Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Incepand cu 01 iulie 2004 s-au dublat garantiile pentru deponenti

14 Iulie 2004



Plafoanele de despagubire a deponentilor unei banci in faliment vor creste de la 3000 la 20 000 de Euro pana la 01 ianuarie 2007. Legea privind functionarea Fondului de Garantare a Depozitelor din Sistemul Bancar (FGDSB) are o forma noua, adaptata cerintelor de aderare la Uniunea Europeana. Consistenta FGDSB este data in continuare de contributia in exclusivitate
a bancilor comerciale, un tribut de multe ori dureros pe care acestea il platesc in scopul mentinerii unui climat de siguranta si incredere pentru deponenti.


Radu Gratian Ghetea, presedinte Asociatia Romana a Bancilor


Radu GheteaIncadrarea sistemului bancar al Romaniei in cerintele Uniunii Europene aduce unele imbunatatiri FGDSB, atat in ceea ce priveste organizarea, cat si plafoanele de garantare. Astfel, dupa o serie de negocieri intre comunitatea bancara (ARB) si organismele din Romania responsabile cu integrarea europeana, plafonul de garantare va ajunge la 01 ianuarie 2007 la 20 000 Euro, fata de 6000 Euro la 01 iulie 2004 si respectiv, 3000 Euro, pana la aceasta data. Mai mult, aceste garantii se vor acorda de acum atat persoanelor fizice, cat si IMM-urilor si microintreprinderilor. Ridicarea plafonului se va face etapizat: 10 000 Euro incepand cu 01 ianuarie 2005, apoi 15 000 Euro din 01 ianuarie 2006 si in final 20 000 Euro incepand cu 01 ianuarie 2007, cat este recomandat de Uniunea Europeana pentru tarile deja membre. As dori sa fac mentiunea ca pentru Romania acest plafon este obligatoriu, in timp ce pentru tarile deja membre, el este doar o recomandare. Deci, la intrare in Uniune, exigentele sunt mai mari, in perioada de integrare si stabilizare.


Legea care a intrat in vigoare la 01 iulie 2004 referitoare la modernizarea FGDSB mai contine si o serie de precizari privind statutul sau de lichidator (recuperarea creantelor si valorificarea activelor bancii in faliment), raporturile FRGSD cu alte institutii, precum Banca Nationala a Romaniei, inlocuirea echipelor de cenzori prin auditori financiari s.a.


Esential este faptul ca daca pana acum era destul de usor de identificat care depozite sunt garantate de Fond, adica toate depozitele persoanelor fizice, acum, cand se au in vedere si IMM-urile, lucrurile se complica. Initial, la data crearii unui depozit bancar, o societate poate fi incadrata in categoria IMM dar, ulterior, prin cresterea cifrei de afaceri si sporirea numarului de angajati, aceeasi societate intra in categoria firmelor mari si iese din sfera de protectie a FGDSB. Acest lucru obliga bancile la o evidenta stricta in ceea ce priveste incadrarea societatilor comerciale, pe baza informatiilor primite de la Ministerul de Finante si a declaratiilor pe proprie raspundere a agentilor economici, clienti ai bancilor comerciale. Mentionez faptul ca aceasta reincadrare a unei societati comerciale care poate aparea la un moment nu schimba cu nimic statutul juridic al acesteia, situatie care ar fi atras dupa sine unele mentiuni de ordin juridic la Registrul Comertului. Nedeclararea de catre agentul economic a incadrarii sale reale la data la care s-ar pune problema unei despagubiri de la FGDSB poate avea efecte penale. inseamna ca agentul economic va beneficia de o acoperire de la FGDSB ca rezultat al incadrarii in categoria legala pe baza unei declaratii pe proprie raspundere care nu mai e de actualitate, ceea ce echivaleaza cu fals si uz de fals.


FGDSB este o institutie la care bancile sunt participante cu o contributie initiala de 1% din capitalul social si apoi cu o cotizatie anuala, procent din soldul depozitelor de la mijlocul anului respectiv. Anul acesta procentul a fost 0,8 %, iar in continuare procentul se va reduce, pentru ca se aplica la o masa mai mare de deponenti (populatie plus IMM-uri si microintreprinderi). Bancile comerciale au avut de suferit acum cativa ani cand, pentru a despagubi deponentii bancilor falimentare si a salva onoarea si credibilitatea comunitatii bancare romanesti, au contribuit de doua ori si jumatate mai mult decat prevedeau reglementarile de la acea data.


Marin Predescu, Director economic
Fondul de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar


Marin PredescuAs dori sa fac unele remarci privind noutatile aduse de Legea de modificare si completare a OG nr.39-1966 referitoare la functionarea Fondului de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar.
Astfel, legea emisa stipuleaza (Art.9, alineat 1-5) contributiile anuale ale institutiilor de credit, in cote descrescatoare de la 0,5% pentru anul viitor, la 0,4% pentru 2006 si la 0,3% incepand cu 2007, avand ca baza de calcul soldul total in lei al depozitelor garantate, in lei si valuta convertibila din evidenta bancilor si a retelelor organizatiilor cooperatiste de credit, existent la 31 decembrie al anului precedent. De asemenea, Fondul este autorizat sa majoreze contributia anuala ce trebuie platita de o institutie de credit la 1%, 0,8% respectiv 0,6% pentru aceleasi perioade daca, potrivit reglementarilor emise de Fond si reglementarilor prudentiale stabilite de Banca Nationala a Romaniei, rezulta ca aceasta s-a angajat in politici riscante.


Importanta mi se pare si precizarea referitoare la depozitele care nu se garanteaza de catre Fond (mentionate explicit in Anexa la legea recent promulgata). Astfel, din aceasta categorie fac parte:

  • Depozitele persoanelor fizice cu functii importante in conducerea institutiilor de credit falimentate, respectiv: administratorii, directorii, cenzorii, auditorii independenti, actionarii semnificativi, deponentii cu statut similar in cadrul altor societati din acelasi grup, familiile persoanelor fizice de mai sus, precum si persoanele terte care actioneaza in numele celor mentionati etc.
  • Depozite ale institutiilor financiare, institutiilor de credit, societatilor de asigurare-reasigurare, fonduri mutuale si de pensii, depozite ale autoritatilor centrale si locale.
  • Depozite nenominative, depozite colaterale, datorii de natura obligatara si obligatii care izvorasc din accepte proprii, depozite rezultate din tranzactii denuntate de instante ca nelegale (de spalare de bani, s.a.m.d.)
  • Depozite ale regiilor, companiilor nationale s.a., care nu se incadreaza in categoria microintreprinderi si IMM-uri.


    Demne de mentionat mi se par si precizarile referitoare la investirea resurselor Fondului (Art. 15), marindu-se astfel gama posibilitatilor de plasare a resurselor. Daca pana in prezent Fondul putea sa-si investeasca resursele numai in titluri de stat, in titluri garantate de stat sau in obligatiuni ale Bancii Nationale a Romaniei, incepand cu 1 iulie a.c. Fondul are posibilitatea sa-si plaseze resursele disponibile si in depozite la termen la institutiile de credit, depozite ce nu pot depasi 25% din valoarea resurselor disponibile.



    Parerea ta conteaza:

    (0/5, 0 voturi)

    Lasa un comentariu



    trimite