Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ars Electronica - 40 de ani de cooperare artă-știință out of the box

23 Septembrie 2019




I, Human, o privire spre România luminii coerente
Să nu uităm de prezența românească aici la Ars Electronica, cel mai important festival de artă-tehnologie-societate, din Europa. Saint Machine a revenit pentru a treia oară la Ars Electronica, cu lucrarea sa I, Human care a luat naștere în cadrul proiectului FUSION - primele rezidențe artistice în institute de cercetare. I, Human se bazează pe coerența fotonilor în cavitatea unui laser. Laserul nu este o lumină oarecare. Laserul este coerent atunci când toți fotonii care pleacă din sursă sunt sunt „în fază”, ca niște soldați care pleacă în pas de marș. Ca natură, lumina laser este similară cu lumina care vine de la bec, flacăra lumânării, sau alte tipuri de surse de lumină, dar are ceva specific: fotonii emiși din acea sursă de lumină sunt toți „în fază”. În această coerență rezidă puterea luminii laser. „Pentru mine, coerența înseamnă empatie, nevoia de a simți starea celuilalt, de a simți că starea ta emoțională ajunge la celălalt. Aceasta este metafora lucrării I, Human pentru care am ajuns la investigarea unor subiecte precum deep learning și swarm intelligence. În afară de Marian Zamfirescu de la CETAL (Centrul de Excelență pentru Tehnologii Avansate cu Laser din INFLPR), care a coordonat toată implementarea tehnică, am colaborat cu doi programatori, Sorin Olexiuc și Alexandru Florin Vartic și un inginer electronist, Radu Mititelu, iar pentru sunet am colaborat cu Mitoș Micleușan”, ne povestește Saint Machine. În momentul în care vizitatorii interacționează cu cele 8 module ale instalației și se produce un fit emoțional între toți participanții, atunci se declanșază o rază laser în interiorul galeriei unde se expune instalația și încă o rază laser care hrănește niște microorganisme aflate în laboratorul de la Măgurele. Este o instalație care dă comenzile de la Linz, din galeria festivalului Ars Electronica, la Măgurele, în laboratorul CETAL, unde se află o cultură de amoebe, pe care fiecare vizitator le hrănește cu lumină, la fiecare accesare a instalației.

Brand pentru Linz, magnet pentru artiști și cercetători

Festivalul Ars Electronica, în cei 40 de ani de existență, s-a constituit într-un brand al orașului Linz, care a devenit un fel de capitală europeană a tehnlogiei de ultimă oră. Anul acesta a doborât toate recordurile sale: 1449 de artiști și cercetători din 45 de țări ale lumii au participat la festival, mai mulți decât la oricare din edițiile anterioare. În cele 5 zile au avut loc 548 de evenimente individuale și peste 500 de lucrări expuse. Cele 16 locații unde s-au întâmplat evenimente, în Linz și în zonele limitrofe, au fost vizitate de peste 110.000 de oameni interesați de cele mai noi inovații din domeniul tehnicii și al cercetării, aplicate în lucrări artistice.
Un asemenea mamut de festival a fost susținut prin cooperarea a peste 470 de parteneri și sponsori din toată lumea, care au susținut financiar sau logistic cel mai mare festival european de artă și tehnologie din Europa.
Eu am fost unul din cei 461 de jurnaliști acreditați din 38 de țări.
Ediția 2019 a festivalului Ars Electronica este ultima care s-a mai ținut în Post City, vechea poștă a orașului Linz. La conferința de presă susținută în ultima zi a festivalului, Martin Honzik, directorul evenimentului, a anunțat că în 2020, festivalul Ars Electronica se va ține în perioada 10-14 septembrie în campusul Universității Johannes Kepler University. Rectorul Meinhard Lukas: „Orașul Linz a devenit cunoscut internațional mai cu seamă datorită festivalului Ars Electronica, un magnet care polarizează artiștii și cercetătorii din întreaga lume. Așa că Universitatea Johannes Keppler se asociază cu curaj, cu spirit de pionierat și forță creatoare cu Ars Electronica, deci anul care vine vom replica cel mai important festival european în cel mai frumos campus universitar.”



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite