Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Este ERP-ul soluţia potrivită pentru retail?

31 Mai 2011



Retailul este una dintre puţinele pieţe unde schimbările se întâmplă cu mare viteză. Azi eşti în business datorită unui vad comercial bun, iar mâine, odată cu deschiderea unui hypermarket la marginea oraşului, se spulberă toate visele (exemplele concrete sunt numeroase). Prin urmare, capacitatea
de reacţie la schimbare şi de adaptare la noile condiţii devine cea mai importantă calitate a unui retailer.

Într-o bună măsură capacitatea unei companii de a reacţiona la schimbare şi se a se adapta la noi condiţii de activitate ţine şi de infrastructura informatică a acesteia. ERP-ul, spre exemplu, este pentru multe companii o armă bună împotriva crizei, pentru că oferă analize detaliate pe centre de cost şi profit şi permite intervenţii fine şi justificate pentru reducerea cheltuielilor. (Când vânzările scad, prima măsură este reducerea costurilor.) Într-un plan general, afirmaţiile precedente sunt perfect valabile, însă pentru Retail, ERP-ul clasic nu este suficient, iar jucătorii de pe această piaţă au nevoie de un instrument mai adaptat la specificul industriei. Din nefericire, există puţine pachete software dedicate 100% activităţii de retail, atât la nivel global, cât şi în România, din fericire însă producătorii de ERP au dezvoltat module speciale pentru a suplini lipsa de profunzime a sistemelor tradiţionale.


Concluzia este că nu toate ERP-urile sunt recomandate pentru piaţa de retail, ci doar cele care oferă un modul/add-on dedicat. Există, evident şi varianta unei customizări intense a unui ERP clasic, însă, la nivel de costuri şi timp de implementare, lucrurile ar putea scăpa de sub control.



Cum văd retailer-ii sistemele ERP?

Un studiu realizat de Retail Info Systems, pe un grup de companii din mai multe regiuni ale globului, arată că în cele mai multe situaţii (60%) ERP-urile utilizate acoperă cerinţele de bază ale companiilor, fără a oferi însă prea mult în plus. E greu de apreciat cât de mulţumitoare este această situaţie pentru un patron sau director care, brusc, se confruntă cu scăderi considerabile ale vânzărilor sau cu riscul de a ieşi din piaţă datorită concurenţei masive, dar e cert că se poate mai bine, de vreme ce o bună parte dintre participanţii la studiu au planuri de up-grade pentru sistemele informatice (cu precădere adăugare de module sau funcţionalităţi, dar şi schimbarea soluţiei folosite).


Îmbunătăţirile pe care aceştia le aşteaptă în urma schimbării vizează, în principal, activitătile de merchandising (59,6%), managementul preţurilor (50%) şi gestiunea lanţului de furnizori (48,1%) şi mai puţin aspecte legate de managementul financiar-contabil, gestiune comenzi şi stocuri. Aceasta arată că ERP-ul a reuşit să ofere valoare acolo unde, în mod tradiţional, este o soluţie puternică, dar a oferit mai puţin suport pentru activităţile specifice de retail pentru care ERP-ul nu a fost gândit iniţial, dar pentru care s-au făcut dezvoltări mai mult sau mai puţin complexe.


La nivel de beneficii, aşteptările sunt orientate către: creşterea productivităţii/eficienţei (81%), simplificarea proceselor (70%), ROI cât mai bun (62%), integrare cu alte sisteme (49%), scalabilitate (43%), dar şi raportare şi control (43%).


Un aspect important al studiului este legat de tipul de soluţie informatică dorit de companiile de retail. 54% din participanţii la studiu preferă un singur pachet software, căruia să i se aducă modificări pentru adaptarea la cerinţele proprii, însă aceste modificări ar trebui să fie minime. Doar 28% se orientează către un pachet personalizat alcătuit din mai multe soluţii nişate, dar cu maxim de notorietate în piaţă. 13,5% încă preferă să dezvolte in house o asemenea soluţie şi doar 9,6% ar opta pentru o variantă Software as a Service.



Unde vor fi direcţionate investiţiile

La nivel strategic, companiile de retail au în majoritate (72%) ca focus creşterea productivităţii, explicabil având în vedere situaţia economică actuală. Urmează, la distanţă: simplificarea infrastructurii şi a proceselor, orientarea către client, creşterea vânzărilor pe suprafaţa magazinului şi inovarea.
Mai puţin importante pentru perioada următoare sunt reducerea consumului de energie şi extinderile.


În ceea ce priveşte orientarea investiţiilor în software, pe termen scurt atenţia retailerilor se îndreaptă spre aplicaţii de merchandising (48%), front office (42%), ERP /gestiune financiară (26%), supply chain (26%), CRM (25%). Această situaţie dă mari şanse de câştig vendorilor ERP care ştiu/au capacitatea de a integra în aplicaţiile lor funcţionalităţi extinse pe segmentele menţionate. Va fi mai plauzibil ca un prospect din piaţa de retail să se orienteze către un ERP care oferă funcţionalităţi complementare de merchandising, integrare cu POS-uri, logistică, decât să cumpere aplicaţii dedicate pentru aceste activităţi şi pe care ulterior să le integreze cu ERP-ul.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite