Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

O noua veriga in lantul cunoasterii: Aninoasa - Hunedoara

24 Iunie 2006



Aninoasa este un orasel care mai numara astazi circa 6500 de suflete, dupa ce, in ultimii ani, prin inchiderea a numeroase mine din zona, localitatea mai degraba s-a depopulat, pentru ca multi localnici au plecat in cautare de lucru in alta parte. Coborand in fosta mina Aninoasa, un vizitator din alta lume va fi ajutat sa inteleaga mentalitatea unor oameni care, venind din subteran, sunt asezati prima data in fata calculatorului, schimband astfel perspectiva galeriilor de forare din adancuri cu aceea a internetului. Ideea este ca acesti oameni afla acum cat de mare este lumea si ce oportunitati exista pentru a cunoaste, munci si trai o viata mai buna.
Diana-Voicu


Aninoasa este o comunitate de tip mic urban, care a avut sansa, dupa o selectie atenta, sa participe activ intr-un proiect-pilot ambitios al MCTI in colaborare cu Banca Mondiala - „Economia Bazata pe Cunoastere” - implementat de Unitatea de Management al Proiectului din cadrul ministerului si initiat anul trecut. Lansat cu succes, programul se afla in plina derulare in prezent, propunandu-si crearea unor modele pentru a avansa cat mai rapid in economia bazata pe cunoastere, intr-o societate informationala.


Desi oras, Aninoasa nu dispune tocmai de resurse care sa o incadreze in tipologia de comunitate dezvoltata. “Tocmai de aceea, Aninoasa poate reprezenta o schema de dezvoltare in timp care sa distruga acel decalaj intre zona urbana si zona rurala, intre micul urban, care nu dispune de acces la informatie si cunoastere si marile aglomerari urbane, care au o infrastructura digitala”, a declarat Diana Voicu, director al Proiectului Economia Bazata pe cunoastere, in Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.


Aninoasa dispune in prezent de o retea de comunicatii de tip broadband, care creeaza o conexiune de tip LAN intre primarie, biblioteca, scoala si un punct de acces public la informatie. “Proiectul nostru a vizat si conectarea satelor izolate, apartinatoare, nu numai a localitatii centrale, Aninoasa”, a completat Diana Voicu. “Si astfel, pentru ca exista o scoala gimnaziala la Iscroni, un mic sat din vecinatatea Aninoasei, am conec-tat-o si pe aceasta, astfel incat iata ca dispunem acum de doua exemple de buna practica, in care am reusit sa aliniem pe un canal de comunicare virtuala doua institutii din sistemul educational. Intre acestea, chiar daca exista o relatie de “raportare”, ca intre scoala coordonatoare si scoala subordonata, acum, prin eforturile noastre, s-a creat un alt fel de comunicare, cu potential de socializare, de formare a unei retele comunicationale intre cadrele didactice din cele doua scoli, intre copiii din scoala subordonata si scoala coordonatoare”, a mai precizat Diana Voicu.


Care este situatia acestor scoli? Ce s-a facut concret ?


“In Aninoasa sunt 364 de elevi scolarizati (179 la scoala primara si 185 in clasele V-VIII), iar in Iscroni invata 180 de elevi. Datorita proiectului nostru, fiecare scoala dispune acum de 10 calculatoare care pot comunica prin intermediul internetului. Ne referim la o dotare ce apartine exclusiv scolii, insa, in urma ultimei vizite la Aninoasa - revenim mereu pentru a vedea cum evolueaza lucrurile -, am reusit sa convingem elita profesorala care conduce acea institutie sa deschida portile scolii si catre adulti, sub indrumarea unor cadre de formare, “ghizi”, ca o alternativa la calculatoarele de la punctul de acces public la informatie”, a mentionat Diana Voicu.


Despre licitatie


Comentand licitatia pentru proiectul „Economia Bazata pe Cunoastere”, care a avut loc in 2005, Diana Voicu a precizat: “Au fost 10 loturi, din care 9 se adresau dotarii comunitatilor, iar operatorii de telecomunicatii au stiut despre aceasta licitatie si au putut concura. A fost o competitie care a demonstrat interesul operatorilor de a accede fondurile Bancii Mondiale si ale MCTI, cu obiectivul de a raspunde prezent atunci cand comunitatea locala o cere. Pentru ca a fost si un exemplu de responsabilitate corporatista: iata, firme mari din acest sector au venit cu oferte care au demonstrat ca exista un raport pret-performanta foarte atractiv pe piata romaneasca”.


In urma evaluarilor s-au distins doi castigatori, compania Orange pentru 6 situri, iar pentru alte 3, consortiul format din Romsys si Acces Net. Furnizorul din Aninoasa este Orange si, “daca vorbim de existenta unui distribuitor local, incercam sa gasim o solutie pentru ca, in timp, prerogativele noastre, rolul nostru, al Unitatii de Management al Proiectului din cadrul MCTI, al primariei din Aninoasa, de a gestiona resursele tehnice, sa fie preluat de o organizatie care sa se dezvolte local. Mentionez ca un criteriu care a contat in selectia acestei comunitati a fost acela ca nu exista local un furnizor de acces la internet. Am dorit sa mergem acolo unde nevoia de comunicare este mare si potentialul pe masura,” a spus interlocutoarea noastra.


Exista si alti operatori de telecomunicatii in Aninoasa?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite