialitatea datelor etc) care, de altfel, sunt şi cele mai atractive pentru clienţii locali. ,,Pe piaţa românească”, consideră Marian Borcan, „există cerere cu precădere pentru ITS şi Mentenanţă şi suport, interesul pentru strategical outsourcing acum începe să se arate, iar bănuiala mea este că in perioada urmatoare acest interes va fi accentuat deoarece outsourcing-ul este un instrument ce duce la reducerea costurilor într-o manieră mult mai evidentă decât alte servicii”.
IBM, prin complexitatea portofoliului, este o companie capabilă să ofere soluţii end-to-end, hardware, software, dezvoltare customizată, consultanţă de business şi tehnologică pentru orice companie, astfel încât clientul să nu fie nevoit să apeleze la alţi furnizori. Mai mult, IBM poate aduce local expertiza şi experienţa câştigate prin proiecte similare din alte ţări. IBM a avut o implicare intensă în proiecte care au sustinut legislaţia europeană sau reglementări europene la nivel de industrie şi care pot fi replicate oricând la nivel local, existând întreg sprijinul din partea altor filiale IBM din Uniunea Europeană.


Parteneri şi finanţare


În România, serviciile oferite de IBM Global Tehnology Services sunt disponibile atât prin intermediul IBM, cât şi prin intermediul unei reţele de parteneri. ,,Există deja o serie de parteneri acreditaţi, iar unul dintre obiectivele imediate este extinderea acestor parteneriate. Nu căutăm companii cu un profil specific, însă ne aşteptăm ca partenerii tradiţionali pe hardware şi software IBM să treacă la servicii şi alături de noi să-şi dezvolte abilităţile necesare livrării de servicii. Un astfel de partener trebuie să-şi dorească să ofere servicii, deoarece vorbim de asociere în care atât partenerul, cât şi IBM, investesc în relaţia de afaceri”, este de părere Marian Borcan.


Unul dintre aspectele foarte importante asociate ofertei IBM de servicii IT este existenţa unor surse de finanţare prin IBM Global Financing.


Divizia Global Financing reprezintă un avantaj competitiv pe care îl are IBM faţă de concurenţă şi care facilitează accesul clientului la servicii de înaltă calitate. IBM oferă finanţare la modul clasic, pe baza unor criterii de evaluare a clientului ca potenţial şi solvabilitate. Finanţarea poate fi destul de flexibilă şi în condiţii extrem de avantajoase.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite