Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Industry Watch >> IT&C >> Stiri si comunicate

Ovidiu Constantin, general manager RnD Software: „Livigent protejeaza angajatorul, fara a leza libertatea si confortul angajatului“

16 Iulie 2009



Lansata in ianuarie anul acesta, de catre compania RnD Software, aplicatia Livigent de filtrare a accesului la internet a reusit incasari de 150.000 de euro in primul trimestru, iar asteptarile pentru acest an sunt mari – peste 200 de clienti si o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro. Un start bun, care va fi accelerat prin lansarea in toamna a aplicatiei in SUA, o piata mult mai educata in acest sens, dupa cum ne-a explicat Ovidiu Constantin, general manager RnD Software.


- O data cu lansarea aplicatiei Livigent, v-ati asumat un rol ingrat – exista opinii conform carora o astfel de solutie de tip „Big brother“, poate reprezenta o amenintare la adresa libertatilor individuale. Cat de realista este o astfel de perspectiva? Cum va afecteaza aceasta opinie?
- Livigent in sine nu reprezinta o amenintare la adresa libertatii individuale a angajatilor, ci scopul si felul in care solutia oferita de noi este utilizata ulterior de catre angajator poate fi tinta acestor critici. In mod normal, un angajator ar trebuie sa instaleze aceasta solutie ca scop primordial pentru prevenirea abuzurilor si, mai ales, din ratiuni pragmatice, de exemplu alocarea eficienta a benzii de internet in companie. Pana la urma, totul depinde de cum alege fiecare companie sa utilizeze solutia intern. Noi suntem foarte prietenosi si incercam sa ajutam ambele „parti“ – angajator si angajat. De altfel, trebuie sa mentionez ca tocmai specificul si inovatiile tehnologice aduse de Livigent fac ca aceasta sa fie o solutie mai flexibila si mai prietenoasa pentru angajat decat metodele traditionale, bazate strict pe filtrare de URL. Asa cum se prezinta continutul din web-ul de astazi, limita dintre informatie utila si divertisment este destul de subtire. Un portal ca Yahoo, de exemplu, va contine, evident, atat informatie irelevanta pentru munca angajatilor, cat si date utile acestora. Iar Livigent stie sa faca diferenta si sa nu blocheze complet accesul la un anumit site, ci doar la acel continut considerat inutil de catre angajator.
- Care este feedback-ul inregistrat de Livigent pe pietele externe? Exista diferente majore de perceptie intre piata locala si cea externa?
- Intr-adevar, angajatorii, dar si angajatii straini sunt mult mai educati in ceea ce priveste necesitatea si avantajele implementarii unei solutii de filtrare a continutului web. Aceste solutii au devenit aproape o obisnuinta, daca nu chiar o necesitate impusa de standardele de securitate in marile companii occidentale, existenta lor fiind recunoscuta prin semnarea unor Politici de Utilizare Acceptabile (AUP). Politicile acceptabile de utilizare sunt o parte integrata a setului de politici de securitate a infomaţiei. De obicei, angajatii nou-veniti intr-o organizatie trebuie sa semneze o astfel de politica inainte de a primi drept de acces la sistemele de informatii. Mai mult, in anumite tari, pentru institutiile publice, precum scoli, universitati si nu numai, autoritatile sunt obligate prin lege sa implementeze asemenea solutii. In SUA, implementarea unor solutii precum Livigent este obligatorie in institutiile de stat, inclusiv scoli si biblioteci, de cel putin sapte ani. In Australia, de exemplu, de curand, s-a dat o lege care obliga internet service providerii sa asigure filtrarea continutului pornografic pentru a proteja minorii. In Romania, solutiile de filtrare web/monitorizare sunt utilizate in special in companiile multinationale care au deja o cultura organizationala in acest sens si implementeaza politici de securitate interne conform recomandarilor de la centru.
- Unul dintre argumentele aduse in favoarea solutiei Livigent este cresterea de eficienta obtinuta in randul angajatilor, un beneficiu important in actualul context economic. Exista studii concrete care sa confirme acest aspect, esential in alegerea solutiei?

- Cresterea de eficienta se refera la mai multe aspecte, cum ar fi cresterea productivitatii, prin faptul ca angajatii se concentreaza exclusiv pe munca lor, si nu pe site-uri care nu au legatura cu serviciul, sau alocarea corecta a latimii de banda internet intre angajati si departamente, astfel incat fiecare sa beneficieze de latimea de banda necesara pentru a-si face treaba. Exista multe studii pe pietele externe care arata cat timp pierd angajatii pe web in interes personal si, implicit, cati bani pierd angajatorii si ce riscuri de securitate implica lipsa unor astfel de solutii. Dar rezultatele care tin de eficientizarea muncii in companie, de eliberarea benzii de internet sau de ROI depind de la companie la companie. In medie, din experienta cu proprii clienti si cu implementarile din afara, se poate ajunge chiar la o reducere cu 50% a utilizarii web in scopuri non-productive. La 150 de angajati, de exemplu, angajatorul poate recupera chiar si 125 de ore pe zi sau 800 de ore pe saptamana, in termeni de productivitate, ca urmare a implementarii unei solutii de filtrare web.
- Cate dintre companiile la care ati implementat Livigent au o politica de utilizare bine conturata, care sa prezinte angajatului clar conditiile de utilizare/accesare a internetului?
- Companiile la care am implementat Livigent sunt, in general, companii mari, educate, cu politici de utilizare bine puse la punct si reguli interne bazate pe standardele din industrie. Iar angajatii acestor companii sunt informati si educati intern cu privire la necesitatea implementarii unor astfel de solutii sau a respectarii unor politici. Pe de alta parte, conform legislatiei in vigoare (Legea 506/2004) angajatorii care folosesc metode de monitorizare a angajatilor trebuie sa-i informeze pe acestia cu privire la faptul ca sunt monitorizati. Iar noi le recomandam clientilor de fiecare data acest lucru,iin implementarile noastre.
- Unul dintre argumentele forte ale Livigent este cel al prevenirii cazurilor de incalcare a Legii drepturilor de autor. Cat de utila este aceasta functionalitate?
- Stiu ca in Romania chestiunile care tin de protejarea drepturilor de autor inca tind sa nu fie luate in serios, in special de persoanele fizice. In cazul companiilor insa, in ultimii ani, cred ca managerii au devenit tot mai atenti la legalitatea din punct de vedere informatic, in special pentru ca amenzile si controalele in acest sector s-au inasprit in ultima perioada. Angajatorii trebuie sa se asigure ca, de exemplu, angajatorii lor nu descarca sau partajeaza softuri piratate, pentru ca responsabilitatea ar putea ajunge asupra lor. Din nou, asta tine de politica interna si de cat de atenti si responsabili sunt managerii in a preveni eventualele probleme de ordin legal. Noi le oferim „unealta“ prin care pot face acest lucru.
- Au managerii romani un nivel de experienta adecvat stabilirii unui nivel optim de monitorizare-blocare a accesului angajatilor?
- Cei din companiile pe care le targetam noi, da, au, pentru ca, dupa cum spuneam, este vorba de companii mari, care adopta politici si standarde deja testate pe pietele din afara si adaptate specificului fiecarui business. Cat despre managerii romani, in general, cred ca depinde foarte mult de specificul companiei pe care o conduc, de dimensiunea ei, de industria in care activeaza si, de ce nu?, de cultura companiei si a managerului. Cred totusi ca managerii romani sunt tot mai educati cu privire la care sunt metodele optime prin care isi pot motiva angajatii si isi pot controla resursele. Sunt o sumedenie de traininguri in acest sens, au inceput sa apara conferinte pe teme de acest tip si cred ca si presa de profil a contribuit semnificativ la educarea lor.
- Care sunt noile directii de dezvoltare pe care le preconizati pentru Livigent?
- Analizam posibilitatea ca pe viitor sa facem un parteneriat cu un furnizor de solutii de securitate pentru a completa astfel oferta de solutii Livigent cu functii de securitate complementare. Alte dezvoltari pe care le urmarim din punct de vedere tehnologic sunt, pe termen scurt, filtrarea mai fina a protocoalelor de messanging - de exemplu se va putea bloca webcam-ul si transferul de fisiere in Yahoo Messenger, dar se va putea permite text-ul. Pe termen mediu dorim sa adaugam functionalitati de securitate prin integrarea de motoare third-party pentru filtrarea antivirus/antispam/antimalware, filtrare email si filtrarea protocoalelor criptate (HTTPS).
- Ce pondere in vanzari are piata externa? Prevedeti o extindere in aceasta directie?
- Momentan ponderea pietei externe este de aproximativ 20%, insa preconizam ca ea sa ajunga la 50% in mai putin de un an. In afara de piata locala, momentan comercializam solutia pe piata din SUA. Initial, planurile erau ca solutia sa se lanseze progresiv in Romania, Europa de Est, Europa de Vest si abia apoi SUA, insa, din cauza situatiei economice globale, a fost amanata lansarea pe piata europeana si grabita cea pe piata americana. A trebuit sa acceleram lansarea in SUA pentru ca acolo se intrevad oportunitati mai bune de vanzare a solutiei, sunt mai multi potentiali clienti si putem capitaliza investitia. In plus, SUA sunt o piata mult mai educata in ceea ce priveste solutia noastra. Acolo, cel putin 50% din companii au solutii de acest gen sau au nevoie. Vom relua insa planurile de extindere in Europa in functie de evolutia pietei din regiune.


„Sloganul nostru este «Intelligent Web Control» - controlul inteligent nu este cel care pune un zid in fata continutului web, ci cel care este suficient de flexibil si de usor adaptabil, astfel incat sa asigure atat protejarea angajatorului, cat si libertatea si confortul angajatului.“
Ovidiu Constantin, general manager RnD Software



„De aproape un an, cele 400 de computere din companie sunt conectate la aplicatia Livigent, prin care filtram accesul la site-uri care nu folosesc angajatilor in activitatea lor, precum cele cu continut pentru adulti sau cele de jocuri de noroc. Astfel, productivitatea angajatilor nostri a crescut vizibil.“
Vlad Gratian, director IT Germanos



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite