Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cifre si… afaceri

18 Octombrie 2005



Primele 10 companii produc 20% din PIB-ul Romaniei, iar telecomunicatiile sub 4.7%


Ce constatam din acest tabel? Ca Electrica, cea mai mare companie romanesca dupa cifra de afaceri, produce circa 4% din PIB-ul Romaniei si ca primele 10 companii romanesti dupa cifrele de afaceri produc impreuna aproape 20% din PIB-ul tarii utilizand pentru aceasta aproape 3% din salariatii tarii. Apoi, ca cei trei mari operatori de telecomunicatii RomTelecom, Orange si Connex au impreuna o cifra de afaceri de 1,995 miliarde euro, care reprezinta 3,4% din PIB-ul intregii tari.


Iar daca ar fi sa ne luam dupa declaratiile ANRC, conform carora cifra de afaceri a telecomunicatiilor in anul 2004 a fost de circa 2,77 miliarde euro, cifra asupra careia sunt rezerve analizate in numarul trecut al revistei Market Watch, am putea spune ca telecomunicatiile au o pondere de 4.7% in PIB-ul Romaniei. O cifra mai corecta ar putea fi 2,4 miliarde euro, caz in care ponderea telecomunicatiilor in PIBul tari s-ar reduce la 4,1%.


Din tabel mai constatam ca operatorii de telefonie mobila, Orange si Connex sunt printre companiile cu cel mai mare „productivitate“ – venit/salariat, daca exceptam Petromidia si ca RomTelecom are alaturi de Petrom cele mai slabe performante, venituri anuale de €43.200/anagajat, cu mult sub media celor 10 companii de €82.400/angajat/an. Si aceasta chiar in anul in care RomTelecom raporta concedierea a aproape 6,000 salariati, adica circa 25% din personal!


Orange Romania – performerul economiei romanesti in ultimii doi ani


Din punctul de vedere al eficientei investitiilor lucrurile stau un pic altfel. Orange este si in anul 2004 "campionul economiei romanesti" cu o marja a profitului de 30,1%, (adica peste 30% din veniturile incasate se regasesc in profitul net care poate fi, fie, distribuit actionarilor, fie, reinvestit) urmat ca si in anul 2003 tot de Connex cu o marja a pofitului de 26,6%. Desi cu o profitabilitate mai mica, chiar mult mai mica. RomTelecom se numara printre companiile cu profit avand o marje de 8.9%.


Putem trage concluzia ca in Romania finelui de an 2004 telecomunicatiile erau o industrie destul de atractiva pentru investitori si ca exista o mare diferenta in productivitate si eficienta, adica in atractivitate pentru investitori, intre telefonie fixa si mobila.


Sa intram mai mult in detalii analizand ce s-a intamplat in ultimii cativa ani in telecomunicatiile romanesti. In Romania exista patru operatori de telefonie mobila din care regasim in acest clasament numai operatorii GSM900, ceilalti doi avand probleme deosebite: CosmoRom este intr-o situatie „delicata“ de peste 2 ani, urmand a fi relansat spre finele anului, iar Telemobil a lansat serviciu Zapp relativ recent pentru a putea vorbi de profit net. De la lansarea serviciilor GSM900 in 1997, intre Connex si Orange a fost o competitie echilibrata, alternand perioadele in care fiecare din cei doi competitori era la „conducere“. In anul 2002 Orange a fost supusa procesului de rebranding (devenind Orange cel de astazi), iar rezultatul se vede si in graficul cu marja profitului - Orange a preluat „conducerea“. In urma preluarii de catre Vodafone, va urma un proces de rebranding si la Connex, care va dura intre 6 si 9 luni si in urma caruia Connex va deveni Vodafone si ar putea reveni din nou in frunte. Vodafone este poate cel mai mare operator mondial de telefonie mobila (este operatorul cu cea mai mare capitalizare de piata!) si aceasta cu singuranta va influenta in mod pozitiv evolutia filalei romanesti, putandu-se astfel restabili echilibrul intre cei doi operatori.


Telefonia mobila si fixa "ruleaza" cu viteze si rezultate mult diferite


Mai constatam ca telefonia mobila si fixa "ruleaza" de cativa ani cu viteze diferite. O prima explicatie a "diferentelor de viteze" o avem in componenta interantionala. Pe pan mondial, telefonia fixa este un serviciu pe partea descendenta a ciclului de viata, inregistrand de cativa ani stagnare, in timp ce telefonia mobila este un serviciu ajuns la maturitate, ajuns la momentul recompensarii investitorilor: investiiile au fost recuperate, marja profitului a atins maximul. Pe plan local telefonia mobila continua sa inregistreze cresteri (2 cifre), in timp ce telefonia fixa continua sa aiba cresteri usoare, datorate atat densitatii foarte mici a telefoniei fixe, circa 20%, cat mai ales a substituirii de catre telefonia mobila.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite