Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Clientii sunt de pe Venus, consultantii sunt de pe Marte

23 Octombrie 2006



Succesul tuturor incercarilor umane se bazeaza pana la urma pe calitatea relatiilor dintre cei implicati. O buna relatie de munca, la fel ca o prietenie, are nevoie de timp si de incredere pentru a se dezvolta. Doar o comunicare clara si regulata nu este suficienta , desi rolul acesteia nu poate fi contestat. Poate mai importanta este investitia de timp in a intelege clientul si a te adapta la situatia afacerii sale.


Beneficiile relatiilor bune cu clientii


O buna relatie de munca ii permite unui consultant sa isi demonstreze credibilitatea si profesionalismul si astfel sa castige credit pentru a face si alte proiecte cu clientul respectiv. Dana_TimarTreaba consultantilor este de a oferi servicii intangibile sub forma recomandarilor de business, a caror calitate poate fi judecata doar odata cu implementarea. De aceea, cel mai important factor dupa care va fi judecat un consultant va fi experienta clientului cu respectivul consultant – modul in care acesta lucreaza si se comporta. Acest lucru va influenta reputatia unei firme de consultanta in piata, mai mult decat orice cuvinte imprimate pe care firma le va emite. O buna relatie cu clientul este ca un cec in alb pentru oricare dintre parti si ar trebui sa fie o preocupare constanta, deoarece poate sa ajute cu o mai rapida solutionare a dificultatilor si o eficienta ridicata a proiectului de dus la bun sfarsit.


Dana Timar


In aceasta prima faza este nevoie de multa atentie in privinta a ceea ce se poate face si a ce nu se poate face. Clientii trebuie sa fie siguri ca in situatia lor, knowledge-ul consultantilor este suficient pentru a le intelege problemele de business, deoarece cele doua parti pot avea imagini foarte diferite in ceea ce priveste responsabilitatile celuilalt. O astfel de neintelegere in comunicare poate conduce la amanarea dead-line-urilor in proiect, dupa cum e cazul cu majoritatea proiectelor de IT, de exemplu.


Intelegerea ca baza a unei relatii solide


VenusAdevarata comunicare dintre consultant si client incepe dupa ce problema de business a clientului este prezentata in adancime, iar consultantul are ocazia de a isi clarifica punctele care il vor ajuta mai tarziu sa genereze solutii. Clientii au nevoie sa fie ascultati si au nevoie sa fie siguri ca problema lor este inteleasa si va fi rezolvata in cel mai eficient mod. Ei se asteapta ca promisiunile sa fie tinute si problemele sa apara rar sau niciodata.


Primele livrabile vor reflecta apoi intelegerea pe care consultantii o au pentru problemele de business ale clientilor si e cazul sa fie tratate cu seriozitate si atentie. Este recomandat sa existe cat de multe puncte de verificare cu clientul, in asa fel incat rezultatul sa reflecte cat mai bine ambele intelegeri ale problemei. Cheia este intotdeauna Colectare de date – Verificare – Ajustare. Clientul trebuie sa fie incantat de rezultatele proiectului, fara legatura cu modul in care consultantul isi face drum in jungla de informatie si modul in care aceasta informatie ajunge la el. O linie clara de comunicare trebuie sa fie mentinuta in orice moment cu clientul.


Contextul si motivatia sunt esentiale pentru ambii parteneri. Ce i-a adus impreuna si i-a determinat sa mearga pe acelasi drum trebuie sa ii ghideze dincolo de primele etape ale colaborarii client-consultant.


Consultantul trebuie sa actioneze conform cu deontologia profesionala in toate momentele proiectului, desi contextul ar putea sa impuna presiune spre un alt tip de comportament. Gestionarea asteptarilor (uneori nerealiste) ale clientului si educarea relatiei in sensul etic se vor dovedi utile pe termen lung.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite