Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Nu īntreba ce poate face IT-ul pentru IT, ci ce poate face IT-ul pentru afacere!

17 Septembrie 2010



(Scurtă perspectivă privind creşterea eficacităţii IT)



Ilinca Havrici
Senior Consultant
Ensight Management
Consulting
Ilinca.Havrici@ensight.ro


Pe măsură ce criza financiară actuală a schimbat perspectiva globală asupra şi în interiorul afacerii, rolul IT-ului a suferit şi el o transformare drastică. Scăderea cererii şi creşterea implicită a presiunii competitive determină companiile din întreaga lume să-şi menţină cotele de piaţă sau chiar să obţină o creştere a acestora în timp ce operează scăderi semnificative de costuri, acestea având impact asupra investiţiilor în IT.


Ce s-a întâmplat?
În toate ariile companiilor au fost implementate iniţiative de reducere a costurilor, având astfel un impact major şi asupra zonei IT - companiile au îngheţat dezvoltarea şi orice optimizări tehnologice, vizând chiar reducerea costurilor IT operaţionale ca un mijloc de optimizare a raportului costuri-venituri.


Multe companii au luat în considerare chiar şi reducerile de personal în cadrul departamentelor IT ca metodă de reducere a costurilor.
Se poate concluziona aşadar că această criză economică a făcut ca departamentele de IT să fie privite mai degrabă ca piedici decât ca facilitatoare ale inovaţiei, forţându-le astfel în poziţia de a-şi reevalua rolul în interiorul companiilor.


IT-ul nu va mai fi niciodată la fel
Iniţial, rolul principal al IT-ului a fost să îmbunătăţească eficienţa afacerii prin automatizarea activităţilor repetitive, acesta fiind axat mai degrabă asupra tehnologiei, decât asupra rezultatelor practice ale afacerii, în procesul de livrare a serviciilor şi măsurare ulterioară a performanţei. În timp, IT-ul a devenit parte integrantă a succesului multor companii, deschizând noi oportunităţi de afaceri prin utilizarea inovativă a tehnologiei. Totuşi, posibilitatea de a măsura şi articula valoarea specifică a contribuţiei IT-ului la noile surse de venit a rămas în continuare vagă.


Întrebaţi fiind de eficienţa programului intern de guvernanţă IT, reprezentanţii companiilor dovedesc că, în marea lor majoritate, nu reuşesc să identifice influenţa IT-ului asupra rezultatelor şi performanţelor totale ale companiei.
Sub presiunea efectelor crizei, managerilor din IT li se cere din ce în ce mai des să cuantifice valoarea generată de investiţiile IT efectuate în trecut şi să argumenteze temeinic din punct de vedere financiar orice noi proiecte. În aceste condiţii, se impune o schimbare de perspectivă în abordarea şi tratarea temelor ce privesc tehnologia, iar managerii din IT trebuie să includă impactul asupra business-ului ca principală prioritate pe agenda lor şi să intensifice orientarea către clientul intern.
Investiţia de dragul inovaţiei tehnologice nu mai este acceptabilă în momentul de faţă, clienţii devenind mult mai selectivi în ceea ce priveşte cheltuielile, astfel încât managerii din IT trebuie să fie acum receptivi în faţa nevoilor celor mai importanţi clienţi – clienţii externi ai serviciilor facilitate prin intermediul soluţiilor IT şi CEO-ul –, implementând în acelaşi timp măsuri intensive de guvernanţă şi control în scopul asigurării calităţii serviciilor livrate. Mai mult, organizaţiile IT au acum oportunitatea de a evolua din postura de furnizor de utilităţi, devenind un partener de încredere pentru business.


Îmbarcarea în trenul schimbării
În primul rând este necesară schimbarea mentalităţii – înlocuirea întrebării “ce poate face IT-ul pentru IT ?” cu întrebarea “ce poate face IT-ul pentru Business?”. Perspectiva tradiţională, axată pe tehnologie, asupra IT-ului a izolat activităţile şi procedurile de IT de lanţul de valoare adăugată, mergând atât de departe încât să măsoare eficienţa IT-ului dintr-o perspectivă pur tehnică. Să luăm ca exemplu mentenanţa unei aplicaţii business critice: IT-ul, în versiunea sa tradiţională, ar utiliza ca indicator de performanţă disponibilitatea aplicaţiei pe server, ceea ce nu înseamnă prea mult în termenii nevoilor de business, nu-i aşa?


Vizând să furnizeze servicii pe care afacerea să le poată utiliza şi aprecia, organizaţiile de IT nu mai pot fi creditate pentru disponibilitatea serviciilor interne, cum ar fi serverul de aplicaţii, independent de măsura în care au fost satisfăcute aşteptările clientului. Clienţii serviciilor de IT nu sunt interesaţi de problemele tehnice, ei se aşteaptă doar să primească serviciul solicitat atunci când au nevoie de el, oriunde ar fi localizaţi. Astfel, luând în considerare noua perspectivă orientată spre nevoile de business, pornind de la acelaşi exemplu al mentenanţei unei aplicaţii importante, vom putea considera aplicaţia ca fiind serviciul furnizat de IT şi vom măsura astfel în mod relevant performanţa livrării prin capacitatea clientului de a realiza cu succes o tranzacţie în sistemul informatic.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Valentin F.
Scrieti ca: "relaţia cu organizaţia IT poate cădea în unul dintre cele patru tipare: Bun de uz comun, Utilitate, Partener sau Facilitator." Mi-as fi dorit o definitie a celor 4 clustere precum si o delimitare clara intre primele 2. In rest , felicitari pentru analiza exacta! :) VF
18 Iulie 2016, 05:15:24