Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

TotalSoft: bilantul primilor 10 ani

15 Noiembrie 2004



Liviu Dan Dragan, Director General TotalSoftPentru o lume care se schimba de la o zi la alta 10 ani de activitate inseamna istorie. Pentru TotalSoft aceasta istorie consemneaza o evolutie ce porneste de la outsourcing pentru a ajunge la piata nationala si piata regionala. Compania a crescut de la 5 la 170 de angajati, a optat pentru dezvoltarea propriilor produse si mai ales a reusit impunerea acestora pe piata. Cum istoria nu se opreste aici, TotalSoft merge mai departe. Liviu Dan Dragan, Director General ne-a relatat, la bilantul de 10 ani, de unde, cum si incotro se indreapta TotalSoft.


Cum se prezinta TotalSoft la bilantul de 10 ani?
Dupa 10 ani, suntem o casa de soft care s-a impus pe piata locala si cauta sa se impuna pe piata europeana. TotalSoft are propriile produse, cunoscute si utilizate atat de companii romanesti, cat si de multinationale. Bilantul la 10 ani ne arata o reusita, dar mai ales este o speranta ca integrarea europeana ne va gasi cu o oarecare notorietate ce ne va permite sa trecem peste pragul competitiei europene.


Care au fost cele mai importante momente ale acestor 10 ani?
Dupa o experienta de 3 ani in strainatate, in domeniul IT, impreuna cu cinci colegi care lucrau in Centrul de Calcul de la Energomontaj, am infiintat TotalSoft. Acesti cinci colegi inca mai sunt in companie desi nu au facut parte din actionariat. Cand am intrat pe piata, in 1994, era complicat sa dezvoltam soft, la un nivel acceptabil de calitate, doar cu o echipa de sase oameni. La inceput, am distribuit Primavera, aplicatie de project management, prin care am capatat unele competente in acest domeniu si s-a creat o cultura in cadrul firmei. in paralel, am inceput sa lucram in regim de outsourcing pentru piata externa: SUA si Israel. Primeam o specificatie exacta si o metodologie avansata si pentru noi era oarecum simplu. Outsourcing-ul la vremea respectiva a fost o scoala foarte buna. Am invatat de la clienti din exterior cum se scrie o specificatie in baza careia se dezvolta un soft, am invatat ce inseamna rigurozitate, dead-line si calitate. La inceput, nu am avut produse proprii, ci doar potential de dezvoltare software si un pret competitiv, situatie care ne-a adus o metodologie si o mentalitate de lucru.


Ulterior, am inceput sa dezvoltam propriile produse pentru sectorul medical, resurse umane si distributie, avand de la inceput clienti precum Medicover, Henkel sau British American Tobacco. O data cu maturizarea acestor experiente am hotarat sa avem un produs nou tip enterprise. Astfel, in urma unei investitii de aproape un million USD, am dezvoltat Charisma care a fost lansata in 2002.


Ce v-a determinat sa abordati ulterior piata locala?
Dorinta de a avea produse proprii si de a lucra pe piata locala a fost de la inceput, insa au existat si momente favorabile dezvoltarii si cererii pe piata locala. Cred ca momentele favorabile au inceput in 1998 cand, evident, cresterea economica, apropierea mai mult de Europa, infiintarea Comunitatii Europene a facut ca firmele romanesti sau firmele multinationale sa inceapa sa achizitioneze soft romanesc. Cred ca a fost un moment care a coincis si cu faptul ca firmele multinationale au renuntat la managementul de afara si au pus management romanesc. Asa cum stiti firmele multinationale au inceput cu management expatriat, dupa care, treptat, in momentul in care s-a creat o patura de management matur si in Romania, au revenit. Cred ca acest proces – este greu sa tragi o bariera in timp, s-a produs in jurul anului 1998, a creat un potential extrem de bun in piata locala. Din fericire, TotalSoft nu s-a trezit in anul 2000, cand a cazut piata de „dot com“, sa se reorienteze spre piata locala. TotalSoft era deja, inca din 1996-1998, orientat in proportie de 80% pe piata locala.


In cadrul cifrei de afaceri, care este ponderea serviciilor si produselor proprii?
Ponderea cea mai mare este a produselor proprii, aproximativ 80%. Diferenta o reprezinta Primavera, licentele Microsoft si serverele. Este cel mai sanatos indicator al dezvoltarii TotalSoft, deoarece acum 4 ani era de 50%. Nu numai Charisma castiga teren, ci si produsele noastre de e-business. Acum dezvoltam un produs de e-procurement, foarte apreciat in Germania, unde are utilizatori precum Deutsche Telekom si Siemens.


Cum se structureaza clientii TotalSoft in functie de sectoarele economice importante?
Un procent de 98% din cifra noastra de afaceri provine din sfera privata, cu exceptia unor proiecte lansate de catre MCTI si castigate de TotalSoft prin licitatii. Mai mult decat atat, chiar si MCTI, ca minister nou infiintat in 2000, are o atitudine si mentalitate de companie privata. Clientii nostri apartin unor sectoare variate si consider ca un produs bun, precum Charisma, trebuie sa-si demonstreze valabilitatea in domenii foarte diferite. Avem clienti printre liderii de piata ai unor sectoare diverse: in constructii Bog’art, Impact, Hidroconstructia, in domeniul bancar, de leasing sau de asigurari exista BCR Leasing si Tiriac Leasing. De asemenea, in domeniul retail si distributie avem cateva nume mari: Germanos, SensiBlu si Genco. in domeniul hotelier am lucrat cu lantul hotelier Continental, cu Ana Hotels, Hilton, si Marriott. Iar in domeniul farmaceutic ii avem pe toti. Ma refer la Europharm, Mediplus, Fildas, Farmexpert, Relad.


Dincolo de scalabilitatea aplicatiei Charisma, ce v-a permis sa abordati piata intr-un unghi foarte larg si cam pe toate segmentele si sa aveti si succes daca nume importante din diverse sectoare au ales sa lucreze cu TotalSoft?
As fi amintit mai intai scalabilitatea produsului, care este o chestiune de natura tehnica. Cred insa ca lansarea unui ERP in momentul in care TotalSoft avea o maturitate de 6-7 ani pe piata romaneasca a creat o notorietate pozitiva. Un ERP nu se vinde doar prin calitatea produsului sau prin calitatea echipei de vanzari ci, in special, prin referinte. Referintele bune pe care le avea TotalSoft a fost un motiv pentru multe firme sa achizitioneze si Charisma. Aceste referinte pozitive au fost unul dintre factorii care ne-au ajutat foarte mult sa abordam lideri de piata din diferite domenii.


Istoria a inceput cu eiCare sunt principalele valori ale companiei TotalSoft?
Cred ca principala valoare a unei companii sunt angajatii. Metodologiile pe baza carora se realizeaza produsele software sunt virtuale si ajung sa fie incorporate in oameni. Al doilea lucru pe care-l consider important este portofoliul de clienti. Nu am avut proiecte foarte mari, ci doar un numar mare de clienti din mediul privat care au contribuit la o crestere sanatoasa, dar si la o predictibilitate si siguranta in dezvoltare. Piata privata creeaza un business repetitiv, prin insasi cerintele ei, spre deosebire de anumite proiecte mari din sectorul public, foarte profitabile, dar unice.


In ce masura asteptarile pe care le aveati in 1994, s-au implinit in acesti 10 ani de existenta?
Pentru mine exista doua tipuri de asteptari: unele, care au un caracter idealist si altele, cu un pragmatism putin mai accentuat. Este vorba de ceea ce iti propui, de ceea ce visezi si ceea ce speri sa faci. Cred ca evolutia TotalSoft se afla intre aceste doua limite, intre ceea ce am crezut si ceea ce am vrut sa fac. intotdeauna visezi mai mult decat realizezi, important este insa ca evolutia companiei a fost una pozitiva si astazi suntem unul dintre cei mai importanti furnizori de solutii informatice pe piata locala privata.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite