Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Provocările pieţei locale de IT outsourcing services

23 Martie 2009




Diferenţele „geografice“ în abordarea externalizării serviciilor IT sunt foarte mari, din perspectiva lui Gerard Szatvanyi, preşedinte şi CEO Outsourcing Factory. O companie în portofoliul căreia firmele de tip IMM si start-up-urile ocupă ponderea cea mai mare printre clienţi (aproximativ 80% ca număr şi 40% ca pondere în cifra de afaceri), dar majoritatea acestora sunt de pe pieţe externe (SUA şi Europa de Vest), şi nu din România. „Gradul de educare a companiilor româneşti, cu privire la beneficiile externalizării IT, este redus, în comparaţie cu celelalte pieţe pe care activăm, precum Statele Unite, Canada, Europa de Vest. Cred însă că şi IMM-urile româneşti vor începe să devină o piaţă interesantă pentru furnizorii de outsourcing IT, pe măsură ce acestea vor trece la un prag de organizare mai avansat, care le va permite să implementeze corect serviciile de externalizare IT. Iar influenţa crizei financiare este un context care va accelera căutarea companiilor de soluţii concrete pentru reducerea costurilor, externalizarea serviciilor IT fiind o alternativă viabilă în acest sens“, susţine Gerard Szatvanyi.


Modele pe creştere


În pofida tuturor problemelor menţionate mai sus, există modele locale de business în domeniul externalizării serviciilor IT care înregistrează creşteri constante şi care nu aparţin unor companii cunoscute ca fiind furnizori pe piaţa IT ousorcing services.


Cum ar fi, de exemplu, cel promovat de MB Distribution, după cum ne-a explicat Marius Hodivoianu, IT Professional Services Team Leader: „Din poziţia noastră de distribuitor, constatăm că serviciile de mentenanţă cu timp garantat de rezolvare sunt foarte solicitate de către clienţii mari care utilizează soluţii IBM. O mare pondere în activitatea noastră o au şi operaţiile de configurare/reconfigurare a acestor produse. Totodată, primim cereri de consultanţă privind consolidarea infrastructurilor IT, utilizând tehnologii de virtualizare, efectuarea unor operaţii de upgrade/reconfigurare pentru echipamente IBM, care necesită un nivel crescut de specializare, servicii de instalare pentru soluţii complexe bazate pe tehnologia IBM şi, nu în ultimul rând, mentenanţă specifică soluţiilor software şi hardware IBM, prin care se asigură beneficiarilor accesul la ultimele versiuni şi actualizări, precum şi remedierea în timp garantat a problemelor apărute.“


Un alt model de business pe externalizare care înregistrează un trend ascendent este cel performat de Xerox România: „Oferind soluţii personalizate pentru fiecare tip de business, serviciile Xerox se deosebesc de la o companie la alta. Pentru un client putem oferi servicii de imprimare în volum mare, pentru altul arhivarea şi managementul documentelor tranzacţionale sau chiar servicii de marketing direct. Profilul business-ului determină exact soluţia Xerox de care are nevoie. (...) Ca şi serviciile, beneficiile externalizării diferă de la un business la altul. Daca vorbim în termeni generali, un set de avantaje ar fi: • îmbunătăţirea productivităţii şi a timpilor de procesare; • identificarea noilor oportunităţi de afaceri prin concentrarea asupra activităţii caracteristice business-ului respectiv; • reducerea semnificativă a costurilor, timpului, consumabilelor; îmbunătăţirea experienţei clienţilor; siguranţa arhivării datelor şi procesarea lor; simplificarea condiţiilor de certificare şi minimizarea riscurilor“, ne-a explicat Miruna Constantinescu, marketing director Xerox România şi Republica Moldova.


IMM-urile vor începe să conteze

„IMM-urile locale încep să arate interes în externalizarea departamentului IT, pe măsură ce gradul de educare al acestui segment de piaţă creşte. IMM-urile încep să înţeleagă beneficiile obţinute de pe urma dispunerii de personal calificat şi knowledge valoros în departamentul IT, fie el extern sau intern, iar la nivel de reducere a costurilor, externalizarea devine pentru tot mai multe dintre companiile mici şi mijlocii o alternativă viabilă. În ciuda faptului că se simte, în continuare, o necesitate evidentă de educare a lor, de identificare a cerinţelor reale în funcţie de specificul fiecăreia şi de importanţa lucrului cu consultanţii şi cu băncile pentru generarea de fonduri şi finanţări, credem că în următorii ani IMM-urile vor căpăta o pondere semnificativă în creşterea pieţei de IT outsourcing în România. La ora actuală, estimez că gradul de penetrare al IT Outsourcing Services pe piaţa locală este undeva la 10%, dar va creşte în următorii doi ani până la 20-30%.“



Gerard Szatvanyi, preşedinte şi CEO Outsourcing Factory



O evoluţie de durată

„Pe măsură ce piaţa se maturizează şi diverse companii trec prin experienţa gestionării interne a unui departament IT şi descoperă problemele asociate, respectiv turnover ridicat, lipsa de specializare sau costul ridicat al acesteia, situaţii neprevăzute ce duc la pierderi de date sau nefuncţionare pe o perioadă lungă de timp ce afectează financiar compania, vor căuta alternative şi vor miza pe siguranţa optând pentru serviciile de externalizare IT , oferite de companiile specializate. (...) Privind din punctul de vedere al situaţiei economice curente, cred că reducerea costurilor este un subiect de actualitate mai ales acum, iar companiile din portofoliu au experimentat, în medie, o reducere de 30%, comparativ cu un departament intern. (...) Evoluţia pieţei locale de IT outsorcing services este însă un proces a cărui durată se măsoară în ani. Gândiţi-vă că la noi putem vorbi de o istorie a mediului de business privat de 20 de ani şi o rată de externalizare pe întreaga piaţă de 10-15%, comparativ cu economii avansate unde vorbim de un procent între 50 si 75%.“




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite