Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Huawei, a sasea licenta experimentala 3G

26 Octombrie 2004



Presa, dar si specialistii in telecom au stiut de existenta a doar cinci licente experimentale de 3G. Adevarul este insa ca MCTI a acordat sase astfel de licente, ultima dintre ele apartinand Huawei. Mai mult la Broadband Conference, intre 5 si 7 octombrie, Huawei prezentat o solutie 3G, bazata pe standardul R4 (cea mai avansata solutie comerciala aflata acum pe piata). In camionul Huawei prezent la eveniment s-au aflat echipamente de core network, retea de acces, platforma de servicii, precum si terminale, toate functionale. Compania are deja implementari comerciale bazate pe aceasta solutie, una dintre locatii fiind Hong Kong. Impreuna cu Nicolae Oaca, analist al pietei de Telecom, am facut o vizita la sediul Huawei pentru o discutie lamuritoare cu doi dintre reprezentatii companiei: Irimia Cristian, Deputy Chief si Cristian Ceapa, Sales Manager.


Irimia Cristian, Deputy Chief, Huawei Romania Representative OfficeNicolae Oaca: Cum apreciati liberalizarea pietei telecomunicatiilor din Romania?
Irimia Cristian: Huawei este o companie nou venita pe piata romaneasca si poate ca noi avem mai putine de spus vis-ŕ-vis de liberalizare insa noi o privim ca pe o oportunitate, benefica pentru operatori. Liberalizarea reprezinta un avantaj pentru producatori deoarece exista mai multe posibilitati, mai multe piete, mai multi operatori cu care se poate conlucra, dar poate ca totul se intampla prea incet inca. Este nevoie de „business case-uri“ serioase care sa aduca profit, si va mai trece ceva timp pentru asta. Obiectivul companiei Huawei este parteneriatul pe termen lung cu operatorii si nu vanzarea de „cutii”. Momentan, micii operatori aparuti, pentru a realiza rapid profit, s-au orientat spre traficul international, poate si datorita investitiilor mai mici necesare pentru lansare. Oricum, nu credem ca aceasta este o piata importanta pentru providerii de echipamente. Ce este intr-adevar important este evolutia catre broadband care va genera introducerea de noi solutii si echipamente care ar presupune investitii importante in infrastructura, dar si mai multe servicii pentru utilizatorii finali.


Este RomTelecom, companie cu peste 4 milioane de abonati, interesata de echipamentele oferite de compania Huawei?
I.C.: Totul depinde de strategia RomTelecom. Noi nu putem decat sa le propunem o colaborare, sa venim cu solutii. Decizia apartine companiei RomTelecom si suntem incantati sa vedem ca ei se orienteaza spre diversificarea serviciilor si imbunatatirea lor. Poate ca in anii care au trecut de la privatizarea companiei nu s-au realizat investitii importante in tehnologii noi, dar acum, poate si datorita liberalizarii buclei locale, ei par mult mai hotariti in aceasta directie.


Ce parere aveti de tarifele operatorilor de telefonie din Romania?
I.C.: Tarifele trebuie mentinute la un nivel care sa permita in egala masura un acces larg la servicii dar si resurse pentru imbunatatirea permanenta a calitatii si diversitatii serviciilor. In cazul tarifelor mici si profitul companiilor este mic, si atunci nu ne putem astepta la servicii noi pentru ca nu ar exista suficiente resurse pentru asta. Cred ca ar trebui acoperite si necesitatile celor care vor mai mult si aici ma refer la cei care doresc mai mult decat sa vorbeasca la telefon. Aparitia retelelor 3G in Romania va deschide o oportunitate de dezvoltare a serviciilor pentru clientii care pot sa plateasca pentru serviciile de care au nevoie. Atunci se va face diferentierea intre cei care au un telefon 3G si pot beneficia de toate serviciile oferite de acesta, fiind si in interesul operatorilor de telefonie mobila si al dezvoltatorilor de aplicatii din Romania, si ceilalti, interesati doar sa vorbeasca la telefon, ieftin.


Cum vedeti piata 3G din Romania?
I.C.: Ca o opinie personala, piata romaneasca de specialitate este caracterizata de lipsa „content“-ului. Se cauta un „killer application” care sa se vanda in sute de mii de exemplare si sa aduca profit rapid. Poate ar trebui inceput cu numere mai mici dupa o atenta segmentare a pietei. Adoptarea si dezvoltarea de retele 3G de catre operatori deschide calea dezvoltatorilor de aplicatii catre piata business a telefoniei mobile (aprox. 800.000 abonati in total pe toate retelele) din Romania. E doar o problema de marketing, de cunoastere a pietei, de imaginatie, si cum exista deja modele de business functionale bazate pe web ramane ca acestea sa devina si mobile.


Cristian Ceapa, Sales Manager Huawei Romania Representative OfficeCe ne puteti spune despre produsele Huawei?
Cristian Ceapa: Produsele companiei Huawei se remarca printr-un raport excelent calitate/pret. Alte avantaje al produselor noastre sunt platforma deschisa pe care sunt construite, acest lucru permitand migrari usoare intre solutii fixe si mobile, precum si folosirea standardelor deschise, fapt ce le face usor de instalat si intretinut in retele complexe in care trebuie interconectate cu echipamente deja existente.


Compania produce echipamente pentru retele de telecomunicatii fixe, mobile si optice. Pe langa acestea, avem in portofoliu o gama intreaga de solutii software si de servicii pentru operatori. Huawei este intr-adevar o companie cu o gama completa de solutii pentru retelele de telecomunicatii actuale si avem o strategie care prevede investitii anuale de pana la 10% din venituri in activitati de cercetare-dezvoltare.


Cifra de afaceri a atins, in anul 2003, nivelul de 3,83 miliarde USD, inregistrand o crestere de 42% fata de anul anterior.


In ceea ce priveste piata terminalelor UMTS, deoarece este o piata care prezinta mult interes pentru noi, compania va oferi terminale Low si Medium End in prima faza (inceputul anului 2005), mai apoi urmand a fi dezvoltate si terminale High End.


Referitor la 3G, tehnologia oferita de noi este cea mai avansata tehnologie 3G existenta. Alti producatori ofera solutii de retea bazate pe Release 99. Huawei ofera o solutie 3G mult mai avansata – bazata pe Release 4. Tehnologia Release 4 usureaza up-grade-ul in viitor, avand la baza arhitectura IP si sistemul SoftSwitch. Release 4 include servicii IP flexibile, scalabile si adaptabile.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite