Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Continua educatie sau cum transformi oameni obisnuiti in mari performeri

22 Septembrie 2006



Proaspat intorsi din concediu, (ma rog, sper ca macar Dumneavoastra!) constatam ca in scurta vara fierbinte ce de-abia a trecut, ne incoltesc noi Marcelina Joavinaprovocari si amenintari. Conform pozitivismului ce ne caracterizeaza, ele sunt de fapt, sau depinde de noi sa devina, SEMNIFICATIVE oportunitati. Ca doar invatam continuu. Si repede.


Si repetam des, pana la insusire, ceea ce auzim din toate partile:


Oamenii fac diferenta!


(Sau reflectii despre cotidianul educatiei)


Prin atitudine, prin expertiza, prin aptitudini. Toate se dobandesc prin prea putin explorate dotari native, in cazul oamenilor obisnuiti. Despre oricare virtuoz auzim ca talentul a fost dublat de munca, dedicare, exercitiu, focus, antrenament, training, educatie… of, bogata e limba romana, patria mea.


Marcelina Joavina


Asta, despre talentati. Dar despre oameni obisnuiti? Unde-i duce educatia? Cat ii pregateste? Pe cati ii distruge, pe cati ii ridica, pe cati ii inhiba? Este frustrare sau debuseu, exercitiu intelectual, antrenament neuronal sau calea catre eficacitate si eficienta, catre succes?


Care este instrumentul corect de evaluare? Statistica, sondajul, exemplul personal, disfunctiunile si limitarile sistemului traditional? Care sunt noile alternative educationale? Sau mai bine zis, cum sa pastrezi directia printre atatea alternative educationale?


Si totusi, mai mult decat orice, chiar mai mult decat alternative si optiuni cred ca avem nevoie de standarde. Ne-am obisnuit ca educatia sa fie un dat. E insa o presupunere minimalista. Ne imbatam cu apa rece ca daca am avut genii si ilustrii, daca continuam cu olimpici si softisti este semnul sigur al unui sistem educational de exceptie. Nimic mai fals. Standardele sunt date de medie. Si media educationala, ca toate mediile de altfel in Romania, este data de jalnice statistici.


Ca sa nu mai vorbim de exemplele punctuale. Si nu ma refer la mediatizatele sedii paraginite de scoala si la subiectele de examen vandute, furate, divulgate.


7877Ci la traficul de influenta din educatie, de dinozauri “universitari“ care-si penalizeaza studentii ca nu sunt inclusi in bibliografiile lucrarilor, care le sugereaza doctoranzilor ca nu vor fi cunoscuti si apreciati daca ei, “indrumatorii” nu sunt coautori (ca si cand lucrarile academice nu contin recenzii… acknowledgements etc.)


E ceea ce eu numesc impostura academica, un mare pericol social al viitorului Romaniei, pentru ca deformeaza sistematic perceptia tinerilor despre modul in care se dobandeste certificarea performantei.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite