Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Industry Watch >> Altele >> Stiri si comunicate

„Tehnologia este prea importanta pentru a fi lasata pe seama barbatilor!”

28 Martie 2014



Conform unui studiu din toamna anului trecut al Comisiei Europene privind femeile în sectorul IT&C, s-a constatat că cel mai bun mod de a atrage mai multe femei în posturi din domeniul tehnologic este să se pună în lumină activitatea unor profesioniști din domeniul tehnologic, transformându-i astfel pe aceștia în modele de urmat. Determinarea unor parcursuri profesionale stimulative ar putea ajuta femeile care lucrează deja în tehnologie să rămână în acest sector de-a lungul întregii cariere. Economia digitală a Europei și sectorul aplicațiilor se află în plină expansiune. Dar unde sunt femeile?
Comisia Europeană a lansat o campanie pentru a identifica și a celebra modele de urmat care să încurajeze tinerele femei și fete să studieze și să urmeze o carieră în domeniul IT&C. Comisia invită femeile (și bărbații!) să realizeze un material video și să își împărtășească propria poveste de succes în domeniul digital prin care să inspire fetele și femeile să se gândească la tehnologie.
„Tehnologia este prea importantă pentru a fi lăsată numai pe seama bărbaților! Domeniul IT&C nu mai aparține celor puțini împătimiți de calculatoare, domeniul IT&C este cool și este viitorul! Doar 9% dintre dezvoltatorii de aplicații sunt femei? Să fim serioși! Codarea este amuzantă, de ce să nu încercați? Am vrut să oferim o platformă prin intermediul căreia femeile să povestească despre cum au reușit în tehnologie. Există atât de multe povești de succes în rândul vostru, al femeilor. Așa că spuneți-ni-le și nouă, vă rugăm, și ajutați-ne să inspirăm următoarea generație!”, este mesajul vicepreședintei Comisiei Europene, Neelie Kroes, al cărei ţel declarat este ca fiecare european să intre în era digitală și mai multe femei să lucreze în sectorul IT&C.


Această idee este împărtăşită şi de Intel România, care a demarat în luna martie campania de comunicare Women in Intel, pentru a celebra angajatele şi a promova programele specifice adresate femeilor.
„În fiecare an, în luna martie, celebram fetele şi femeile – si din exteriorul Intel – prin diverse acţiuni menite să «facă diferenţa» acolo unde sunt derulate, să schimbe destine, să pună fetele şi femeile în valoare. Săptămâna aceasta, la Berlin, în prezenţa cancelarului german, Angela Merkel, am participat la Girl’s Day, un eveniment dedicat studentelor care doresc să îmbrăţişeze o carieră tehnică. Tinerele au prezentat un proiect inovator, în care, cu ajutorul tehnologiei Intel Galileo, un robot este acţionat prin comenzi vocale. Acţiuni similare sunt derulate anual în Dresda şi Karlsruhe. De cealaltă parte a Globului, în Argentina, am anunţat iniţiativa «Girl Raising», prin care susţinem accesul la educaţie al fetelor, în zone mai puţin dezvoltate. Cu ajutorul tabletelor Intel Inside, conectate la Internet, ne propunem să schimbăm destinul acestor fete”, a declarat Manuela Ciugudean Toma, PR Manager Central and Eastern Europe, Intel.
În România, campania „Women at Intel” da posibilitatea angajatelor companiei să îşi spună propria poveste, în care inovaţia joacă un rol esenţial.
„Am adunat testimonialele lor într-un film despre ceea ce înseamnă să fii femeie şi lucrul la Intel, postat pe YouTube şi canale interne (n.r. filmul Intel România îl puteţi găsi aici: http://www.youtube.com/watch?v=5Fg5kRRCL50). Pe Facebook derulam campania Life @ Intel în care promovăm, în luna martie, fetele şi femeile din Intel România, cu accent pe pasiunile lor. Am sărbătorit împreună, la birou, 1 martie. De 8 martie, am mers la teatru, în echipă”, spune Manuela Ciugudean Toma.

Procentul de femei din Intel România este de aproximativ 30% (Biroul de Vânzări şi Marketing şi Intel România Software Development Center). Ele fac parte din echipe diverse, au roluri şi responsabilităţi diferite şi activează la toate nivelurile: de la Country Manager-ul Intel România Software Development Center, Monica Ene-Pietroșanu, la manageri de echipe de ingineri software, manageri de vânzări şi marketing, până la studente aflate în stagii de internship.
„Toate contribuie semnificativ şi cu pasiune, la derularea de proiecte şi campanii inovatoare. Prezența de 30% a femeilor în cadrul Intel depăşeşte media europeană a femeilor care activează în tehnologie, situată sub 20%, conform ultimului raport al Comisiei Europene. Intel reusestesă atragă şi să păstreze în birourile sale fete şi femei pasionate de tehnologie,in primul rând, tratându-ne egal şi oferindu-ne şanse egale cu cele ale colegilor noştri. Ni se asigură un climat colaborativ, în care termenul Great Place to Work e respectat”. Avem o abordare de tipul 360 de grade când vine vorba despre femei şi Intel. Urmărim să îşi dorească să lucreze cu noi, să ajungă să o facă şi, foarte important, să rămână angajate în Intel. În acest sens, colaborăm cu şcoli şi licee, pentru a oferi acces la instrumente IT&C tinerilor; evident, în acest fel înlesnim şi accesul fetelor la tehnologie şi le deschidem apetitul pentru aceasta. La nivel universitar, derulăm proiecte cu majoritatea universităţilor tehnice din ţară. Lucrăm cu facultăţile pentru a spori interesul studentelor de a urma o carieră în IT&C după absolvire. Le invităm să participe la selecţiile pentru stagiile noastre de internship. Odată admise, le asigurăm mentorship şi le implicăm în proiecte specifice, derulate sub umbrela Women in Intel. Pentru tinerele valoroase, internshipul se poate transforma în mod de lucru full-time. Aşadar, exista mereu o posibilitate de evoluţie”, precizează Manuela Ciugudean Toma.
Intel este o corporaţie conştientă că a atrage femei să devină angajate este la fel de important ca a le menţine motivate în companie. Femeile sunt promovate şi susţinute să evolueze în carieră, păstrând echilibrul între viaţa profesională şi cea personală.
La nivel mondial, 18% din corporate officerii Intel sunt femei (cifra exactă: 8), 20% dintre membrii board-ului de directori sunt femei, 28 de femei au funcţia de vicepreşedinte, 3 femei sunt Intel Fellows – sunt angajate la Intel şi fac parte din board-ul unei universităţi, iar 25% dintre angajaţii la nivel mondal ai Intel sunt femei. Preşedintele Intel este o femeie, Renee James.


Women în Intel Network
Conştientă că puterea exemplului personal e cea care contează în convingerea tinerelor să aleagă domeniul IT&C, compania Intel s-a implicat de-a lungul anilor în programe şi proiecte educaţionale, care au dat deja roade. Mai mult decât atât, Intel pune mare preţ pe asigurarea unor condiţii de lucru egale în cadrul companiei, atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi, indiferent de locaţia geografică şi de culoarea pielii. Femeile din Intel sunt strânse în cel mai numeros grup de discuţii, fiind chiar oficializat.
„Grupul de femei este oficializat – Women în Intel Network – avem un organizator care ne trimite mailuri de informare, iar părerea noastră ca angajate-femei este consultată anual, într-un studiu intern. Lucrăm cu companii de consultanță și suntem evaluaţi de Workingmother.com, un ONG care se ocupă să studieze problema mamelor angajate în companii. Workingmother.com face un studiu anual despre topul companiilor în care e bine să lucrezi ca mamă. Iar Intel este în acest top în poziții fruntașe, la nivel mondial. Să știi că ai aceleași condiții de lucru cu cele 27 de VP și cu celelalte 25.000 de femei din Intel este extraordinar. Faptul că noi comunicăm extern tinerilor care vin să se angajeze la Intel că vor avea la dispoziție același set de instrumente ca orice angajat Intel este atractiv”, spune Manuela Ciugudean Toma.



Modele de urmat
Genevieve Bell este unul dintre cele trei Intel fellows femei şi conduce Laboratorul Interaction and Experience Research din cadrul Intel Labs. (citiţi aici interviul acordat în exclusivitate revistei Market Watch de Genevieve Bell în 2011 http://www.marketwatch.ro/articol/10337/Arma_secreta_a_Intel_este_o_femeie/)
„Genevieve Bell este una dintre cele mai interesante persoane angajate în Intel. Este antropolog, lucrează de 15 ani în Intel, este mamă, călătoreşte enorm şi și-a construit un profil extrordinar. Genevieve și echipele ei au făcut cercetări și au dat indicații legate de design-ul calculatoarelor, iar succesul echipei ei este extrem de vizibil la Classmate PC-uri, în zona educaţională. Echipa ei i-a studiat pe copii: au mâinile mici, au nevoie de un anumit spațiu între taste, varsă lichide pe tastatură sau pe ecran, scapă firimituri pe tastatură, iar design-ul Classmate PC-urilor a fost realizat conform indicaţiilor venite de la echipa ei. Îmi este drag exemplul lui Sheryl Sandberg, CFO Facebook. Îi citesc acum cartea, Lean In, dedicată femeilor, dar care nu are nimic de-a face cu feminismul extrem. Este vorba doar despre competențe. Este o carte scrisă auto-ironic, care vine cu puterea exemplului. Este unul dintre cei mai renumiți CFO și este inclusă în Top 50 al celor mai influente femei, e mamă a doi copii. Consider că ar trebui citită de fiecare femeie care își dorește mai mult de la viață, care vrea să demonstreze ceva în cariera aleasă, indiferent în ce domeniu. Le respect foarte mult pe colegele mele, printre care Monica (n.r. Monica Ene Pietroşanu, Country Manager Intel România Software Development Center), care dovedesc intern că se poate să fii lider de echipă, să ai presiunea livrării proiectelor la timp, presiunea coordonării de echipe preponderent masculine și încerc să învăț de la ele. Monica este de părere că trebuie schimbată conversația și la nivelul managerilor şi face acest lucru foarte bine în Centrul Software, pentru că sunt mulți manageri de echipă bărbaţi, care trebuie convinși să
atragă fete în echipele lor, să fie deschişi să o facă şi să încerce să păstreze fetele în echipă”, declară Manuela.


Cat de acaparant este lucrul la o multinationala?
Foarte mulţi tineri sunt speriaţi însă de lucrul la o multinaţională pentru că nu există un program flexibil, se lucrează până noaptea târziu, sunt multe responsabilități. Cât e adevăr şi cât un mit urban?
„În opinia mea, este un mit. Realitatea, în care activez deja de câţiva ani, este că mediul corporativ îţi oferă şanse de dezvoltare personală şi profesională unice. Cu o abordare echilibrată, nu devine acaparant. Însă sunt de acord că, în cele din urmă, factorul uman este cel mai important: depinde de tine și de cum ești tu construit, cum accepți o situație sau alta”, răspunde Manuela Ciugudean Toma.
Angajatorii au anunțat că le este greu să găsească profesioniști în domeniul IT&C și că Europa s-ar putea confrunta în curând cu o penurie de până la 900.000 de lucrători în acest domeniu, putând astfel să rateze oportunitatea de a combate șomajul masiv și riscându-și competitivitatea pe plan digital.
Femeile contribuie semnificativ la creșterea economică, creează locuri de muncă, dezvoltă talente, sedimentează relații și parteneriate, atrag recunoaștere internațională. Evidențierea modelelor feminine în sectorul digital și oferirea unei vizibilități femeilor din acest sector reprezintă principala modalitate de a determina un număr mult mai mare de tinere să se îndrepte către o carieră în sectorul IT&C şi de a suplini lipsa specialiştilor şi lucrătorilor IT care se prefigurează în viitorul apropiat.



Date referitoare la femei în economia digitală:
Numai 9 din 100 de dezvoltatori europeni de aplicații sunt femei.
Numai 19% din directori în domeniul IT&C sunt femei (în alte sectoare de servicii prezența femeilor în posturi de conducere este de 45%).
Numai 19% din întreprinzători în domeniul IT&C sunt femei (în alte sectoare de servicii prezența femeilor este de 54% în rândul întreprinzătorilor). Forța de muncă feminină în domeniul IT&C este mai mică de 30%.
Numărul total de absolvente de studii informatice este în scădere (3% absolvenți femei față de 10% absolvenți bărbați).


Business-ul Intel în România
București
-150 de angajaţi la Intel România Software Development Center
-10 angajaţi la Biroul de vânzări și marketing
Galaţi
-200 de angajaţi la Wind River
Cluj
-35 de angajaţi, în urma achiziției companiei Kno, care produce software educațional.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite