Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Managementul schimbarii in banci si arhitectura orientata pe servicii - Traditie, inovatie sau adaptabilitate?

21 Decembrie 2005



Marcelina JoavinaMi se pare interesant de observat ca industria bancara este una, nu numai de mare succes ci si de impresionanta traditie, ba chiar de conformitate. In fond, ce inovatii spectaculoase au adus bancile, fata de ideea senzationala a bancherului lui Marco Polo de a-i oferi clientului sau un seif in care sa-si pastreze banii pe timpul indelungatei sale calatorii in China? Iata ca dupa aproape 400 ani de la aparitia primei „banci” (la propriu) care facilita cele dintai tranzactii financiare ale timpului, bancile ar fi trebuit sa sufere mai multe schimbari majore, inovatii semnificative ale produselor, serviciilor.


Actualmente, bancile sunt supuse unor presiuni in crestere: competitie fara frontiere geografice, reglementari inasprite (acordul Basel a impus cresteri de capital mai mari de 50%!), achizitii si fuziuni pe banda rulanta, noi veniti in industrie, care in pofida barierelor ridicate, ofera servicii financiare (retaileri, utilitari, etc.), clienti tot mai sofisticati si mai greu de loializat, care impun diversificarea si adancirea canalelor de distributie si care accelereaza cursa tehnologica.


Toti acesti factori creeaza disconfort:

  • competitia erodeaza marginile de profit, costurile trebuie reduse (iar alocarea lor devine sofisticata)
  • veniturile trebuie marite prin vanzari incrucisate de produse la aceiasi clienti care trebuie loializati
  • fuziunile, achizitiile si consolidarile in industrie maresc competitia regionala adaugand noi componente de risc fata de cele traditionale (de piata, de creditare, lichiditate, operational)
  • metricile de performanta devin mai complexe si se incrementeaza sporit
  • cadrul normativ si de reglementare aduce constrangeri suplimentare (Basel, AML, IAS).


    Si totusi amicul nostru de la inceputul secolului al XVII, bancherul lui Marco Polo, nu numai ca a inventat seiful, (si, practic, o data cu el depozitul, dobanda si managementul riscului), dar fiindca Marco intarzia sa revina din China, s-a apucat de plasamente cu banii clientului, prosperand si el si oferindu-i si acestuia un placut supliment la intoarcere.


    Ce alte inovatii istorice au determinat schimbari majore in industrie?


    Nu sunt foarte multe: bancomatele, internetul, transferurile electronice de bani, deci schimbari in modul de acoperire a pietei si de penetrare a serviciilor financiare favorizate de tehnologie.


    De mentionat ca vizionara in adoptarea inovatiilor tehnologice (prin comparatie cu industria financiara care poate fi considerata un „early adopter“), este industria telecomunicatiilor si, in ultimul deceniu, telefonia mobila, lor datorandu-se mari schimbari in serviciile financiare.


    In cele din urma, dar nu in ultimul rand, as mentiona bancile de date, (denumire corecta dupa parerea mea si abuziv transformata in baze de date), care creeaza intregul sistem neuronal de informatii dintr-o banca. Prefer sa spun „banci de date” fiindca au depasit de mult stadiul simplelor tabele de date si au capatat atribute relationale complexe, generand modele sofisticate de suport pentru decizii manageriale.


    Ce le ramane bancilor de facut?


    Modelele de business actuale nu sunt proiectate sa corespunda permanentelor schimbari, acestui mediu caracterizat mai mult decat oricand de volatilitate. Ramane totusi o caracteristica obligatorie pentru o banca astfel incat sa faca fata acestor provocari: adaptabilitatea.



    Parerea ta conteaza:

    (0/5, 0 voturi)

    Lasa un comentariu



    trimite