Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

TAROM şi INCD Turbomotoare COMOTI, parteneriat de succes pentru reducerea zgomotului viitoarelor generații de aeronave

28 Octombrie 2013



În anul 1980 a fost dezvoltată și testată prima generaţie de prototipuri ale motoarelor CROR (contra-rotating open rotor). Din testele derulate s-a constatat că nivelul de zgomot generat de aceste motoare este destul de mare chiar şi în timpul zborului, motiv pentru care, din acel moment s-a lucrat intens la îmbunătățirea design-ului aeroacustic al motoarelor CROR, ajungând ca noile modele să fie mai silențioase decât predecesoarele, dar şi mai benefice pentru mediu, acestea contribuind la reducerea consumului de combustibil şi a emisiilor de gaze.

Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucureşti a contractat în anul 2010, în calitate de partener, proiectul European FP7 „Noise Impact of aircraft with Novel engine configuration in mid-to Hight Altitude operation”(NINHA), consorţiul fiind format din nouă instituţii şi universităţi de renume din Europa: ANOTEC CONSULTING SL (COORDONATOR), Airbus, COMOTI, TOTALFORSVARETS FORSKNINGS-INSTITUT - FOI, University of Southampton, Stichting Nationaal Lucht - en Ruimtevaartlaboratorium - NLR, ONERA, Rolls-Royce şi Snecma.



Unul dintre obiectivele principale ale proiectului a fost evaluarea impactului viitoarelor aeronave echipate cu CROR în timpul operării en-route (operaţiuni peste 3000ft) în comparaţie cu configuraţiile cu turbopropulsoare, luând în considerare diferite nivele de zgomot ambiental.

Colectarea și analiza amprentelor de zgomot

Pentru a putea efectua această comparaţie, între impactul flotei în configuraţia actuală şi o flotă în a cărei configuraţie s-a înlocuit o parte din avioane cu unele dotate CROR, INCD Turbomotoare COMOTI a fost cooptat în cadrul proiectului european NINHA, pentru colectarea informaţiilor într-o bază de date şi evaluarea zgomotului aeronavelor ce formează flota existentă. Această bază de date a fost concepută astfel încât să cuprindă amprenta de zgomot a cât mai multor tipuri de aeronave, pentru a obţine o imagine cât mai reală a situaţiei existente.



Studiul, efectuat de către coordonator împreună cu echipa COMOTI pentru analiza de zgomot finală, a constat în colectarea şi analizarea semnalelor ADS-B (identificare, poziţie, timp etc.) provenite de la aeronave. Pe parcursul colectării datelor au fost întâmpinate probleme în înregistrarea amprentelor de zgomot pentru aeronavele turbopropulsoare, acestea nefiind dotate cu un astfel de sistem şi astfel amprenta sonoră nu a putut fi însoţită de poziţionarea exactă a aeronavei în zbor.



Ajutorul TAROM



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite