Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Managed Services, extensia Departamentului IT

17 Februarie 2011



Ce opţiuni are o companie care nu deţine intern anumite competenţe tehnice şi nici nu are bugetul/dorinţa de a le dezvolta intern? Apelează la Managed Services, adică încredinţează unui terţ responsabilitatea derulării unor operaţiuni IT pentru care nu poate asigura prin forţe proprii un nivel satisfăcător de performanţă. Contractul acoperă doar nivelul operaţional şi, spre deosebire de externalizare, clientul păstrează proprietatea şi controlul asupra sistemului informatic.

Pe măsură ce tehnologia informaţiei (aplicaţii, echipamente, reţele) devine tot mai sofisticată, administrarea acesteia devine o activitate în egală masură de complicată şi costisitoare. Mai multe studii globale consideră că, în medie, companiile cheltuie cca 80% din bugetul IT doar pentru a păstra sistemele operaţionale. Pentru majoritatea companiilor, cu precădere din segmentul SMB, devine o provocare să păstreze sistemele IT funcţionale, să obţină un maxim de beneficii din utilizarea acestora, toate pe fondul menţinerii unor costuri operaţionale minime. Aceste provocări sunt cu atât mai mari cu cât companiilor le lipsesc competenţele interne sau resursele financiare pentru a ţine pasul cu dezvoltarea industriei IT şi a menţine sistemele proprii la un nivel competitiv. Mai mult, în cadrul companiilor mici şi medii se înregistrează o fluctuaţie de personal mult mai mare decât în segmentul enterprise prin lipsa unui mediu profesional competitiv şi a unor perspective în ceea ce priveşte cariera. Astfel, prin discontinuitatea competenţelor IT, multe companii devin vulnerabile în faţa unor defecţiuni ale sistemelor informatice, ameninţări de securitate etc.


Managed Services versus outsourcing

Pentru a compensa lipsa de resurse interne sau ineficienţa acestora există două opţiuni principale: externalizarea Departamentului IT către un furnizor dedicat sau contractarea unor furnizori de servicii (managed services) pentru rezolvarea/gestionarea unor probleme specifice la nivel de infrastructură, aplicaţii, securitate etc. În ultimii ani, managed services devin o direcţie tot mai atractivă faţă de „mai“ tradiţionala externalizare.


Multă lume se întreaba care sunt diferenţele între managed services şi outsourcing. Răspunsul nu este simplu, însă în esenţă, managed services este o formă de oursourcing însă fără preluarea/transferul infrastructurii sau a personalului clientului de către furnizor. De asemenea, managed services abordează sistemele IT la un nivel mult mai granular. Din multe alte puncte de vedere: plată, managementul riscului, SLA etc cele două concepte sunt semănătoare şi oferă beneficiarilor rezultate similare. Din punct de vedere al furnizorului, separarea se păstrează şi chiar dacă există abordări mixte, orientarea către managed services sau outsourcing este evidentă.


Ce înseamnă până la urmă Managed Services

Managed Services este o activitate prin care anumite operaţiuni de rutină din sfera IT-ului sunt încredinţate unui contractor extern, denumit Managed Services Provider. Acest provider îşi asumă printr-un contract de servicii responsabilitatea administrarii, monitorizării şi funcţionării în condiţiile contractuale a operaţiunilor/sistemelor încredinţate, acestea rămânând pe toată perioada contractului în proprietatea clientului. Într-o oarecare măsură se poate spune că Managed Services acoperă mentenanţa sistemelor IT dar termenul mentenanţă limitează totuşi gradul de acoperire al conceputului.


Furnizorul de managed services nu este responsabil de schimbarea sau upgradarea echipamentelor, aspect obişnuit în contractele de externalizare. În categoria Managed Services intră: securitate, alerte, managementului upgrade-urilor sau al path-urilor, back-up, data recovery etc pentru toate tipurile de sisteme şi dispozitive: servere, laptop-uri, stocare, reţele, aplicaţii etc. Ideea de bază este ca prin încredinţarea acestor operaţiuni unor terţi, pe de o parte să se poată accesa resurse cu un nivel ridicat de competenţă şi să se poate reduce costurile, iar pe de alta, compania să se poate concentra pe activităţi mai relevante pentru business-ul desfăşurat.


Plata Managed Services se face în general pe baza unui abonament, în funcţie de natura serviciilor contractate, a gradului de competenţă, număr de echipamente, utilizatori etc. Un aspect important la nivel de costuri este şi furnizarea de suport onsite, la sediul clientului.


Nivelul de bază îl reprezintă monitorizarea, serviciu prin care clientul este notificat la apariţia unor probleme de natură critică dar pe care şi le rezolvă singur. La un nivel superior se află contractele full-service care acoperă toate aspectele funcţionale, de la monitorizare la rezolvarea problemelor. În mod obişnuit, la iniţierea unui contract de managed services se face un audit al sistemului informatic, atât din punct de vedere al infrastructurii cât şi al cerinţelor, pe baza căruia se ia decizia cu privire la nivelul de servicii necesar.


Beneficiile Managed Services

O companie care apelează la un furnizor de managed services poate înregistra beneficii din multiple surse: reducerea costurilor operaţionale, creşterea performanţei sistemului informatic, direcţionarea bugetului disponibilizat catre alte activităţi productive etc.


Furnizorul de managed services activează ca o extensie a Departamentului IT, eliberând personalul propriu de rutina unor operaţiuni sau acordând asistenţă pentru probleme care necesită un nivel ridicat de competenţă. Monitorizarea şi mentenanţa sistemului informatic se va face proactiv, la un nivel mai profesional, având ca efect eliminarea unor probleme de natură tehnologică, iar dacă acestea apar vor fi rezolvate de un personal calificat şi mai ales experimentat. Un furnizor de managed services acumulează experienţa lucrului cu mai multe companii, incidenţa problemelor tehnologice fiind în general asemănătoare. Spre deosebire de outsourcing, unde furnizorul are control deplin asupra departamentului IT, iar dependenţa de acesta este maximă, în cazul managed services clientul poate decide ce activităţi cad în sarcina furnizorului şi pe care le va gestiona singur.
Mai mult, se păstrează vizibilitatea deplină asupra proceselor, controlul întregului sistemul informatic şi un grad ridicat de predictibilitate a cheltuielilor.


De reţinut

Conceptul de managed services poate acoperi o gamă largă de operaţiuni IT şi puţini furnizori pot acoperi între spectrul. Multe astfel de companii s-au focalizat pe anumite sectoare sau funcţionalităţi: servicii adiacente stocării, securitate, desktop management, help desk etc sau anumite echipamente/aplicaţii. De asemenea, există diferenţieri legate de capacitatea de a oferi suport onsite sau acoperire regională.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Bogdan Maier
Pana la urma orice denumire am folosi este vorba tot de externalizarea unei functii de baza catre un furnizor extern. Decat sa lucrezi cu un monstru ca Romtelecom de catre mai rau te impiedici, mai bine alegi o companie mica sau mijlocie locala. Eu am incercat sa lucrez cu Romtelecom, insa agentul nu a reusit sa ma convinga deloc ca pot sa ma ajute.
17 Februarie 2011, 02:43:55
Redactia
Categoric, nu definitia face diferenta in piata. Legat de dimensiunea furnizorului, imi e greu sa fac o apreciere, si mie imi suna mai bine lucrul cu o companie mica, locala care stie sa aprecieze un client si sa empatizeze oarecum cu acesta, iar exemple avem destule. Pe de alta parte, pentru sisteme complexe care necesita competente si resurse din greu s-ar putea sa nu prea ai optiuni in afara de IBM sau HP. O sa avem si un articol despre alegerea furnizorului, va fi o serie de 10 materiale. Multumim pentru interes.
17 Februarie 2011, 02:54:32