Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Externalizarea serviciilor IT, un pariu câştigător pe vreme de criză

26 Februarie 2009



IT Outsourcing Services reprezintă un sector cu o potenţială evoluţie asendentă şi în România chiar în contextul crizei economice. Nivelul creşterii este însă direct proporţional cu modul în care furnizorii de servicii IT vor şti să-şi reajusteze oferta, astfel încât să răspundă cererii specifice actualului climat economic. Şi de modul în care clienţii vor şti să valorifice avantajele oferite de acest model de business.

Deşi se estimează o încetinire a creşterii în sectorul externalizării serviciilor IT, acesta va continua să evolueze ascendent (ca volum de contracte semnate şi cifră de afaceri), criza susţinând practic cererea pentru IT Outsourcing Services (după cum afirmă IDC în „Top 10 Predictions of the IT services market“, dar şi alte studii de piaţă recente).


Trend ascendent, pe o ofertă reajustată
Creşterea pieţei de IT Outsourcing Services se va realiza însă numai dacă providerii de servicii IT vor şti să se adapteze noilor cereri din piaţă şi să-şi reajusteze oferta, dând dovadă de mult mai multă flexibilitate. Conform cabinetului de consultanţă Gartner, furnizorii vor trebui să-şi reanalizeze portofoliul de clienţi, reorientându-se spre clienţii mici, cu oferte adecvate, care să permită realizarea de economii consistente pe termen scurt şi mediu. Totodată, analiştii avertizează că numărul contractelor mari, cu clienţi din categoria „large enterprise“, se va reduce considerabil şi că este foarte posibil ca, în cazul în care există contracte în desfăşurare cu clienţi din această categorie, aceştia să dorească o renegociere a condiţiilor contractului.


„În general, crizele economice sunt favorabile domeniului IT dintr-un considerent simplu: pot reduce costuri, fie că vorbim de costuri umane, cheltuieli de investiţii sau reduceri de cheltuieli de utilităţi. Modelul externalizării se poate aplica dacă nu se investeşte în tehnologie doar pentru tehnologie, ci se investeşte în cadrul unui program sistematic de creştere a productivităţii şi creştere a eficienţei operaţionale. Aici se poate adăuga şi componenta IT de consultanţă care să identifice aceste situaţii. Cererea de externalizare de servicii în România depinde nu neapărat de cei care cer, ci de cei care oferă. Dacă furnizorii români nu vor şti să vină cu soluţii de reducere a costurilor în termeni reali, ci vor vrea doar să vândă, nu vor reuşi. Din fericire, la ora actuală sunt prezente în România companii internaţionale cu expertiză reală, care acoperă cu astfel de servicii întreaga ţară“, ne-a explicat Călin Rangu, CEO IIRUC Service SA şi vice-president CEE Business Development Raiffeisen Informatik Austria.


Beneficiile externalizării
Succint, oferta unui furnizor de servicii IT externalizate face referire, sub diverse argumentaţii, la următoarele beneficii:
- reducerea costurilor operaţionale şi controlul mai bun al acestora;
- îmbunătăţirea activităţii de bază a companiei;
- recuperarea rapidă a beneficiilor;
- economie de spaţiu şi echipamente necesare;
- împărţirea şi reducerea riscului;
- diponibilitate permanentă a serviciilor.


Există însă diferenţe esenţiale, funcţie de diferitele modele de outsourcing IT, după cum ne-a explicat Mihai Gherman, director general Forte Siemens: „Cred că însuşi conceptul de outsourcing trebuie nunanţat. Astfel, există diverse modele de outsourcing IT, diferenţiate în funcţie de ponderea externalizării (parţială sau totală) şi de tipul externalizării (hosting, operare, administrare, dezvoltare). Din acest punct de vedere, lucrurile trebuie tratate separat. Astfel, dacă reducerea costurilor investiţionale şi creşterea predictibilităţii şi controlului costurilor operaţionale sunt, în general, principalele motive ale externalizării, economia de spaţiu se aplică în special în cazul serviciilor de tip hosting. Un alt motiv foarte important îl constituie transferul către furnizorul de servicii al riscurilor generate de activitatea IT (compatibilitate, scalabilitate, schimbări rapide de tehnologie etc.). În mod deosebit, aş vrea să subliniez un lucru aparent paradoxal şi anume riscul legat de confidenţialitate. Astfel, în cazul externalizării, clientul beneficiază de un grad mai înalt de protecţie prin clauzele contractuale asumate de furnizor, ce pot conduce la plata de daune-interese, pe când în cazul folosirii resurselor umane proprii, protecţia beneficiarului se limitează la un contract individual de muncă. În acest context, este clar vorba de un transfer de riscuri favorabil clientului.“


Modificarea cererii
„Modificarea comportamentală“ din partea clienţilor nu este însă singura care se va face observată. Astfel, potrivit PriceWaterhouse Coopers, clienţii serviciilor externalizate înţeleg mult mai bine mecanismele prin care pot obţine reducerea de costuri, o prioritate vitală, la ora actuală, pentru orice companie.


Şi Gartner subliniază faptul că firmele care apelează acum la externalizarea serviciilor non-core business o fac mult mai în cunoştinţă de cauză, acordând o atenţie deosebită condiţiilor de livrare a serviciilor, a calităţii acestora, dar şi penalităţilor la care se obligă furnizorul. Accentul pe SLA-uri (Service Level Agreements) este interpretat de specialişti atât ca un semnal al maturizării pieţei, cât şi ca o dovadă clară că outsourcing-ul de servicii IT reprezintă o soluţie viabilă de control al costurilor şi îmbunătăţire a proceselor şi calităţii acestora.


Analiştii estimează că, în evoluţia oricărei firme în acest climat de criză, după etapa de reducere a costurilor (care să permită obţinerea de economii cu ajutorul cărora să poată fi finanţate alte proiecte stratregice), urmează atingerea unui alt nivel – cel al obţinerii predictibilităţii costurilor. Un deziderat esenţial în condiţiile fluxului valutar variabil şi al riscului iminent al blocajelor financiare, ca urmare a întârzierilor de plată şi amânării şi/sau anulării unor proiecte.


Verticalele de creştere
Principalele verticale care au realizat investiţii majore în domeniul externalizării de servicii anul trecut, la nivel mondial, sunt sectorul financiar-bancar, cel guvernamental şi cel de producţie (conform unui studiu Gartner, dat publicităţii la sfârşitul anului trecut). Aceste trei sectoare au înregistrat însă o valoarea inferioară, a investiţiilor şi a creşterii faţă de 2007. Liderii creşterii în 2008 (atât ca volum de contracte semnate, cât şi ca investiţii), conform cabinetului citat, sunt sectorul sănătăţii (creştere de aproape 400%), cel al comerţului angro şi retail (de peste 100%) şi cel al educaţiei.


O perspectivă regională asupra pieţei externalizării IT este oferită de studiul companiei PMR („IT outsourcing in Central and Eastern Europe 2009. Countries“), care evidenţiază alte „locomotive“ ale creşterii sectorului de IT Outsourcing Services: finanţe-bănci (cotate cu 76%); IT şi telecomunicaţii (58%); retail (31%); utilităţi (29%) şi producţie (20%). (PMR Ltd. este o companie americano-britanică specializată în oferirea serviciilor de consultanţă către firmele interesate de ţările din zona Europei Centrale si de Est.)



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite