Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Reputaţia īn criză

01 Iunie 2009



S-a vorbit şi se vorbeşte încă foarte mult despre criza economică. Despre cauze, dar mai ales despre efecte. Despre cum să supravieţuieşti sau să ieşi învingător din criză. Toţi analiştii sunt de acord că strategia de business este cea care poate face diferenţa.

Dacă strategia de supravieţuire a recesiunii este adoptarea unei atitudini de genul “o să trecem şi peste asta”, atunci nu aveţi o strategie. Când consumatorii au aproape opţiuni nelimitate de cumpărare şi competiţia devine din ce în ce mai specializată în “săritura la înălţime”, singura delimitare reală dintre compania ta şi piaţă este dată de strategia de brand.


În cuvinte foarte simple, strategia de brand reprezintă un mod de gândire despre business. Un mod de poziţionare şi de relaţionare. Brandul se construieşte, la fel ca si business-ul. Brandul trebuie construit ca un semn al valorii pe care o poate aduce business-ului, tradusă în creşterea afacerii, vânzarea ei la o valoare superioară investiţiei, creşterea capitalizării bursiere. Semnificaţia finală a valorii trebuie să fie cea financiară, de valoare pentru stakeholders - în principal pentru acţionari, dar şi pentru consumatori şi comunitate în general. Asta implică o simbioză între strategia de brand şi strategia de business şi o construcţie strategică a brandului, nu doar un desen colorat frumos.


Construcţia unui brand presupune atingerea unui nivel de reputaţie. Brandul este viziunea pe care o au acţionarii, managementul şi chiar angajaţii despre reputaţie, pentru că ea e cea care atrage prietenia consumatorilor, angajaţilor, partenerilor. Nu se poate construi un brand pe o problemă, pe o criză.


Comunicaţi, comunicaţi şi iar comunicaţi!


Comunicarea de brand cere gândire strategică şi foarte multă creativitate. Realităţile zilelor noastre te obligă să-ţi regândeşti modul în care comunici cu publicurile ţintă. Comunicarea nu mai poate fi doar către consumator, ci cu el. Ca interacţiunea cu el să fie eficientă şi eficace trebuie să-i cunoşti motivaţiile, atitudinile, comportamentele. Să măsori valoarea brandului prin cât de mult vorbeşte consumatorul despre brand şi nu prin frecvenţa cu care şi-l aminteşte.


Odată cu explozia internetului, consumatorul a devenit jurnalist. Doar pe Wikipedia sunt postate peste 4 milioane de articole, iar pe Youtube peste 100 de milioane de video. Peste 250 de milioane de bloguri sunt acum pe internet. Expus zilnic la peste 3000 de mesaje de advertising, consumatorul nu mai are încredere în mijloacele clasice de informare (TV, Radio, presa scrisă), el îşi ascultă prietenul sau blogger-ul preferat. Pentru a ţine pasul cu publicul ţintă, companiile trebuie să fie mereu în temă cu ultimele schimbări, să se adapteze acestora şi să-şi surprindă mereu consumatorii. Inovaţia este singura cale de supravieţuire pe o piaţă extrem de dinamică şi de competitivă.


Menţineţi funcţia de comunicare simplă şi directă şi cu proprii angajaţi. Implementaţi un program de branding intern care să aibă ca principal obiectiv transformarea valorilor companiei în comportamente. Din păcate, realitatea multor companii româneşti este expunerea valorilor, misiunii şi viziunii pe pereţi. Puţini manageri au înţeles importanţa şi rostul valorilor companiei, care nu rămân doar simple declaraţii frumos înrămate, ci dezvoltă programe interne speciale. Astfel, angajaţii înţeleg legătura dintre valorile şi rolul pe care îl ocupă ei în companie, ajungând să se comporte în concordanţă cu acestea.


Condiţia succesului e dată de reputaţie, fiindcă reputaţia înseamnă credibilitate. Dacă cineva nu crede într-o companie sau produs, un desen şi o promisiune nu o să-l convingă că trebuie să creadă. Chiar dacă beneficiază de o expunere media foarte mare, fără reputaţie brandul intră în criză şi moare. Pentru că el presupune certitudine. Trebuie să creadă în el toată lumea, şi consumatorul, şi angajatul.

Nicoleta Drăghici,
Communications Director
Green Light Grup



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite