Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

BI doar pentru cei bogaţi, un mit pe cale de dispariţie

27 Februarie 2010




Argumente pro-BI

Dincolo de aceste obiective, există şi alte argumente în favoarea utilizării soluţiilor de BI şi în companiile medii, cu resurse limitate.


Primul argument este cel bazat pe ideea „democratizării BI-ului“. Respectiv, metamorfozarea soluţiilor de BI în instrumente user-friendly, care se pot dezvolta şi personaliza rapid, care să nu mai fie destinate strict specialiştilor, ci să fie accesibile unei mase largi de utilizatori finali, astfel încât să ofere suport concret pentru luarea deciziilor în timp real. Nu este vorba doar de un argument teoretic, ci de o evoluţie naturală a sofisticatelor aplicaţii „tradiţionale“, realizată sub presiunea pieţei, care impune companiilor, la nivelul managementului operaţional, o viteză sporită în luarea deciziilor complexe. Nou model propune, în principal, o reorientare a conceptului de BI, de la tradiţionalul „data-centric“ spre mai pragmaticul „process-centric“, menit să permită un răspuns mai agil la provocările din piaţă. Astfel, aplicaţiile de BI operaţional ies din zona exclusivistă a analiştilor de business din top management, şi devin accesibile şi directorilor executivi, managerilor şi utilizatorilor finali cu putere decizională.


Un alt argument frecvent utilizat este cel al implementării graduale. Soluţiile de BI dedicate IMM-urilor permit demararea unui proiect de implementare etapizată, conformă unei strategii mai ample. Şi în acest caz, nu este vorba doar de o recomandare teoretică, ci de un model confirmat în practică – implementările big-bang de produse BI complexe implică procese complicate, costisitoare şi de durată, la care puţine companii se încumetă, indiferent de dimensiunea lor. Pe de altă parte, nici vendorii nu se mai „aruncă“ la proiecte mari, ci preferă să-şi facă intrarea „discret“ în companii, cu paşi mici, în ideea că evoluţia firească a business-ului şi, mai ales, beneficiile oferite de aplicaţia implementată vor creşte în timp apetitul de BI, ducând la dezvoltarea proiectului.


Exemple concrete

După cum se poate observa în piaţă, oferta furnizorilor de soluţii BI s-a diversificat rapid în ultimii ani pentru a răspunde solicitărilor specifice venite din partea IMM-urilor.


De exemplu, există companii care oferă servere preconfigurate cu soluţii de Business Intelligence, la preţuri accesibile IMM-urilor. Astfel de servere de tipul „plug-and-go“ au avantajul de a putea fi configurate şi date în folosinţă foarte rapid şi nu solicită resursele companiei client, permiţând integrarea datelor care provin din diferite surse.


O altă ofertă cu „priză la public“ este cea a împachetării funcţionalităţilor de BI sau a oferirii acestora ca add-on-uri pentru alte soluţii (cel mai frecvent aplicaţii ERP). Este o tactică utilizată cu succes de vendorii locali, care, în condiţiile stagnării pieţei înregistrate anul trecut, au lansat astfel de oferte către clienţii mai vechi. (Şi marii jucători din zona ERP, precum SAP, Oracle sau Microsoft, au incluse tool-uri de raportare şi instrumente de monitorizare.)


Ambele oferte se conformează argumentelor prezentate anterior. Acoperă cerinţa „democratizării BI-ului“ – se oferă instrumente de monitorizare, notificare şi raportare către o masă mai mare de utilizatori din cadrul companiei client. Respectă politica „paşilor mici“, ambele oferte permiţând implementarea rapidă, din mers, prin proiecte de mici dimensiuni, fără să creeze perturbaţii majore în modul de desfăşurare a business-ului. Totodată, investiţiile în instalarea şi configurarea serverelor şi/sau dezvoltarea şi personalizarea add-on-urilor nu sunt foarte mari (raportat la costul implementării unei soluţii BI clasice complete), iar rezultatele pot fi vizibile rapid.


Cele două modele de oferte prezentate mai sus conţin şi un răspuns inclus în una dintre întrebările cele mai frecvente atunci când se ia în analiză oportunitatea implementării unei soluţii BI: este nevoie sau nu de un Data Warehouse? Există specialişti care susţin că, fără un Data Warehouse, nu se poate vorbi de o soluţie reală de BI. Însă există şi opinii conform cărora, pentru proiecte mici, cum este cazul IMM-urilor, unde accentul se pune pe zona de raportare şi monitorizare şi mai puţin pe cea de high-level analytics, nu este nevoie de o investiţie în această direcţie. Soluţia de compromis constă în interconectarea sistemelor tranzacţionale, interconectare care oferă vizibilitatea dorită asupra informaţiilor dorite.


Soluţiile de Business Intelligence dedicate zonei IMM propun o altfel de perspectivă – aceea de a permite managerilor unei companii să identifice potenţialele ameliorări pe care le pot aduce business-ului, fiecare pe zona sa de competenţe, să pună în practică îmbunătăţirile preconizate şi să monitorizeze efectul măsurilor luate. O abordare preponderent pragmatică, focalizată pe eficienţa imediată, pe intervenţii rapide cu rezultat în timp real. Şi care este în conformitate cu imperativul impus de contextul economic actual: „Do-more-with-less!“.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite