Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Strategia anticriză a adus un plus de 80% afacerilor SDC

02 Mai 2010



În toamna lui 2008, Mihai Popescu, Director General Software Development & Consulting (SDC), declara într-un interviu în Market Watch că firmele româneşti ar trebui să abordeze proiecte de optimizarea activităţii şi monitorizarea costurilor cât sunt încă profitabile. Propunerea, nu foarte acroşantă la momentul respectiv, când criza producea doar discuţii, a devenit avantaj competitiv în 2009. Astfel, SDC, vânzând soluţii anticriză, a reuşit o creştere a cifrei de afaceri cu 80%, de la 7,7 la 12 milioane de euro.



Mihai Popescu,
Director General Software Development & Consulting (SDC)


MW: SDC a înregistrat în 2009 o creştere de 80%. Cum explicaţi aceste rezultate, în contrast cu evoluţia mai puţin fericită a pieţei IT?

Concluzia generală cu privire la 2009 este că anul a fost unul foarte greu, dar s-a încheiat foarte bine pentru SDC. Volumul de afaceri al firmei a crescut cu 80% faţă de 2008, ceea ce este o reală performanţă, având în vedere conjunctura. Am analizat destul de bine factorii care au determinat această evoluţie şi aş putea spune că, până la urmă, contează direcţia din care priveşti un fenomen şi că pe noi, situaţia de criză ne-a ajutat să obţinem această rată de creştere. În a doua jumătate a lui 2008, când criza era doar un element al economiei americane, SDC avea deja o strategie de dezvoltare ce se baza pe soluţii de optimizare de procese, creştere de productivitate şi reducere de costuri. Adăugasem astfel de soluţii în portofoliu încă de la finele anului 2007, deşi interesul pieţei era minim. De altfel, şi în prima jumătate din 2008, reacţia clienţilor nu a fost una puternică. În perioada respectivă, indicatorul cel mai important era creşterea cifrei de afaceri sau a cotei de piaţă, iar atenţia managerilor era îndreptată complet în această direcţie. Când ratele de creştere erau de 100%, inclusiv SDC-ul a crescut în 2008 cu 100%, mesajele privind optimizarea nu produceau nicio reacţie. Situaţia s-a schimbat la începului anului 2009, când clienţii au devenit mult mai atenţi la propuneri privind optimizări, reduceri de costuri, creştere de productivitate etc., iar în partea a doua a anului interesul a crescut brusc, generând numeroase proiecte. Această situaţie a făcut din criza economică, în mod paradoxal, un element favorizant pentru SDC.


În 2010 se va păstra această direcţie?

Sper ca această tendinţă să se menţină şi în 2010, mai ales că, în opinia mea, nu va fi un an mai uşor. Mai mult, există o tendinţă optimistă: „criza s-a terminat, începe relansarea economică, veniturile cresc etc.”, care, dacă nu se adevereşte, ar putea produce un dezechilibru puternic. Tind să cred că înviorarea economică nu va avea loc în 2010, ci, mai degrabă, în trimestrele 1 şi 2 din 2011. Situaţia diferă în sectorul privat faţă de cel guvernamental unde se înregistrează probleme, tendinţe şi rezolvări diferite. Industria privată încearcă să revina, după reducerea de personal şi de activitate de anul trecut, dar nu se observă o creştere economică şi nici o creştere a consumului. Pe de altă parte, zona guvernamentală a intrat sub presiunea cerinţelor de convergenţă din partea Uniunii Europene, ceea ce poate reprezenta un vector de propulsare economică.


Care sunt factorii care vor genera oportunităţi în sectorul public?

Nevoia de modernizare, în România, apare doar sub presiunea externă (aderare la NATO, UE etc.) în acest moment, mare parte din instituţiile româneşti sunt sub presiunea aderării la spaţiul Schengen, care implică numeroase integrări (baze de date comune, asigurare frontieră etc.) la nivelul sistemelor informatice, înainte ca România să devină membru cu drepturi depline în Schengen. Un alt factor care ar trebui să genereze proiecte în 2010, în sectorul public, este nevoia de integrare. În mod curent se lucrează insular, există conţinut, dar nu este interconectat, iar aceleaşi informaţii se introduc în sisteme diferite, uneori în cadrul aceleiaşi instituţii.


Nu în ultimul rând, reducerile masive de personal, despre care se tot vorbeşte, ar trebui să genereze nevoia modernizării instrumentelor de lucru pentru a se păstra eficienţa. S-au făcut comparaţii între Polonia şi România din punct de vedere al dimensiunii aparatului administrativ, iar Polonia are un număr mult mai mic de funcţionari publici la o populaţie aproape dublă. Explicaţia constă în sistemul informatic mult mai modern şi mai complex existent în Polonia.


Ce măsuri aţi adoptat pentru păstrarea performanţelor financiare?

Am avut în vedere două seturi de măsuri: pe o parte am adoptat intern soluţiile de optimizare a activităţii pe care le propuneam clienţilor, încercând utilizarea eficientă a resurselor şi optimizarea proceselor, iar pe de alta am optat pentru reducerea costurilor prin consolidarea unor procese la nivel de grup (sistemele informatice, marketing etc). Când apare o activitate nouă în cadrul unui proiect, există trei variante posibile: angajarea de personal suplimentar, externalizarea respectivei activităţi sau gestionarea acesteia cu resursele deja existente. În 2009 am abordat întotdeauna acest aspect, începând cu ultima variantă, încercând să ne folosim doar de resursele interne, ceea ce a însemnat o creştere a gradului de încărcare şi eforturi suplimentare din partea echipei. Pentru a suplini această încărcare, am încercat să creştem competenţele specifice ale oamenilor. Am făcut şi angajări noi, însă după o analiză mult mai atentă a necesităţilor şi resurselor deja existente. Practic, am făcut un calcul de ROI pentru fiecare nouă poziţie care era solicitată.


Cum au evoluat parteneriatele tradiţionale cu IBM şi Oracle?

2009 a fost un an bun şi prin prisma evoluţiei relaţiilor de parteneriat cu vendorii multinaţionali de tehnologie. SDC a fost premiat drept cel mai bun partener IBM Software din România, a devenit Oracle Gold Partner şi a fost nominalizat de Oracle România drept partener model în ceea ce priveşte implementarea de aplicaţii ERP şi CRM. Aceste premii au la bază derularea unei cifre de afaceri impresionante, implicarea în proiecte cu un grad ridicat de complexitate, precum şi existenţa unei echipe competente şi certificate pe tehnologiile respective. În afară de Oracle şi IBM, care sunt partenerii noştri strategici tradiţionali (SDC a primit 8 premii din partea IBM în ultimii 10 ani) suntem extrem de mândri de dezvoltarea parteneriatelor noastre cu alte companii lideri mondiali, precum VMware şi RedHat. De altfel, SDC a fost premiată de VMware pentru cel mai bun proiect al anului 2009. Toate aceste realizări profesionale sunt ale întregii echipe SDC şi arată dedicaţia pentru dezvoltarea strategică, interes ce implică investiţii şi viziune pe termen lung. Toate companiile cu care lucrăm au parteneri puternici pe piaţa românească, iar aceste premii sunt o recunoaştere importantă a calităţii SDC. Aceste premii sunt pentru noi o dovadă cel puţin la fel de importantă ca şi cea a creşterii cifrei de afaceri că strategia pe care mergem este cea corectă.


Care dintre liniile de business ale SDC au avut o evoluţie mai bună?


Ca structură a veniturilor, pe primele două locuri s-au aflat soluţiile ERP şi cele de Document Management, linii de business care au mers bine constant în ultimii 4 ani. La nivel de ERP, bazat pe Oracle Applications, putem oferi orice tip de implementare îşi doreşte clientul: pe infrastructură proprie, hostat, în regim SaaS cu plata periodică etc. Am avut, însă, o creştere importantă pe segmentul soluţiilor de arhivare electronică, situaţie care se păstrează şi anul acesta, în mod curent având în derulare nu mai puţin de 3 proiecte în companii diferite. Ca noutate, putem vorbi de implementarea soluţiilor CRM, bazate pe Oracle Siebel, linie de business pe care avem în derulare un proiect major în sectorul financiar-bancar.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite