Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Enterprise Applications >> Comunicatii >> Stiri si comunicate

Obiectivele ANCOM in 2009

09 Aprilie 2009



Noul presedinte al ANCOM (Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii), Catalin Marinescu, a declarat in prima conferinta de presa de la numirea sa in aceasta functie ca obiectivul numarul unu al autoritatii este cresterea penetrarii broadband.
„Penetrarea broadband în România este la jumătatea ratei medii de penetrare din Uniunea Europeană. În secolul vitezei şi al informaţiei, o conexiune la Internet de viteză mare şi la costuri rezonabile nu trebuie să fie un lux, ci o necesitate de interes public. De aceea, principala prioritate a mandatului meu este creşterea penetrării broadband în România”, a spus Cătălin Marinescu.
Pentru îndeplinirea principalului obiectiv al mandatului său, şi anume creşterea numărului de conexiuni la internet în bandă largă, preşedintele ANCOM îşi propune relansarea în cel mai scurt timp a licitaţiei pentru licenţele BWA şi finalizarea deciziei privind furnizarea serviciilor 3G în banda de 900-1800MHz. De asemenea, va fi evaluată şi posibilitatea de a stimula operatorii să extindă aria de furnizare a serviciilor 3G în cadrul licenţelor existente şi reorganizarea împreună cu aceştia a benzii 3G în scopul creării condiţiilor pentru acordarea a cel puţin unei noi licenţe, cu compensările financiare corespunzătoare.
Orange, Vodafone, RCS&RDS si Zapp sunt companiile care detin deja licente 3G.
Un alt obiectiv îl constituie stimularea concurenţei pe pieţele de comunicaţii, prin orientarea pe costuri a tarifelor de interconectare cu operatorii mobili şi demararea procedurii de orientare pe costuri a tarifelor percepute de posturile publice de radio si televiziune pentru a le transmite programele. Totodată, Autoritatea va continua revizuirea pieţelor de comunicaţii şi va interveni acolo unde vor fi identificate probleme legate de concurenţă.
Maximizarea beneficiilor utilizatorilor şi capacitarea lor pentru a profita din plin de piaţa concurenţială reprezintă un alt obiectiv al ANCOM atât pentru anul 2009, cât şi pe termen mai lung. Eficientizarea informării utilizatorilor, realizarea comparatorului de tarife şi implementarea unei noi strategii în domeniul serviciului universal sunt câteva dintre proiectele pe care Autoritatea îşi propune să le dezvolte în acest an. Insa Orange România, Cosmote, Vodafone România si Zapp au contestat în instanţă decizia ANCOM cu privire la obligativitatea de a furniza clienţilor un set de informaţii legate de tarifele şi serviciile prestate, a mai spus Marinescu..
„Trecerea la televiziunea digitală reprezintă o obligaţie, dar şi o oportunitate pentru România. Dacă nu vor fi impuse obligaţii clare de dezvoltare, există riscul ca radiodifuzorii să nu folosească spectrul, să rămână la transmisia prin cablu şi DTH, privând utilizatorii români de emisia digitală, net superioară calitativ, dar şi de posibilitatea de a recepţiona anumite programe direct din eter, gratuit. De aceea unul dintre obiectivele Autorităţii este şi acela de a se implica în buna gestionare a acestui proces de tranziţie,” aadaugat Marinescu.
Noul domeniu de internet al Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii este www.ancom.org.ro.
Conform datelor furnizate de ANCOM, Romania a inregistrat la sfarsitul anului trecut cea mai mare rată de penetrare a telefoniei fixe din toate timpurile, un ritm de creştere susţinut al numărului de utilizatori de servicii de telefonie mobilă şi o creştere substanţială a numărului de conexiuni la internet. Pentru prima dată în ultimii ani, telefonia fixă cunoaşte o creştere importantă în ceea ce priveşte numărul de linii de acces, care a crescut cu 18,3% faţă de sfârşitul anului trecut. Se remarcă, în principal, creşterea cu 81,8% a numărului de linii alocate persoanelor juridice. Astfel, la 31 decembrie 2008, în România existau 5,04 milioane linii de acces, rata de penetrare a telefoniei fixe la nivel de populaţie fiind de 23,4%, iar la nivel de gospodării de 53,6%, procentele maxime la care a ajuns vreodată acest indicator.
Majoritatea liniilor telefonice fixe instalate de cei 32 de furnizori alternativi cu reţea proprie (69%) aparţin utilizatorilor persoane fizice, dar în 2008 numărul de linii instalate persoanelor juridice a crescut mult mai mult decât cel al liniilor instalate persoanelor fizice (+341%, comparativ cu +30%). Cota de piaţă a furnizorilor alternativi calculată în funcţie de numărul de linii de acces instalate a ajuns astfel la 40%, cu peste 2 milioane de linii instalate. Numărul furnizorilor alternativi care oferă servicii de apeluri a ajuns la 49 la sfârşitul anului 2008, fiind în scădere faţă de sfârşitul anului precedent, în special datorită numărului mare de achiziţii şi fuziuni încheiate pe parcursul anului 2008.
Rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă, calculată pe bază de cartele SIM „valabile” (cartele SIM aflate în perioada de valabilitate la sfârşitul unei perioade de raportare), a crescut în anul 2008 cu aproximativ 20,7 puncte procentuale, ajungând la 133%, numărul de cartele SIM „valabile” depăşind valoarea de 28,6 milioane la sfârşitul lui 2008. Calculată în funcţie de numărul de cartele SIM preplătite „active” de 24,5 milioane (abonamente şi cartele preplătite aflate în perioada de valabilitate la sfârşitul perioadei de raportare prin intermediul cărora s-a realizat trafic tarifabil) până la sfârşitul perioadei de raportare – rata de penetrare era de aproximativ 114% la 31 decembrie 2008.
În ceea ce priveşte telefonia mobilă, al doilea semestru al anului 2008 păstrează aceeaşi tendinţă înregistrată în premieră în primul semestru al anului 2008 – o creştere mai accelerată a numărului de abonamente faţă de numărul de cartele preplătite. Numărul de utilizatori cu abonament lunar este în creştere cu 30%. Din cei 9,7 milioane de utilizatori cu abonament lunar existenţi la data de 31 decembrie 2008, peste 70% reprezentau persoane fizice (6,8 milioane), iar cei 2,9 milioane persoane juridice reprezentau mai puţin de 30%.
Numărul total de conexiuni de acces la internet în bandă largă furnizate la puncte fixe înregistrat la 31 decembrie 2008 a fost de 2,51 milioane conexiuni, rata de penetrare atingând valoarea de aproximativ 11,7%. În cadrul conexiunilor în bandă largă se remarcă un trend continuu crescător de la o perioada la alta în cazul conexiunilor prin tehnologie xDSL care reprezintă, la sfârşitul anului 2008, peste 26% din numărul total de conexiuni în bandă largă la puncte fixe faţă de mai puţin de 19% în anul precedent în timp ce ponderea conexiunilor de acces la internet în bandă largă pe suport de cablu (cablu coaxial şi UTP/FTP) a înregistrat o scădere a ponderii în numărul total cu 6 puncte procentuale (de la 75% la finele 2007, la 69% la finele anului 2008).
„Astfel, în ceea ce priveşte accesul la internet la nivelul utilizatorilor rezidenţiali, la sfârşitul anului 2008, se poate spune că aproximativ una din trei gospodării dispunea de servicii de acces la internet în bandă largă, rata de penetrare la nivel de gospodării ajungând la 30,4% la sfârşitul anului 2008”, a mai declarat preşedintele ANCOM.
Datorită extinderii acoperirii reţelelor 3G care au permis furnizorilor de servicii de telefonie mobilă să introducă noi oferte, numărul conexiunilor active de acces la internet la puncte mobile a ajuns la 2,7 milioane, în cadrul cărora conexiunile de acces mobil la internet în bandă largă (prin tehnologiile EDGE/CDMA/EV-DO/3G) aproape s-au dublat faţă de anul 2007.








Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite