Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Daca as fi… ministrul comunicatiilor!

22 Septembrie 2007



La inceputul lunii ianuarie 2001, Dan Nica, pe atunci proaspat numit ministru al comunicatiilor, avea o interventie publica in care prezenta intentiile pentru ministerul pe care avea sa-l coordoneze. Am publicat in 11 ia-nuarie 2001 o analiza intitulata „Daca as fi… ministrul comunicatiilor“, cu scopul de a-l ajuta sa inteleaga ce spune, care sunt efectele masurilor preconizate si, mai ales, ce ar trebui sa faca.



In ianuarie 2005, in prima sa conferinta de presa, Zsolt Nagy, pe atunci proaspat ministru al comunicatiilor, anunta un program foarte ambitios: privatizarea operatorilor RomTelecom, Radiocomunicatii, Posta Romana, CosmoRom si POSTelecom pana la finele anului 2006. Spuneam atunci ca este un program ambitios, dificil de realizat si la care, la peste doi ani, constatam ca in afara de relansarea CosmoRom, nimic nu s-a realizat.
Si proaspat numitul ministru al comunicatiilor, Iuliu Winkler a avut o interventie publica din care nu s-a inteles ce va face (Deciziile referitoare la RomTelecom, CNPR si SNR se vor incadra in prevederile Programului de guvernare...), astfel ca incerc sa-l ajut sa inteleaga problemele telecomunicatiilor noastre si ce s-ar putea face.


Marirea valorii de piata a operatorilor de telecomunicatii administrati de MCTI


Daca as fi ministrul comunicatiilor as avea in vedere, in primul rand marirea valorii de piata a operatorilor de telecomunicatii, Radiocomunicatii, RomTelecom, POSTelecom, etc., pe care statul roman ii detine si in administrarea carora este reprezentat de MCTI. Valoarea de piata a unei companii reflecta in primul rand calitatea procesului de administrare, prestatia administratorilor. In tarile cu economii de piata, un rol important al administratorilor unei companii este sa-i creasca valoarea de piata, fiind demisi daca nu reusesc. O valoare de piata mare inseamna un operator cu o pozitie puternica pe piata. O valoare mare de piata va insemna si incasari mai mari la vanzarea acestora. Unele dintre masurile luate de guvernele postdecembriste au dus la micsorare a valorii de piata a operatorilor pe care acesta le administra - anuntarea micsorarii tarifelor de interconectare cu reteaua RomTelecom imediat dupa anuntarea intentiei de listare, desi RomTelecom nu terminase digitalizarea retelei (inconsistenta in actul de guvernare, care, estimam atunci, va duce la reducerea valorii de piata a operatorului cu circa 10% la momentul listarii, sau la pierderi de pana la €100 milioane pentru statul roman!), amanarea repetata a punerii pe costuri a tarifelor de interconectare cu operatorii GSM900, considerarea telefoniei fixe serviciu social prin limitarea tarifelor, suprareglementarea operatorului RomTelecom in comparatie cu competitorii sai, etc., care printre altele au dus si la cea mai mica densitatea a telefoniei fixe din Europa. Foarte ciudat, daca ne gandim ce au facut alte state, Franta Germania, in a-si ajuta operatorul national in situatiile de criza, in a-i mari, deci, valoarea de piata.


Reluarea privatizarii operatorului Radiocomunicatii


Daca as fi ministrul comunicatiilor as relua privatizarea operatorului Radiocomunicatii. Cu o evolutie a cifrei de afaceri in ultimii ani sub media industriei, Radiocomunicatii stagneaza, avand nevoie urgenta de un partener strategic care sa o restructureze, sa o repozitioneze.
Ar trebui inceput cu reluarea procesul de selectare a consultantului financiar, desi a fost selectat anul trecut CA~IB Corporate Finance Beratungs, din doua motive: evitarea eventualelor suspiciuni care ar putea plana asupra procesului de selectie din anul 2006, (sa amintim ca MCTI are o lista de suspecti in „dosarul privatizarilor“) si mai ales speranta de a obtine oferte mai bune, cunoscandu-se oferta castigatoare de anul trecut. Selectarea consultantului ar trebui realizata printro licitatie internationala transparenta (descendenta). In paralel, ar trebui demarat procesul de restructurare a operatorului Radiocomunicatii, cu scopul de a-i creste valoarea de piata. Spuneam candva ca, inainte de a fi privatizata, Radiocom ar trebui reorganizata separand partea care reprezinta interesele statului (transmiterea programelor TV, radio) de cea care se adreseaza pietei. Sunt activitati cu investitii si eficiente a investitiilor diferite. Inainte de aceasta, insa, ar trebui facut altceva, mai simplu, dar eficient.


Crearea unei noi entitati din Radiocomunicatii


In prezent, operatorul Radiocomunicatii are personal care se ocupa cu instalarea de echipamente radio (antene, radiorelee, turnuri, etc.) in principal pentru companie, fiind dificil de obtinut contracte de la ceilalti operatori competitori. Externalizarea acestui personal prin crearea unei noi entitati avand ca obiect de activitate instalarea, mentinerea si operarea echipamentelor radio, prezinta multe avantaje:
- fiind o companie specializata si nu un operator cum este astazi Radiocomunicatii, va putea aborda intreaga piata: operatori de telefonie mobila (Vodafone, Orange, Telemobil, Cosmote), operatori de telefonie fixa (RomTelecom, RCS&RDS, UPC, etc.), furnizori de Internet, oferindu-le servicii de instalare, mentinere si operare a echipamentelor radio.
- noua entitate ar putea intra chiar si in administrarea turnurilor cu antene, afacere care este posibil sa apara pe termen mediu in Romania ca urmare a saturarii pietei de telefonie mobila, faza in care reducerea costurilor ar impune externalizarea activitatilor care nu sunt de baza.
- ar creste eficienta, cifra de afaceri si valoarea de piata a operatorului Radiocomunicatii.
Prin crearea unei astfel de entitati s-ar putea evita concedierile ce ar putea apare in urma preluarii operatorului Radiocomunicatii, prin privatizare, de catre un partener strategic pentru care activitatea de instalare de echipamente nu este de baza. Deja s-a anuntat ca 356 angajati vor fi disponibilizati - poate ca o parte dintre acestia ar putea fi asignati noii entitati.
Primul client al noii entitati va fi chiar Radiocomunicatii, care ii va asigura contracte pentru o perioada limitata, sase luni de exemplu, urmand ca aceasta sa devina independenta si lucrativa prin atragerea de contracte din piata.
Noua entitate s-ar putea crea prin detasarea angajatilor si a activelor aferente activitatii, care se constituie in capital, aport al companiei mama. Pentru inceput, actionar in noua entitate ar putea fi, fie Radiocomunicatii, fie statul roman prin MCTI, fie cel mai bine ambele, urmand ca in structura actionariatului sa fie atras un partener strategic si/sau fonduri de investitii.


Listarea operatorului RomTelecom



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite