Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Dosarul electronic din sistemul de justiție – un „miracol" aflat la început de drum

15 Mai 2020



Baroul Timiș, Editura Universul Juridic și Wolters Kluwer România au organizat joi, 14 mai, începând cu ora 15:00, printr-o transmisie directă cu acces liber pe platforma www.universuljuridic.ro, a doua conferință din seria Dezbaterile Universul Juridic: Digitalizarea Sistemului Judiciar, cu tema „Implementarea, utilizarea, accesarea dosarului electronic".

Seria acestor evenimente a debutat pe 8 mai 2020, cu tema „Este posibilă implementarea și utilizarea sistemului de videoconferință în sistemul judiciar?", în care a participat și Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, și va continua pe 22 mai 2020 cu ultima dezbatere, cu tema „Utilizarea semnăturii electronice în sistemul judiciar".

Partenerii principali care au făcut posibilă realizarea seriei sunt companiile Noletter (www.noletter.com) și societatea civilă de avocați A.A. Iordan, Dumitrică & Asociații (www.aaida.ro), iar Monitor Dosare (www.monitordosare.ro) este Partener. Mai mult, Partener instituțional este Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România.

Dezbaterea-maraton, pe o durată de peste patru ore, a avut din nou o audiență online la cote ridicate pentru nișa sa, atât pe platforma www.universuljuridic.ro, cât și pe Facebook și Youtube. Videoconferința s-a bucurat de participarea unor personalități marcante din cadrul Parlamentului României, Consiliului Superior al Magistraturii, președinți ai unor instanțe de judecată din București și din țară, reprezentanți de prim rang ai unor Uniuni ale profesiilor juridice, specialiști IT din sistem și din cadrul Serviciului de Telecomunicații Speciale, dar și a unor antreprenori care dezvoltă soluții software digitale de avangardă.

Moderatorii
întâlnirii – av. dr. Sergiu Stănilă, decanul Baroului Timiș; Nicolae Cîrstea, președintele Grupului Editorial Universul Juridic; av. Antonio Iordan, avocat coordonator al A.A. Iordan, Dumitrică & Asociații; av. Radu Zaharia, director general și fondator Noletter; Adrian Măntoiu, director general Wolters Kluwer România – au propus invitaților teme provocatoare de discuție, iar opiniile exprimate au fost notabile, după cum urmează:

- jud. Luminița Criștiu-Ninu, Președinte, Curtea de Apel București

„Dosarul electronic este un adevărat miracol al justiției contemporane, reprezentând un instrument creat exclusiv pentru a veni în sprijinul actului de justiție și al justițiabililor. În general, arhivele clasice ale instanțelor nu sunt prietenoase, sunt supraaglomerate, improprii și uneori chiar insalubre, iar dosarele electronice vor rezolva, pe lângă problema spațiului, alte neajunsuri majore. Vorbim despre economii substanțiale de timp pentru cei care consultă dosarele la distanță, de costuri mari de corespondență și de deplasare la zeci sau sute de kilometri, de rigoare și ordine în arhive.

Chiar dacă acest dosar electronic nu va înlocui dosarul fizic, el înseamnă deja un mijloc complementar de optimizare a fluxului procedural din instanțe. De la procesul de scanare empirică a documentelor, început în anii 2007-2009, am trecut la întocmirea unor copii electronice cât mai cuprinzătoare ale dosarelor fizice. La Curtea de Apel București avem deja șase luni de exercițiu în această direcție, după implementarea soluției funcționale dezvoltate de colegii de la Tribunalul Arad. Constituim toate dosarele în format electronic, mai puțin cele ale spețelor senzitive, cele care țin de confidențialitate – dosarele cu referiri la situațiile medicale, la adopții sau cele care au avut la bază urmăriri informative. În ultimele șase luni am avut 7.500 de solicitări de consultare a dosarelor electronice, care au ajutat foarte mult în perioada când personalul a fost nevoit să lucreze de acasă."

- jud. Denisa Băldean, Președinte, Curtea de Apel Cluj

„La nivelul Curții de Apel Cluj, în ultimii șapte ani am avut ca obiectiv crearea și implementarea unei aplicații electronice care să permită accesul facil la documente și informații. Ne-am dorit foarte mult să trecem de la stadiul tradițional, la cel digital. (...) Dosarul electronic nu este o carte electronică propriu-zisă, ci reprezintă la această oră doar filele unui dosar care nu au fost încă legate în respectiva carte! El reprezintă, practic, o alternativă extrem de utilă pentru consultarea la distanță. La Cluj, noi folosim o soluție in-house bazată pe sistemul ECRIS. Prin interfața creată, permitem părților să aibă acces la informațiile din ECRIS utilizând o parolă pe care o comunicăm odată cu citația sau notificarea transmisă. Pentru bune rezultate ale acestui proces trebuie îndeplinite două condiții esențiale: să fie scanate toate documentele din dosar și toate documentele emise de instanță să fie închise, pentru ca acestea să poată fi vizualizate ulterior.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite