Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Perspective asupra pieţei locale de Business Analytics

31 Mai 2010




Pesimism: Interes scăzut, cerere pe măsură

Există, evident, şi perspective pesimiste asupra apetitului real al companiilor locale de instrumente avansate de analiză a datelor. Motivele – stadiul incipient al pieţei soluţiilor de Business Analytics, nivelul de conştientizare scăzut al utilităţii acestui tip de aplicaţii, cererea preponderent axată pe instrumente de raportare, în detrimentul celor de analiză, piaţa limitată doar la categoria marilor companii (care includ şi multinaţionalele).


„Companiile româneşti conştientizează necesitatea unor instrumente de BA destul de restrâns. Numai companiile mari şi medii investesc în soluţii dedicate de BA. În rest, cel mai popular instrument de BA rămâne MS Excel, asta în cazul în care putem admite că MS Excel este folosit pentru BA/BI. În condiţiile în care soluţiile ERP încă nu acoperă întreaga arie a companiilor, este greu de promovat şi implementat o soluţie de BA. În general, se merge pe setul de rapoarte oferit de soluţia ERP, care acoperă în majoritatea cazurilor numai partea de «reporting» nu şi pe cea de «analytics»“, susţine Ion Moroşanu, Project Manager Business Solutions SolvIT.


O opinie confirmată şi de către Zemy Apfelbaum, Managing Director Wizrom Software, companie care a dezvoltat o aplicaţie proprie „încapsulată“ de BI, dar deţine în portofoliu şi soluţii stand-alone: „La momentul actual, în România, nu există o necesitate clar conturată de a folosi astfel de soluţii. Interesul este, în general, manifestat de către multinaţionale, companii care utilizează astfel de instrumente la nivel de grup. Piaţa soluţiilor de Business Analytics este încă la început şi avansează mult mai greu faţă de aşteptările de acum câţiva ani.“



Zemy Apfelbaum


Cum va evolua piaţa locală

În ceea ce priveşte perspectivele de evoluţie a pieţei locale a aplicaţiilor de BI-BA optimismul este mai temperat, o parte a interlocutorilor indicând faptul că, în perioada imediat următoare, se va menţine o perioadă de stagnare a cererii, urmată de o posibilă etapă de creştere, în strânsă concordanţă cu evoluţia crizei economice traversate de România:


„Evoluţia pieţei BA/BI va fi probabil modestă în trimestrele imediat următoare, dar pentru anii viitori se pot aştepta creşteri cu două cifre. Printre factorii care vor impulsiona evoluţia ascendentă aş menţiona: preocuparea constantă pentru controlul costurilor şi eficientizarea proceselor; accentuarea competiţiei şi a eforturilor de reţinere şi atragere a noi clienţi, în condiţiile în care anumite pieţe sunt aproape de saturare şi nu vor cunoaşte creşteri spectaculoase, chiar şi după ieşirea din recesiune.“


Virgil Geantă, Business Solutions Manager ITC



„Piaţa de BI-BA va urma tendinţele pieţei ERP/CRM, de care este legată intrinsec. Având în vedere evoluţiile macro-economice mondiale şi regionale, probabil că piaţa soluţiilor BI-BA va stagna sau va creşte uşor până la încheierea crizei, după care s-ar putea să asistăm la o creştere consistentă. Pe de altă parte, companiile ar trebui, mai ales în condiţii de criză, să îşi îmbunătăţească vizibilitatea asupra propriului business, să dispună de instrumente mai precise de control şi decizie.“


Silviu Teodoru, Technology Senior Sales Consultant Oracle România


Există, însă, şi opinii conform cărora criza economică va accelera cererea, soluţiile de BA acţionând ca un diferenţiator economic esenţial în actualul context economic:


„Deşi este încă la un nivel incipient, există un potenţial considerabil pentru astfel de soluţii, întrucât implementarea lor devine din ce în ce mai mult un avantaj competitiv, cu implicaţii directe şi vizibile în performanţa în piaţă a firmei şi, implicit, în rezultatele financiare ale acesteia. Criza economică nu face altceva decât să scoată în evidenţă diferenţele dintre companiile ce utilizează BA şi cele care nu o fac încă.“
Bogdan Ciubotaru, General Manager Relational România


„Ţinând cont că soluţiile BA (eu prefer să le numesc Enterprise Performance Management) se adresează managerilor ca suport în procesul decizional, ei fiind, de asemenea, cei care decid să achiziţioneze sau nu un astfel de program, consider că această piaţă va cunoaşte un trend crescător. Un element definitoriu ar fi şi perioada pe care o traversăm şi care impune achiziţia de sisteme informatice integrate care să permită afacerii să evolueze. Motoarele acestui sector sunt greu de definit, deoarece nu există încă o educare a managerilor şi a pieţei din România în acest sens, mare parte din potenţialii clienţi de astfel de servicii sunt companii unde managerii au mai activat în firme care aveau implementate astfel de sisteme.“
Remus Bucşă, Business Consultant iQuest Group

„Sentimentul meu este că piaţa va fi în creştere, dar mai este mult până la maturizare. Principalul motor va fi, bineînţeles, nevoia clienţilor de a afla informaţii despre afacere. Criza a influenţat trecerea spre o nouă etapă în managementul afacerii, o etapă în care este mai importantă optimizarea proceselor de afaceri interne, în condiţiile în care creşterea din etapele precedente sa încetinit şi competiţia face să mai reziste numai aceia care îşi optimizează afacerea. Pentru aceste optimizări este, bineînţeles, nevoie, în primul rând, de o analiză corectă şi rapidă, în orice moment, a afacerii, a rezultatelor şi a proceselor. Ca un dicton pentru aceasta: să reducem costurile, dar să le reducem în mod inteligent acolo unde ele nu sunt productive.“
Ion Moroşanu, Project Manager Business Solutions SolvIT



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite