INCAS TGA, infrastructură strategică pentru valorificarea superioară a tehnologiilor „verzi” în aviație
În apropierea Aeroportului Internaţional Craiova, INCAS - Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli” a inaugurat anul acesta un centru tehnologic performant dedicat industriei aviatice, care va consolida şi va aduce o valoare superioară infrastructurii de cercetare de excelență a Institutului. Concepută pe principiile Industriei 4.0, platforma TGA Technologies for Green Aviation oferă capabilități unice de dezvoltare tehnologică la niveluri superioare de maturitate (TRL 5-TRL 7), permiţând valorificarea de către România a potențialului inovator asociat dezvoltării tehnologiilor „verzi” în domeniul aerospațial şi creşterea nivelului de competitivitate științifică a INCAS pe plan internațional. Noul Centru are o suprafață totală construită de aproape 8.000 mp, adăposteşte 2 hale tehnologice, beneficiază de o zonă de laborator, spații de birouri, spații de întâlnire și discuții, transfer de bune practici pentru cercetătorii din laboratoare, parteneri și colaboratori. În interviul cu ing. Emil Costea (foto), directorul proiectului TGA, descoperim potenţialul unui centru tehnologic de cercetare și dezvoltare modern, unic în Europa Centrală și de Est.
„Platformă de dezvoltare tehnologică pentru tehnologii “Green” în aviație și fabricație ecologică cu valoare adăugată superioară – TGA Technologies for Green Aviation” este denumirea completă a proiectului care a asigurat construcţia şi operaţionalizarea noului centru INCAS. Prin intermediul TGA, proiect cofinanțat prin Programul Operațional Competitivitate, în valoare de peste 85 de milioane de lei, INCAS îşi completează capabilităţile de cercetare-dezvoltare din domeniul tehnologiilor aerospaţiale, fapt ce va permite creşterea în continuare a performanței instituţionale într-un sector cheie pentru România.
În ce etapă de evoluţie se află în acest moment proiectul?
Ing. Emil Costea: TGA a fost finalizat din punct de vedere al implementării conform termenului, pe 31 decembrie 2023, şi inaugurat în aprilie 2024, când centrul a fost definit ca punct de lucru și totodată a început să fie folosită infrastructura sa pentru suportul activităților din cadrul proiectelor existente în INCAS și pentru atragerea de noi proiecte din programele internaţionale de parteneriat industrial. În prezent proiectul se află în perioada de sustenabilitate, care se întinde pe 5 ani, şi urmăreşte atingerea mai multor indicatori. Un indicator se referă, de exemplu, la crearea a 20 de noi posturi, dar în acest moment nevoia reală a condus către un număr de 33 de angajați în locația de la Craiova. Totodată, în această perioadă suntem în proces de acreditare pentru standardele din industrie, ISO şi EASA.
Am înţeles că acest centru e complementar AEROSPACE - Platforma de cercetare, stimulare numerică, testare experimentală și certificare a vehiculelor aerospaţiale. Este corectă reprezentarea?
Este o platformă care asigură servicii suport şi putem considera că vine în completarea întregii infrastructuri existente la INCAS: atât cea din București, cât și în ce priveşte platformele de la Strejnicu sau Măneciu, unde avem diverse echipamente sau facilități de testare și cercetare. Pe de o parte are o funcţie de completare, iar pe de altă parte constituie o activitate suport pentru proiectele existente. Dacă până acum execuția unor ansamble sau subansamble INCAS o făcea în anumite proiecte cu colaboratori certificați ce aveau rol de terţi, la momentul actual aceste lucruri pot fi transferate către centrul nostru din Craiova.
Aceasta complementaritate este determinată şi de nivelele superioare de dezvoltare tehnologică pe care TGA le asigură?
Într-adevăr, celelalte centre INCAS pot atinge nivelul TRL5, iar în cadrul TGA ajungem până la TRL7. Iniţial proiectul a fost gândit să permită interconectarea cu Avioane Craiova pentru crearea unul pol de excelență cercetare-industrie. Nu s-a ajuns la un consens cu Avioane Craiova și atunci s-a relocat oficial într-o zonă care permite acces direct rapid către pista Aeroportului Internațional Craiova, fiind amplasat în vecinătatea sa. Pe de altă parte, prin capacitatea de a atinge TRL7, putem fi mult mai eficienţi, mai performanţi în procesul de finalizare a unor proiecte complexe, care în trecut depindeau de alţi parteneri. De exemplu, în cadrul proiectului european dedicat realizării demonstratorului RACER, unde INCAS a avut o contribuţie substanţială, am avut ROMAERO drept subcontractor pe parte de fabricaţie. Acum, prin acest centru de la Craiova, INCAS poate să dezvolte noi capabilități, capacități și servicii tehnologice, gândite în tandem cu cele existente în celelalte centre de cercetare ale institutului, fără să mai fie nevoit să apeleze la externalizări sau terţe părţi în viitoarele proiecte, unele delicate la nivel de clauze contractuale. Din momentul în care nu mai externalizezi serviciile, iar producerea de anumite componente le facem intern, din start avem niște câștiguri din punct de vedere financiar, pe de o parte, dar și câștiguri din perspectiva specializării superioare a resurselor umane.
În ce constă unicitate proiectului? Puteţi detalia?
Ne dorim să fie un centru de excelență datorită tehnologiilor pe care le deține. Sunt tehnologii noi, unele din ele premiere în România şi în Sud-Estul Europei. Când vorbim de unicitate ne referim la concept, dotări şi servicii oferite. Conceptul se aliniază la noile tendințe de tip green din industria aerospațială și prin tehnologiile achiziționate și integrate în acest centru încercăm să avansăm cât mai mult pe acest roadmap de green aviation. TGA oferă oportunitatea valorificării sinergice a investițiilor în echipamente și tehnologii de ultimă generație în domeniul producției de materiale compozite (roboți AFP de ultimă generație) Automated Fibre Placement și ATL (Automated Tape Laying), tehnologii AM (Additive Manufacturing / DMSL – Direct Metal Laser Sintering) și SM (Subtracting Manufacturing), acoperiri de suprafață în atmosferă controlată, pentru subansambluri aerospațiale și tehnologii avansate de proiectare și control.
Unicitatea TGA este dată și de capabilităţile echipamentelor achiziționate și puse în funcțiune în centru. De exemplu, echipamentul care lucrează cu fibră de carbon (prepreguri) de tip benzi sau fire, este un echipament de tip AFP-ATL. În industria aerospațială, există echipamente care folosesc fie tehnologia AFP, fie tehnologia ATL, adică fie benzi de carbon, fie fibre de carbon. În calitate de institut de cercetare, am obținut un echipament unic în Europa, custom made. Conceput special în baza cerințelor noastre, se remarcă prin cele două capete care permit lucrul cu ambele tehnologii şi asigură dezvoltarea unor produse într-un timp mai scurt, modul său de lucru eliminând anumite procese tehnologice.
Al doilea echipament unic în Sud-Estul Europei este o imprimantă 3D cu pulberi metalice, aliaje de titan și aliaje de aluminiu, care poate schimba tipul de pulbere folosit la intervale mici de timp, cuprinse între 30 de minute și o oră, dacă piesa următoare e din alt aliaj. Tehnologia convențională existentă pe piață în domeniul imprimantelor 3D îți permite să lucrezi cu un singur tip de pulbere, iar schimbarea sa cu una de alt tip de pulbere reprezintă un proces îndelungat, care poate dura între câteva zile și câteva săptămâni. În schimb, la INCAS, datorită acestui echipament custom made, certificat pentru industria aeronautică, putem lucra cu diferite tipuri de piese şi materiale pentru executarea de prototipuri într-un timp considerabil mai scurt. Soluția tehnică genarată permite, în aceeași zi, încheierea producției unei piese dintr-un anumit aliaj şi începerea producției altei piese din alt aliaj. Avem astfel la dispoziţie o soluţie mult mai eficientă, dar şi scalabilă în același timp: dacă avem nevoie în perioada următoare să lucrăm cu aliaje de oțel sau inox, sau cupru, putem adăuga la echipament noi module. De asemenea, sistemul de lasere conține două lasere puternice pentru sinterizarea pulberilor, dar poate fi upgradat până la patru module laser, în situaţia în care în viitor va fi nevoie să scalăm în sus sistemul.
Un alt echipament, singular în felul lui la nivel european, este un sistem compus printre altele dintr-un braț robotic, un sistem de găurire automată și nituire automată cu acces pe o singură față. Fără implicarea factorului uman se elimină erorile de aliniere, respectiv microfisurile ce pot apărea în zona de găurire, astfel încât acest proces automat asigură toate etapele de nituire necesare în industria aerospațială.
Mai există la TGA Craiova un alt echipament aparte în România din punct de vedere al capacităților și capabilităților tehnologice. E vorba de un echipament de măsurare în coordonate 3D, de tip portal, care are o dimensiune foarte mare a mesei de măsurare și permite în industria aerospațială efectuarea unor măsurători de precizie pentru piese cu volume foarte mari și lucrează în tandem cu un echipament de scanare și reverse-engineering pentru volume de asemenea foarte mari. Cu sistemul de scanare 3D portabil poate fi scanat un avion întreg, acesta fiind de asemenea un echipament unic în zona noastră.
Mai deţinem pe parte de vopsitorie tehnologii convenționale în industrie, dar gândite în zona de certificare aerospațială, în zona de green, aliniate trendului de green aviation.
Tags: Cercetare, INCAS, aeronautica, infrastructura strategica, saptiu, INCAS TGA, tehnologii verzi aviatie, green aviation, fabricatie ecologica
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)