Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Măsuri de stimulare a antreprenoriatului feminin

03 Iunie 2013



Antreprenoriatul feminin din România a înregistrat o scădere dramatică în ultimii ani: dacă în 2009 aproximativ 42,9% din românce se gândeau să își lanseze o afacere, în 2010 doar 11% din acestea și-au menținut această aspirație.

Principala motivație pe care femeile o invocă pentru implicarea lor în antreprenoriat o reprezintă posibilitatea de a-și îmbunătăți calitatea vieții, urmată de posibilitatea de a câștiga bani și de aceea de a se realiza pe plan personal. Acestea sunt concluziile unui studiu despre antreprenoriatul feminin în România, realizat de Centre for Entrepreneurship and Business Research în 2009.

Exemplele antreprenoriale de care dispune o persoană în cercul său social (familie, prieteni, colegi, cunoștințe) pot acționa ca un stimul (pozitiv sau negativ) asupra deciziei persoanei respective de a deveni întreprinzător. O proporție mare din persoanele intervievate în cadrul studiului menționat mai sus (34%-66%) au declarat că există exemple antreprenoriale în cercul lor social – mai multe femei decât bărbați dispun de astfel de exemple în anturajul lor. În cazul antreprenorilor potențiali, 49% din femei față de 37% din bărbați dispun de exemple antreprenoriale. Acest procent este mai mare în cazul noilor antreprenori, pentru care 66% din femei și 51% din bărbați dispun de astfel de exemple. O situație similară se observă și în cazul non-antreprenorilor pentru care, 42% din femei și 34% din bărbați dispun de exemple antreprenoriale.

O altă analiză realizată anul trecut la nivelul regiunii București-Ilfov, privind situația antreprenoriatului și a resurselor necesare dezvoltării acestuia, a arătat că un procent de 60% din totalul celor care au participat la realizarea studiului prezintă intenția de a iniţia o afacere proprie. Însă, pentru a-și pune planurile în aplicare, majoritatea consideră esențială existența unor fonduri personale, fiind reticenți în apelarea la credite bancare și fonduri europene.

Credite pentru femeile antreprenor

Conform statisticilor, femeile antreprenor apelează mai rar la împrumutul bancar pentru dezvoltarea afacerilor, plătesc la timp ratele și sunt mai prudente în comparaţie cu bărbaţii. Și pentru că am amintit de creditare, în România există bănci care acordă împrumuturi cu precădere femeilor antreprenor. Garanti Bank a lansat un pachet de finanțare complex destinat femeilor antreprenor, în urma unui acord de împrumut cu International Finance Corporation, anunțând că va acorda finanţări în valoare de 22,5 milioane de euro companiilor mici şi mijlocii, în special celor deţinute sau administrate de către femei. Banca a introdus în 2010 un pachet de finanţare complex destinat femeilor antreprenor şi companiilor conduse de acestea. De la lansarea pachetului, Garanti Bank a atras în portofoliul său 1.400 de companii care au femei acţionari sau membri ai conducerii. În plus, până în prezent, Garanti Bank a acordat împrumuturi în valoare de peste 9 milioane de euro către mai mult de 120 de IMM-uri deţinute de către femei. Cele mai multe dintre aceste companii îşi desfăşoară activitatea în Bucureşti, urmate de Craiova, Covasna, Iaşi şi Galaţi şi operează în diverse industrii: 37% au ca activitate principală comerţul, 13% activează în domeniul serviciilor, 11% în producţie şi 10% în domeniul sănătăţii şi al asistenţei sociale.

EximBank oferă credite cu dobândă subvenţionată pentru IMM-urile care au femei ca acţionari majoritari sau sunt administrate de femei care au şi calitatea de acţionar. De la lansarea acestui produs, EximBank a acordat finanţări în valoare totală de 2,4 milioane de lei pentru susţinerea unor proiecte de investiţii de circa 10 milioane de lei. În anul 2008, un procent de peste 30% din creditele cu dobândă subvenţionată acordate de EximBank au fost destinate IMM-urilor administrate de femei. În primele cinci luni din anul 2011, peste 30 de reprezentante ale unor companii şi-au exprimat interesul pentru acest produs.

Europa și antreprenoriatul

Pentru a reveni la creștere economică și la niveluri scăzute ale șomajului, Europa are nevoie de mai mulți întreprinzători. Creând 4 milioane de noi locuri de muncă în fiecare an, întreprinderile nou înființate, și în special cele mici și mijlocii (IMM-urile), sunt principalele furnizoare de locuri de muncă noi din Europa. În majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, IMM-urile generează peste 50% din PIB. La Săptămâna dedicată IMM-urilor de anul trecut de la Bruxelles s-a vorbit în special de felul în care femeile antreprenor fac diferenţa în mediul de afaceri prin iniţiativele pe care le iau.

Comisia Europeană a prezentat la începutul acestui an un plan de măsuri pentru sprijinirea întreprinzătorilor și modificarea radicală a culturii antreprenoriale în Europa. Planul pune accent pe rolul esențial al educației și al formării în cultivarea noilor generații de întreprinzători și cuprinde măsuri specifice pentru asistarea celor care fac primii pași în antreprenoriat dintre tineri, femei, persoane în vârstă, migranți și șomeri. Nivelul ridicat al șomajului din UE lasă nevalorificate resurse umane, în special din rândurile femeilor și ale tinerilor. Între 15% și 20% din elevii care participă la un program de simulare a unei microîntreprinderi în perioada liceului își vor deschide mai târziu propria întreprindere, un procent de trei până la cinci ori mai ridicat decât media populației în general. De asemenea, Comisia intenționează să promoveze spiritul antreprenorial în rândurile unor segmente specifice de populație, fiind subliniat încă o dată potențialul antreprenorial al femeilor – faptul că femeile reprezintă doar 34,4% din lucrătorii independenți din Europa sugerează că acestea au nevoie de mai multă încurajare și de mai mult sprijin pentru a deveni întreprinzătoare.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite