Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

„Nu lipsa banilor este cauza nivelului scăzut de dezvoltare a IT-ului în instituţiile publice, ci, mai degrabă, proasta organizare“

29 Noiembrie 2008



Deşi toată lumea cunoaşte sintagma „omul sfinţeşte locul“ unii m-ar contrazice spunând că totul ţine de fonduri şi că acolo unde există buget orice este posibil. Departamentele IT din cadrul instituţiilor publice sunt departe de a atrage bugetele necesare pentru proiectele propuse şi multe iniţiative rămân suspendate. Există totuşi Departamente IT care au ştiut „să vândă intern“ să convingă factorii de conducere de beneficiile reale ale unor proiecte şi, implicit, să le ducă la bun sfârşit. Am descoperit o astfel de atitudine la Primăria Sibiu, unde, sub conducerea lui Adrian Bucura, Şef serviciu, IT-ul s-a transformat din cost în beneficiu.


Care sunt cele mai importante realizări ale Serviciului IT pe care îl coordonaţi?

De-a lungul anilor au fost mai multe etape „importante“ pentru ceea ce am putea numi astăzi Sistem Informatic Integrat. Toate aceste etape au fost importante la momentul respectiv, însă cel mai important este Sistemul Integrat în sine. Aş aminti totuşi: primul site oficial de internet al primăriei - 1996 www.primsb.ro, realizarea reţelei metropolitane de fibră optică în 1998, implementarea unui Sistem Informatic Integrat având la bază produsele software ale firmelor SAP şi Intergraph.


Cum se pot depăşi condiţionările impuse de buget?


Bineînţeles că toate aceste realizări, dezvoltări, nu puteau să fie făcute în lipsa banilor şi, după cum bine se ştie, banii nu sunt niciodată de ajuns. Cred că prioritizarea investiţiilor este cea mai bună metodă de a depăşi constrângerile bugetare.


Ce înseamnă asta? Simplu. Cum pot eu să vin mai repede şi mai bine în ajutorul cetăţeanului? Pot să astup cele 20 de gropi de pe strada X sau pot să achiziţionez un număr de infochioşcuri prin care informez atât stradal, dar şi în sediile Primăriei. Pot să curăţ zăpada de pe toate străzile din oraş sau pot să aduc Primăria mai aproape de cetăţean, dezvoltând o reţea metropolitană prin intermediul căreia cetăţeanul îşi poate face plata taxelor şi impozitelor la sediul poştei din cartier şi nu în centrul oraşului, la Primărie, etc.


Care sunt cele mai bune metode de convingere a conducerii instituţiei de impactul unor proiecte IT?

Cred că economia de piaţă ne-a învăţat că DACĂ VREI SĂ AI SUCCES trebuie să ştii CUM SĂ ÎŢI VINZI MARFA. Trebuie să ştii să alegi dintr-o multitudine de proiecte pe care le ai în cap pe acelea cu impactul cel mai mare pentru comunitate. O consultare cu colegii din compartimente ar fi absolut obligatorie.


Sunt convins că nu lipsa banilor este cauza pentru nivelul scăzut de dezvoltare al IT-ului în instituţiile de adminstraţie publică, ci, mai degrabă, proasta organizare din instituţie (compartimentele IT aflându-se în componenţa unor compartimente de gen: Direcţie Economică, Direcţie Tehnică sau Urbanism, fără acces la conducerea Primăriei şi la proiectele strategice de dezvoltare ale comunităţii) pe de o parte şi, pe de altă parte, incapacitatea conducătorilor de IT (care pot fi foarte buni profesionişti în domeniu), dar cărora le lipsesc cu desăvârşire atât cunoştinţele de PR, cât, mai ales, viziunea de ansamblu pe care o presupune un Sistem Informatic Integrat. În cel mai rău caz lipseşte chiar motorul care este MOTIVAŢIA.


Care ar trebui să fie priorităţile de investiţii ale unui Departament IT dintr-o instituţie publică?


Coloana vertebrală a unei instituţii publice trebuie să fie un Sistem Informatic Integrat ca instrument principal de suport în luarea deciziei. Odată acest concept însuşit, prioritizarea se face în funcţie de nivelul de dezvoltare al IT-ului din instituţie în paralel cu infrastructura de reţea, hard şi soft. În momentul în care managerul de IT înţelege acest lucru, practic priorităţile de investiţii ale acestuia sunt dictate de fapt de nevoile şi urgenţele întregii instituţii şi se stabilesc împreună cu echipa managerială.


Departamentul de IT este cel care poate rezolva multe dintre problemele de eficientizare ale diverselor departamente şi care poate pune în practică multe din obiectivele manageriale de nivel global ale instituţiei. Nu există o reţetă universală pentru stabilirea priorităţilor. O instituţie poate să aibă cele mai mari probleme cu managementul documentelor, alta cu comunicarea interinstituţională. Oricum ar fi însă, este greşit să iei orice decizie de investiţie fără să ai un plan coerent pe termen lung de dezvoltare a sistemului IT pentru că, oricât de utilă poate fi o aplicaţie pe care o implementezi, la un moment dat tot va deveni o povară şi un obstacol în calea extinderii, dacă nu a fost aleasă în urma unui demers de gândire globală care să privească întreaga instituţie în ansamblul acesteia.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite