Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Tendințe 2015: Digitalul transformă resursele umane din funcție de suport īn vector strategic

19 Martie 2015



2015 va fi un an tumultuos, continuând ritmul transformărilor, multe încă impredictibile acum. Redresarea economică, globalizarea din mediul de business și din piața muncii, schimbările demografice, omniprezența tehnologiilor digitale și sociale, redefinesc întreaga natură a muncii. Sintagma "noua lume a muncii", devine "noua lume a vieții”, în contextul în care munca, viața personală, căminul și familia sunt complet interconectate, în timp real.

Totul se mișcă digital. Comunicarea face loc conectării, cuvântul se retrage în imagine și în informație de localizare, locul de muncă devine portabil, instantaneul ridică prezentul la rang de valoare supremă. Trăim aici și acum, public, împărtășind online poze, stări, sentimente, gânduri, cu prietenii și colegii, fără diferențieri în funcție de statutul relației. O transparență voluntară, care restructurează jobul lui Big Brother. Și care, totodată, pune în brațele specialiștilor în resurse umane un uriaș bazin pentru activitatea de sourcing, dublat de o provocare pe masură a abilităților de a gestiona ”multiversul” digital.

Privit până de curând ca o funcție de suport, departamentul de resurse umane devine treptat vector strategic al organizației. Pentru 2015 se preconizează că va „ataca” piața muncii din trei flancuri: analiza predictivă, folosind resursa masivă și permanent actualizată a bazelor proprii de date, gestionarea talentelor, asigurarea engagement-ului și a interconectării angajaților, și preluarea ștafetei de promotor al brandului de companie, idee de neconceput în urmă cu doar câțiva ani. Toate aceste forțe, distribuite strategic pe piața muncii, beneficiază de arsenalul de tehnologii digitale și sociale, aflat într-o perpetuă devenire și reinventare.

Big data, instrument strategic pentru HR
Analiza predictivă, folosind un kit de instrumente și resurse digitale, face de mult istorie în practicile marilor companii, în ceea ce privește tacticile de business. Iată că acum intră în acest joc și consultantul HR, ieșind din zona de analiză retroactivă, a statisticilor și bunelor practici, și folosind acele instrumente digitale de analiză predictivă, pentru a genera perspective care îl pot ajuta sa gestioneze teme sensibile, cum ar fi mobilitatea talentelor sau crearea planurilor de succesiune. Vestea bună e că profesioniștii din HR nu trebuie să se transforme, și ei, în niște oameni de știință, dar cei care doresc să valorifice pe deplin noile instrumente și softuri de Analytics, trebuie să capete acele abilități specifice de care au nevoie pentru a anticipa mai bine tendințele industriei emergente și nevoile de forță de muncă în viitor. Deocamdată, doar 4% dintre companii au capacitatea de a realiza analize și studii predictive, pe propriile baze de date, legate de forța de muncă necesară. Se așteaptă ca piața de Big Data și Analytics să genereze în 2015 servicii și produse în valoare de 3.7 miliarde de dolari și 4.4 milioane de joburi noi.

Focus pe motivarea angajaților
Îmbunătățirea implicării angajaților la locul de muncă, este una dintre pietrele de temelie ale funcției de HR, dar care se face cu participarea întregii companii, într-un efort comun de a construi solid cultura organizației, de a împărtăși valorile acesteia și de a le regăsi în livrabilele către clientul final.

Utilizarea tehnologiilor și aplicațiilor mobile vor migra sau se vor extinde din zona operațională a procesului de recrutare și selecție, de gestionare a relației cu candidatul, în cea a aplicațiilor destinate rolului de angajat, cel mai adesea pentru a asigura menținerea la cote înalte a engagement-ului său.

2015 va cunoaște o înflorire a programelor de dezvoltare personală a angajaților (din ce în ce mai valorizate pentru impactul lor asupra calității vieții, atât profesionale, cât și personale), o mare parte asistate prin platforme de HRMS, și implementarea unor soluții tehnologice care să conecteze angajații.

Nici team-buildingul nu mai e ce-a fost; recent a fost lansat un pachet de tip team event, 5 în 1, care, pe lângă activitățile punctuale tradiționale (cazare, jocuri de echipă), include workshop-uri, evaluări și diagnoze organizaționale, toate aceste servicii beneficiind de instrumente tot mai nișate, de tip web based.

Aplicațiile mobile sunt și ele în pole position pentru a cuceri teritoriul încă virgin al e-learning-ului. Journey, spre exemplu, este o aplicație de mobil care ajută la însușirea acelor soft skills esențiale pentru a excela la locul de muncă. Tinerii, aflați la primele lor experiențe de job, sunt purtați într-o călătorie amuzantă și prietenoasă, prin task-urile unei zile de lucru, destinația finală fiind dezvoltarea a cinci competențe și abilități sociale: auto-controlul, auto-motivația, cunoașterea de sine, empatia și relaționarea cu celălalt.

HR, promotor al brandului companiei
Ultimii doi ani ne-au obișnuit cu schimbarea de model, de la jobul vânat de candidați, la candidatul vânat pentru un anume job. Așa s-a umplut spațiul virtual (cu focus pe rețelele de socializare profesionale sau personale) de anunțuri de joburi, provocând creativitatea recrutorilor, transformați în marketeri și copy-writeri ad-hoc. Lucrurile merg însă și mai departe. Talentele își doresc un mediu de lucru în care să-și regăsească valorile proprii. De aici, nevoia companiei de a-și promova acele valori definitorii pentru cultura organizațională, pe care candidații să le poată identifica și evalua, în perspectiva unui match making ideal. Este nu doar o metodă de atragere, cât mai ales un instrument fără costuri, simplu și eficient de a filtra candidații, încă de la primii pași ai procesului de recrutare. Este totodată și un ”must” pentru protecția imaginii companiei, în condițiile în care democratizarea spațiului virtual permite accesul oricui, oricând, de oriunde, la informații cu mare grad de detaliu, privind activitatatea și mediul cultural al organizației.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite