Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Business Analytics, cerinţe, beneficii, provocări

24 Iunie 2010



Evoluţia pieţei locale de tip Business Analytics este incertă, opiniile interlocutorilor noştri, prezentate în primul episod al anchetei Market Watch, fiind divergente. Divergenţă de opinii care se atenuează, însă, simţitor, atunci când vine vorba de evidenţierea cerinţelor, beneficiilor şi provocărilor specifice. În rândurile de mai jos veţi regăsi o pledoarie pro-BA, fără a ocoli, însă, problemele cele mai frecvente.

„Calitatea actului decizional“ este prima nominalizare în ierarhia motivelor care influenţează decisiv hotărârea unei companii de a opta pentru o soluţie de tipul Business Analytics. Cel puţin aceasta este concluzia majorităţii studiilor şi cercetărilor de piaţă care analizează relevanţa nevoilor pentru care o companie se hotărăşte să dezvolte un proiect de BA.


„Calitatea actului decizional“ este, însă, un enunţ sintetic, o formulare care nu reuşeşte să expliciteze problemele concrete cu care se confruntă o companie. De aceea, în cadrul anchetei iniţiate de Market Watch în ediţia trecută, am încercat să clarificăm puţin acest aspect, solicitându-le interlocutorilor noştri să nominalizeze cerinţele cele mai frecvente venite din partea companiilor care pot fi traduse printr-o nevoie clară de BA.


Astfel, din perspectiva lui Mircea Vuici, consultant şi analist de piaţă ITC, „De regulă, punctul de plecare în conştientizarea necesităţii unor soluţii BA îl constituie durerile de cap provocate de lipsa, întârzierea, calitatea slabă şi insuficienta fiabilitate a rapoartelor şi analizelor furnizate de sistemele şi practicile existente. Un fenomen tipic este proliferarea «Spreadmart»-urilor (în argoul unor analişti) – multitudinea de excel-uri produse de departamente diferite, utilizând informaţii diferite din baze de date nesincronizate şi cu rezultate care dau o imagine contradictorie asupra realităţilor firmei. Managerii sunt confruntaţi cu nevoia de a urmări performanţele operaţionale cu metrici corespunzătoare, de a monitoriza încadrarea în parametrii planificaţi şi alinierea la obiectivele strategice. Alte cerinţe formulate de manageri se referă la mijloacele de analiză care să permită o mai bună înţelegere a proceselor şi detectarea cauzelor neatingerii nivelului de performanţă dorit. Se exprimă, de asemenea, interesul pentru soluţii care să ofere un suport consistent în activităţile de planificare şi bugetare periodice, dar şi pe termen lung (strategice) şi de previzionare a evoluţiilor viitoare. Se poate afirma că toate aceste cerinţe sunt subsumate dezideratului de a obţine instrumente capabile să ofere un suport real în procesul de decizie la toate nivelurile.“



Mircea Vuici


Pentru Bogdan Ciubotaru, General Manager Relational România, este vorba de o abordare gradată a problematicii BA, clienţii pornind de la cerinţe simple, spre solicitări mai complexe: „În general, cu excepţia anumitor companii majore, abordarea este graduală – în sensul în care clienţii pornesc de la nevoi simple, de a îmbunătăţi sistemele existente de raportare, de a avea o flexibilitate mai mare, o înţelegere mai bună a datelor furnizate, practic de a dispune de un instrument inteligent pe care să îşi bazeze deciziile. Pe măsură ce managerii devin mai familiarizaţi cu propriile soluţii de BA, au control asupra costurilor şi o transparenţă îmbunătăţite, iar acţiunile lor în piaţă sunt mai bine fundamentate, se pune problema unei abordări mai complexe. Cerinţele managerilor se raportează deseori la soluţia existentă deja (acolo unde este cazul) şi urmăresc implementarea unei soluţii mai bune, prin includerea unor beneficii precum flexibilitate sporită, uşurinţă în utilizare, reducerea cheltuielilor, valoarea şi relevanţa datelor oferite în raport cu contextul în care se plasează compania, uşurinţa în implementare, scalabilitatea, rapiditatea, interfaţa cu utilizatorul etc.“



Bogdan Ciubotaru, General Manager Relational România


Abordări nuanţate

În abordarea cerinţelor, Lori Haiducescu, Director de Operaţiuni Senior Software, aduce în discuţie un element esenţial în reuşita unui proiect şi anume relaţia, respectiv, modul de lucru cu furnizorul soluţiei: „Există două tipuri de cerinţe de la companii: cele legate de modul de lucru cu furnizorul de BI şi cele care ţin de acoperirea sistemului. Legat de relaţia comercială cu furnizorul soluţiei, companiile au nevoie de flexibilitate în crearea propriilor analize, fără a depinde de consultanţa externă. În contextul actual, managerii au nevoie să se încadreze într-un buget limitat şi să elimine costurile ascunse, ulterioare implementării. (...)“



Lori Haiducescu, Director de Operaţiuni Senior Software


În privinţa beneficiilor oferite de sistemul BI, există o serie de nevoi pe care orice sistem de analiză le poate sau ar trebui să le poată acoperi, explică reprezentantul Senior Software:


• Nevoia de a elimina efortul intern de centralizare de informaţii şi raportare;
• Nevoia unei soluţii prin care să centralizeze datele din companie şi să le aducă la îndemâna managementului în timp real;
• Nevoia de control al unor operaţiuni specifice şi a unor indicatori.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite