Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

BI doar pentru cei bogaţi, un mit pe cale de dispariţie

27 Februarie 2010



„Do-more-with-less!“ este imperativul actualului context economic. Însă, pentru a acţiona eficient, sunt necesare instrumente de monitorizare, raportare şi analiză care să permită decelarea informaţiilor cu adevărat relevante pentru
deciziile de business. Cu alte cuvinte, aplicaţii de Business Intelligence.


Un tip de soluţii care, în ultimii ani, au început să devină accesibile şi companiilor de dimensiuni medii, care au conştientizat nevoia de a identifica potenţialele ameliorări pe care le pot aduce business-ului, astfel încât să pună în practică îmbunătăţirile şi să monitorizeze efectul măsurilor luate.


Pentru majoritatea IMM-urilor locale, BI este un acronim asociat automat cu imaginea „large enterprise“. O asociere inerentă, pentru că un astfel de proiect este complex şi de durată şi presupune un efort susţinut din partea clientului. La aceste provocări se adaugă costurile asociate unui astfel de proiect, precum şi competenţele tehnologice (şi nu numai) ale personalului, care să permită dezvoltarea şi utilizarea eficientă a unui astfel de instrument.


Enunţul de mai sus nu este o simplă supoziţie, ci o certitudine. Conform unui studiu prezentat la sfârşitul lui 2008 de către Thomas Vavra, research director, IDC CEMA, în topul principalelor blocaje în dezvoltatea unui proiect de Business Intelligence primele trei poziţii sunt ocupate de:


• constrângerile bugetare (47% din respondenţii care au participat la studiul realizat de IDC şi InfoWorld în martie 2008);
• durata de implementare a proiectului (35%);
• educaţia/training-ul end-user-ilor (28%).


Potrivit unui alt studiu, realizat în aceeaşi perioadă, tot de către IDC (pe baza sondajelor realizate cu ocazia IDC CEMA BI Roadshow), dar în al cărui eşantion a fost inclusă şi România, alături de alte ţări din regiune, principalele criterii de achiziţie a unei soluţii BI sunt competenţele şi cunoştinţele în acest domeniu, poziţia următoare fiind ocupată de suportul post-implementare. Costul se situează abia pe locul 5 în clasamentul criteriilor de cumpărare în acest studiu. Un rezultat care contrazice primul sondaj, în care 47% din respondenţi indică bugetele limitate drept principalul impediment în achiziţionarea şi implementarea unei astfel de soluţii.


De la sfârşitul lui 2008, criza mondială a fost recunoscută oficial şi în România şi este foarte probabil că evoluţia economică a modificat ierarhia locală a criteriilor, urcând costurile de pe locul 5 pe prima poziţie.


Obiective comune, oferte diferite

Dacă din punct de vedere al capacităţilor financiare şi al resurselor umane, între companiile mari şi cele de dimensiuni medii şi mici există diferenţe majore, atunci când vine vorba de beneficiile urmărite prin implementarea unei soluţii BI, obiectivele urmărite sunt, în bună parte, similare (conform studiilor citate):


• calitate superioară a informaţiilor pentru deciziile manageriale;
• facilitarea accesului rapid la informaţiile critice pentru luarea deciziilor adecvate;
• creşterea eficienţei pe procesele de core business;
• posibilitatea partajării rapide şi uşoare a informaţiilor între diferite grupuri de utilizatori.


Până la începutul anilor 2000, astfel de obiective erau intangibile pentru majoritatea IMM-urilor. Dar piaţa nu stă pe loc, iar companiile medii (şi chiar şi cele mici) reprezintă o plajă de potenţiali clienţi pe care niciun vendor, indiferent de mărime, nu îşi poate permite să o neglijeze, mai ales în actualul context economic. Aşa se face că, în ultima perioadă, se înregistrează o creştere rapidă a numărului de oferte adaptate cerinţelor şi resurselor acestui tip de companii. IBM (prin Cognos), SAP (prin soluţiile dezvoltate pe aplicaţiile Business Objects şi nu numai), Microsoft, SAS, Oracle au oferte dedicate IMM-urilor şi concurează alături de jucători mai mici, dar cu vechime în adresarea acestui sector, precum QlikView, Panorama, Targit etc. Nu sunt, însă, singurii actori din piaţa de BI. Numeroşi jucători locali, care nu deţin o soluţie proprie de Business Intelligence, atacă şi ei această piaţă cu oferte mixte, în care BI-ul este livrat „încapsulat“ sau ca add-on peste aplicaţii enterprise gen ERP, CRM, SFA etc.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite