Joaca de-a privatizarea!
In ianuarie 2005, in prima sa conferinta de presa, Zsolt Nagy, pe atunci proaspat ministru al comunicatiilor anunta un program foarte ambitios: privatizarea operatorilor de telecomunicatii RomTelecom, Radiocomunicatii, Posta Romana, CosmoRom si POSTelecom pana la finele lui 2006. Intr-o analiza publicata dupa conferinta spuneam ca anul 2006 este un termen ambitios, iar 2008 unul realist. In analiza luam in considertatie si alti operatori nenominalizati Teletrans, Telecomunicatii CFR. Spuneam ca nu va fi usoara vanzarea unui numar asa de mare de companii intr-un interval scurt, o oferta prea mare putand duce la valori mici, sau ar face dificila vanzarea unor operatori. Acum la aproape doi ani, constatam ca, in afara de relansarea CosmoRom, nimic nu s-a realizat.
Listarea RomTelecom, anulata!?
Listarea operatorului RomTelecom parcursese toate etapele si se apropia de final, listarea propriu-zisa, cand pe 30 noiembrie 2006 MCTI a cerut anularea. Motivul – evenimentele din jurul „dosarului privatizarilor“. Dar chiar daca nu apareau „incertitudinile provocate de dosarul privatizarilor“ listarea tot se amana. Reprezentantii actionarilor, ministrul Zsolt Nagy si presedintele OTE, Panagis Vourloumis, s-au intalnit la 2 noiembrie, la sediul ministerului, pentru a discuta stadiul ofertei. „Dupa analizarea conditiilor pietei, s-a ajuns la un acord privind amanarea ofertei publice initiale, fara stabilirea unei noi date sau a unui calendar“, se spune intr-un comunicat OTE, emis in 5 decembrie 2006, dupa anuntarea anularii listarii operatorului RomTelecom. „Conditiile de pe piata sunt nefavorabile“, se arata in comunicatul OTE. Anterior anularii listarii, ministrul Zsolt Nagy spusese ca listarea la Bursa ar putea sa aiba loc in 2007, invocandu-se probleme intre auditorul RomTelecom si consultantul statului roman. Sa amintim ca operatorul national bulgar, BTC, a fost listat in ianuarie 2005.
Cum s-a ajuns la „conditii de piata nefavorabile“
Pe langa faptul ca inceperea procedurii de listare a fost intarziat (din ianuarie pana in iulie 2005!!), alegerea consultantului s-a facut la mai bine de un an de la demararea procedurii, in 8 august 2006. Ca si cum toate acestea nu ar fi fost de ajuns, s-au intreprins actiuni care au condus la „conditii de piata nefavorabile“. Pe 15 iulie 2005, ministrul Zsolt Nagy anunta demararea procesului de listare a operatorului RomTelecom, pentru ca trei zile mai tarziu, pe 18 iulie 2005, ANRC sa propuna spre consultare publica reducerea tarifelor de interconectare cu operatorul RomTelecom in-tr-un moment total inoportun (RomTelecom avea inca centrale manuale!), care - estimam - atunci ca va duce la reducerea valorii de piata a operatorului cu circa 10% la momentul listarii, in afara de alte efecte.
De ceva vreme in guvernul Romaniei exista trei „ministere ale comunicatiilor“. Am in vedere, in primul rand, Ministerul Comunicatiilor si TI, apoi ANRC, autoritatea de reglementari in comunicatii si IGCTI, Inspectoratul General pentru Comunicatii si TI ai caror conducatori, fiind numiti de primul ministru, raspund in fata acestuia. Am atras de mai multe ori atentia ca acesta structura cu trei „ministere“ ale comunicatiilor in guvern nu este nici recomandata (separarea operarii de reglementare – incompatibilitatea dintre statul administrator al activelor de telecomunicatii – RomTelecom, Radiocom, Teletrans, Telecomunicatii CFR, etc. prin ministere si statul reglementator prin ANRC, IGCTI) si nici eficienta (densitatea telefoniei este una dintre cele mai mici din Europa, valoarea activelor statului a scazut in anii trecuti, etc.) recomandandu-se subordonarea ANRC si IGCTI parlamentului Romaniei. Ei bine, dupa ce guvernul are in componenta sa trei „ministere“ ale comunicatiilor, iar primul ministru are in subordine trei „ministri“ pentru comunicatii, nici in aceasta structura nu exista sincronizare. Faptul ca la numai trei zile de la anuntarea de catre MCTI a declansarii procesului de listare a operatorului RomTelecom, alt „minister“, ANRC, anunta intentia de a micsora tarifele de interconectare ale operatorului RomTelecom avand ca efect scaderea valorii acestuia de piata cu pana la 10%, adica pierderi de pana la €100 milioane pentru partea statului roman, denota inconsistenta in actul de guvernare.
Reducerea tarifelor de interconectare corelata cu mari intarzieri in rebalasarea tarifelor si suprareglementarea operatorului RomTelecom in comparatie cu competitorii sai (operatorii de cablu, in special) a dus la scaderea puternica a abonatilor la serviciul de telefonie fixa si la „conditiile de piata nefavorabile“ invocate in comunicat.
Sa amintim si declaratiile ministrului Zsolt Nagy, ultima pe 30 octombrie 2006: „Guvernul roman urmareste maximizarea profitului din acest proces. Ca urmare, decizia momentului listarii va fi luata...“ Oare chiar asa sa fi fost? Sa fi vrut oare guvernul „maximizarea profitului“ si sa fi uitat sa anunte toti „ministrii comunicatiilor“?
Nota: Numarul clientilor operatorilor alternativi in trimestrul III 2006 este o estimare a autorului
Listarea in 2008 – ragaz pentru repozitionarea operatorului RomTelecom
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)