Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ce beneficii aduce un modul de „achiziţii“?

01 Iunie 2009



Continuăm seria de articole dedicate analizei modulelor din ERP cu o anchetă privind gestionarea activităţii de „achiziţii“ în cadrul unor aplicaţii tier 2 şi 3 disponibile pe piaţa locală. Importanţa acestei activităţi este indiscutabilă prin impactul negocierii unui astfel de contract asupra costurilor de producţie sau al eliberării unor sume blocate de stocuri asupra disponibilităţii de numerar.

Operaţiunile specifice activităţii de aprovizionare sunt gestionate atât în cadrul unui modul dedicat, însă nu toate aplicaţiile ERP au un modul denumit implicit „Achiziţii/ Aprovizionare/ Comercial“, funcţionalităţile specifice putând fi regăsite la nivelul mai multor module, în funcţie de specificul aplicaţiei sau al companiei. Există, de asemenea, diferenţe majore şi la nivelul complexităţii acestui modul.


Denumiri module

În Microsoft Dynamics NAV, activitatea de achiziţii este gestionată prin modulul “Cumpărări“ în secţiunea rezervată procesării comenzilor. Aici sunt disponibile informaţii detaliate privitoare la furnizori, starea financiară a acestora, detalii legate de produs şi politica de preţuri de achiziţie. De asemenea, sunt disponibile rapoarte legate de produsele achiziţionate, starea comenzilor în derulare şi statistici privitoare la datoriile către funizori. Cu ajutorul funcţionalităţilor incluse în acest modul pot fi generate automat facturile şi documentele de recepţie a mărfii.


În cazul DataLight Enterprise, modulul este denumit „DataLight Gestiune“ şi gestionează inclusiv operaţiunile de livrare, listele de preturi şi discounturile. Modulul dedicat din CROS ERP, dezvoltat de Crisoft, se numeşte „Logistică-Aprovizionare“ îar în cazul Syntesio denumirea utilizată este „Aprovizionare“. Soluţia oferită de CSB-System România cuprinde modulul “Economia mărfurilor” cu submodulele “Aprovizionare” – pentru materiile prime şi materialele uzuale folosite în procesul de fabricaţie - şi “Aprovizionare specială” – pentru domenii specifice, cum sunt recepţia laptelui, animalelor vii sau a grâului.


Informaţii integrate şi corelate

La nivelul modulului achiziţii sunt gestionate informaţii despre furnizori, materii prime, preţuri de achiziţie, dar şi informaţii legate de furnizori şi de natura relaţiilor cu aceştia. Sunt integrate astfel informaţii atât din modulul financiar pentru calculare TVA şi informaţii despre înregistrarea automată a documentelor de achiziţii în contabilitate cât şi din modulul de stocuri, pentru accesarea disponibilităţii curente a articolelor şi planificarea achiziţiilor viitoare dupa criterii prestabilite. „La nivelul acestui modul se integrează ofertele furnizorilor, comenzile către aceştia (care sunt strâns legate de comenzile de la clienţi), intrările de la furnizori, precum şi operaţiunile interne de recepţie (inclusiv NIR-uri), transferuri. Practic, se creează un lanţ de operaţiuni, care pleaca de la comanda clientului şi care permite generarea automată de comenzi către furnizori, iar după validare / recepţionare se transformă automat în factura de la furnizor, NIR, operaţiuni contabile ş.a.m.d. În mod activ, aceste informaţii se „conectează” cu cele de la livrări pentru a stabili stocul curent, calculul comenzilor optime pentru aprovizionare etc.“, declară Daniel Burghelea, Director Vânzări, Attosoft.


„Alături de o bază de date cu furnizorii, materiile prime etc., soluţia CSB – System oferă toate instrumentele necesare funcţionării optime a procesului de aprovizionare cum ar fi: managementul contractelor, urmărirea şi administrarea ofertelor, definirea comenzilor, managementul preţurilor, intrarea mărfurilor, controlul facturilor (tot procesul fiind corelat în mod automat cu modulul financiar) etc.“, afirmă Bogdan Onaca, ERP Senior Consultant, CSB-Systems.


Integrarea informaţiilor din module diferite depinde strict de modul în care a fost gândită soluţia ERP, dar şi de profilul de activitate al clientului.


„În funcţie de profilul de activitate al clientului, comanda de achiziţie este un efect al unei nevoi apărute într-unul dintre procesele de bază ale clientului. De exemplu într-o firma de distribuţie sau vânzare cu amănuntul este important să te asiguri că ai stoc pentru ceea ce vrei să vinzi sau să asiguri un timp minim de livrare în cazul unei vânzări pe comandă. Ca atare, trebuie să existe o legătură bidirecţională între cel care startează procesul de comandă şi cel care o gestionează până la finalizarea ei. Tot aici se gasesc şi informaţiile statistice sau bugetate/planificate, esenţiale în realizarea unor asa numite “comenzi optime”, menite să asigure un stoc corect dimensionat, atât valoric, cantitativ, cât şi al structurii de produse“ consideră, Cristian Dinu, Director Dezvoltare Software, Chara Software.


Customizări necesare


Profilul şi cerinţele specifice ale clientului au o pondere importantă în definirea funcţionalităţilor modulului achiziţii şi a modului în care acesta interacţioneză cu alte elemente ale ERP-ului. În general, ERP-ul acoperă standard cele mai multe solicitări însă customizările aduc de cele mai multe ori o reală valoare suplimentară. Customizările depind mai puţin de domeniul de activitate (deşi pentru companiile cu o producţie complexă este nevoie de particularizări multiple) şi mai mult de cerinţele, complexitatea şi bugetul clientului.


„Implementarile standard se solicită, de obicei, în companii unde există puternice constrângeri de buget sau privind perioada de implementare. În mod uzual, o implementare standard este doar o etapă a întregului proces, întrucât fiecare companie are activităţi specifice pe care doreşte să le transpună şi să le automatizeze în sistem, iar acest lucru se face treptat“, afirmă Mihai Valcea – Solution Development Department Manager, Ager Solutions.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
bogdan
MANAGER FINANCIAR ERP © Soft Expert - 0728.77.88.23 Manager Financiar ERP este un sistem integrat de vanzare, contabilitate, gestiune si productie cu care se pot planifica activitatile din cadrul organizatiei, in vederea gestiunii eficiente a tuturor resurselor: materiale, furnizori, clienti, produse si servicii, locatii, gestiuni, trezorerii etc. Programul a fost conceput integral in vederea rezolvarii problemelor specifice mediului economic românesc si se adreseaza organizatiilor medii si mari. Dintre caracteristicile mai importante ale sistemului amintim: - structura modulara: exista module specifice fiecarui departament in parte. - interfata prietenoasa si usor de folosit. - securizare la nivel de aplicatie si la nivel de baza de date. - controlul perioadei de lucru pentru fiecare document in parte. - prelucrarea rapida si sigura a unui volum mare de date. - timp de dezvoltare si implementare scurt.
05 Octombrie 2011, 11:42:00