Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Richard „Inima de Leu“ conduce Orange Romania in cruciada 3G

09 Februarie 2005



Richard Moat, CEO Orange RomaniaLa prima vedere, noul CEO Orange Romania, Richard Moat, mi s-a parut serios, calculat, retinut si atent la cei din jur. Pe parcursul interviului mi-am dat seama ca am in fata un om foarte sincer, natural si cu gandire socratica.
Romania i-a placut instantaneu. A vizitat Clujul, Timisoara si Sinaia, a vazut cateva manastiri si, pentru prima oara, Carpatii. Nu stiu daca a facut o pasiune pentru tara noastra, dar cert este ca s-a apucat constiincios sa invete limba romana. Ia lectii de doua ori pe saptamana si vrea sa vorbeasca romaneste fluent cat mai repede cu putinta. Nu crede ca ii va fi greu, pentru ca in timpul facultatii a invatat limba latina si, in plus, vorbeste italiana.
Lui Richard Moat ii plac masinile sport, alearga pentru a se mentine in forma si este suporterul unei echipe de fotbal din Liga a II-a engleza. Nu se poate compara cu Tiger Woods, dar asta nu il impiedica sa joace foarte bine golf.
Este interesat in mod special de istoria militara. Instalat de curand pe scaunul executiv al Orange Romania, CEO-ul britanic a inceput sa citeasca carti despre Romania din perioada celui de-al doilea razboi mondial. Oare ce tactica va aplica Richard Moat pe campul de lupta al comunicatiilor mobile?


Publicul roman stie foarte putin despre experienta dumneavoastra profesionala.


Cei 13 ani petrecuti la Orange sunt cei mai importanti ai carierei mele. Initial am detinut functii financiare si am devenit director financiar in 1994, lucrand in aceasta pozitie timp de patru ani. In 1998 am devenit director financiar al grupului Orange. Am fost raspunzator de stabilirea conducerii diviziilor Orange si m-am implicat direct in deciziile strategice si comerciale. Am trecut apoi la partea de dezvoltare a afacerii si intre 2000 si 2002 am fost CEO al Orange Thailanda. Inainte de a ajunge in Romania am fost CEO in Orange Danemarca.


V-ati inceput cariera la Lloyd’s of London si Sedgwick Group, doua dintre cele mai mari companii de asigurari din lume. Apoi, timp de 10 ani, a urmat experienta la USX/Marathon Oil, companie multinationala de explorare a petrolului. De ce ati abandonat aceste sectoare profitabile in favoarea telecomunicatiilor?


Am inceput sa lucrez in asigurari imediat dupa terminarea facultatii. Nu imi doream in mod special sa lucrez in acest domeniu, dar slujba mi s-a parut interesanta. Industria petroliera parea un domeniu provocator si in continua dezvoltare. La sfarsitul anilor 80’ insa, pretul petrolului scazuse in jurul a 9$ barilul si foarte multa lume a devenit reticenta fata de munca in acest domeniu.
Sectorul telecom era promitator si m-am gandit ca ar fi o miscare inspirata daca ma orientez spre el.


Care sunt calitatile care v-au ajutat sa deveniti CEO?


Cred ca trebuie sa fii un bun lider in primul rand. Trebuie sa demonstrezi asta in modul de conducere a afacerii, dar si in modul prin care formezi oamenii si ii inveti sa fie buni lideri la randul lor. Cred ca esenta managementului sunt abilitatile de comunicare, sa fii capabil sa formezi o viziune si o strategie a afacerii si apoi sa o comunici coerent si eficace tuturor celor implicati in afacere. Subliniez: nu doar celor direct subordonati in ierarhie, ci tuturor celor implicati in afacere. Consider comunicarea vitala. Cred ca daca vrei ca oamenii din jurul tau sa actioneze e suficient sa le spui ce trebuie sa faca, dar daca ii faci sa inteleaga si motivul pentru care trebuie sa faca acel lucru cu siguranta o vor face de zeci de ori mai bine.


Orange Romania are foarte multi angajati. Cum veti reusi sa transmiteti tuturor mesaje clare?


Orange Danemarca avea 700 de angajati. Am fost norocos, pentru ca aproximativ 550 lucrau in aceeasi cladire. In sediu aveam o cantina foarte mare si obisnuiam sa-i strang laolalta si sa le povestesc cum evolueaza lucrurile, care sunt ultimele rezultate financiare, ce am facut bine, ce am gresit si care sunt prioritatile. Era o modalitate de comunicare eficienta pentru ca, astfel, toata lumea avea un contact personal cu mine. La Orange Romania va fi mai dificil, deoarece exista mai multe sedii. Voi organiza insa mai multe intalniri si voi incerca sa-i cunosc pe toti stand de vorba cu ei periodic. Oamenii vor avea posibilitatea sa-mi vorbeasca si sa ma intrebe tot ce le trece prin minte, nu sa auda despre mine de la altii.


Cat timp ati condus Orange Danemarca, compania a avut rezultate foarte bune. La fel s-a intamplat si cu Orange Romania sub conducerea lui Bernard Moscheni. Care sunt ratiunile schimbarilor la nivel de CEO in cadrul grupului Orange?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite