Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Metode moderne de exploatare a combustibililor clasici

25 Iulie 2010




Microcentrala cogenerativă pe lemn dezvoltată de COMOTI

Preocupările în domeniu ale Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI din Bucureşti sunt ilustrate de eforturile de cercetare în domeniul gazeificării lemnului şi utilizării gazului rezultat în microcentrale cogenerative în condiţiile creşterii substanţiale a randamentului de utilizare a combustibilului lemnos, eforturi concretizate în dezvoltarea unui prototip de astfel de microcentrală cogenerativă pe lemn.

Microcentrala este alimentată de un gazeificator în curent descendent care utilizează combustibil lemnos de 50 kW termici, capabil să utilizeze şi deşeuri lemnoase de dimensiuni mai mari de 2 cm, dezvoltat în colaborare cu firma indiană Chanderpur Works, în cadrul unui program naţional de cercetare finanţat de statul român. Gazul produs de gazeificator, având o putere calorică de minimum 1000 kcal / Nm3, este curăţat de impurităţi şi filtrat printr-o serie de filtre mecanice şi introdus în două turbomotoare care antrenează la rândul lor un generator electric capabil să producă o putere electrică de 32 kW la un consum de lemn de 40 kg / h. Gazele de ardere evacuate din motoare sunt captate şi introduse într-un schimbător de căldură cu apă, unde energia termică reziduală din gazele arse este recuperată prin încălzirea apei din schimbătorul de căldură. Apa caldă astfel rezultată poate fi utilizată pentru încălzire, sau ca apa caldă menajeră. Randamentul de conversie al instalaţiei este între 70 şi 75 %.

Este important de menţionat că întreaga instalaţie este amplasată pe o platformă mobilă în lungime de 12 m şi poate fi transportată cu uşurinţă în zone greu accesibile, cum sunt, spre exemplu, exploatările forestiere montane, unde, pe lângă faptul că poate asigura energia electrică şi încălzirea punctului de lucru şi, posibil, a localităţii învecinate, constituie şi o soluţie ecologică şi eficientă energetic de îndepărtare a deşeurilor lemnoase rezultate din exploatarea forestieră. În plus, creşterea eficienţei energetice atrage după sine şi o diminuare a necesarului de lemn de foc, sporind astfel atractivitatea ecologică a tehnologiei.

În stadiul curent de dezvoltare a prototipului, problema principală care rămâne de rezolvat este legată de puritatea gazelor rezultate din procesul de gazeificare, în special prezenţa particulelor solide (funingine, cenuşă etc.) în acestea. Aceste particule solide pătrund în camera de ardere a turbomotorului odată cu amestecul combustibil, sunt accelerate puternic în urma procesului de combustie şi erodează semnificativ prima treaptă de turbină a turbomotorului, aflată imediat în avalul camerei de ardere, conducând la diminuarea drastică a duratei de viaţă a acestuia şi la scăderea eficienţei economice a soluţiei constructive propuse.

În prezent, având în vedere restrângerea consistentă a fondurilor de cercetare disponibile pe plan intern, INCDT COMOTI pregăteşte documentaţia necesară obţinerii finanţării unui proiect de cercetare european. Proiectul care urmează a fi propus pentru finanţare europeană are în vedere continuarea cercetărilor pentru îmbunătăţirea tehnologiei de filtrare a gazului combustibil produs de gazeificator, ceea ce va permite utilizarea eficientă a microcentralei cogenerative din punct de vedere economic.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite