Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Traseul absolvenţilor, reconstituit din raţiuni educaţionale strategice

01 Decembrie 2010






Drumul descoperit va corela programele de formare cu cerinţele pieţei muncii

În aceste zile, peste 100.000 de absolvenţi din două promoţii recente (2005 şi 2009) a 55 de universităţi primesc invitaţia de participare la primul studiu naţional, care urmăreşte legătura existentă între studiile absolvite şi activitatea profesională. Studiul desfăşurat în cadrul proiectului Absolvenţii şi piaţa muncii utilizează informaţiile culese de la tineri, prin-tr-un chestionar online, pentru a crea o perspectivă de moment asupra traseului parcurs de aceştia, dar, totodată, prezintă potenţial semnificativ pentru direcţionarea în viitor a programelor de educaţie şi de formare spre piaţa forţei de muncă.

„Absolvenţii şi piaţa muncii” (APM) este unul dintre proiectele strategice pentru învăţământul superior, derulate de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, proiecte asemănate cu un dispozitiv GPS, care indică un fel de coordonate ale locului în care se doreşte să ajungă cercetarea şi universităţile din România.

În cazul de faţă (proiectul APM), principala hartă de referinţă este, în linii mari, piaţa muncii. Punctul de plecare este dat de situaţia actuală a absolvenţilor, iar răspunsurile vor desena hărţi ale traiectoriei lor profesionale. Prin urmare, metafora GPS-ului se poate aplica şi în detaliu, însă cartografierea unui traseu real presupune repetarea anuală a studiului de către fiecare universitate. Iar proiectul tocmai acest lucru îşi propune: să ofere universităţilor o metodologie şi instrumente pentru a realiza periodic astfel de studii.

Qui prodest?

Principalii beneficiari ai proiectului sunt universităţile şi policy makers. Pe de o parte, pune accentul pe importanţa cunoaşterii modului de inserţie a absolvenţilor pe piaţa muncii, iar pe de altă parte pe diferenţele dintre piaţa educaţională şi piaţa muncii.

Locul APM în seria proiectelor strategice

Din punct de vedere conceptual şi metodologic, APM poate fi încadrat în seria proiectelor strategice. Asta pentru că, pe de o parte, vizează obţinerea prin metode ştiinţifice a unor informaţii semnificative pentru performanţa universităţilor în zona de formare profesională. De aceea, APM este complementar proiectelor care vizează crearea de cunoaştere prin proiecte de cercetare şi şcoli doctorale performante. Dintr-o altă perspectivă, Absolvenţii şi piaţa muncii este complementar şi proiectului care oferă informaţii complete privind evoluţia studenţilor pe parcursul studiilor şi urmăreşte traiectoria acestora după terminarea facultăţii. Nu în ultimul rând, APM oferă instrumente şi informaţii esenţiale pentru un management universitar performant. Pe de altă parte, proiectul urmăreşte corelarea cu practicile europene, urmăreşte abordarea cu rigoarea ştiinţei a fenomenelor studiate, susţine descentralizarea deciziei prin implicarea unui număr mare de participanţi şi autonomia decizională a universităţilor româneşti.

2+1 obiective

Pe termen scurt, adică până la finalizarea proiectului, APM are două obiective majore.

Mai întâi, îşi propune să furnizeze toate elementele necesare pentru ca universităţile să poată realiza propriile studii de monitorizare a absolvenţilor: instrumente de lucru (de exemplu, chestionarul de monitorizare, instrucţiuni şi modele, instrumente de analiză), metodologii de lucru (de exemplu, pentru derularea studiului în condiţii de rigoare ştiinţifică, validarea datelor, aplicarea efectivă a chestionarului), pregătire şi experienţă, dar şi legături de lucru (de exemplu, utilizarea unor medii electronice de comunicare de tip forum).

În al doilea rând, proiectul îşi propune să realizeze o primă evaluare la nivel naţional a legăturii dintre studiile universitare urmate şi succesul profesional al absolvenţilor. Studiul se desfăşoară pe întreaga populaţie de absolvenţi ai universităţilor şi nu doar pe un eşantion, diversitatea universităţilor participante este foarte ridicată (de stat şi particulare, din toate zonele geografice, de la foarte mici la foarte mari, acoperă toate domeniile de studii din perspectiva numărului de studenţi), chestionarul utilizat este complex (întrebările vizează şi perioada anterioară studiilor universitare, apoi cea în care s-au obţinut perfecţionări ulterioare, de la primul loc de muncă până la cel din prezent) şi totodată conţine şi o secţiune de date biografice (de exemplu, genul sau vârsta respondenţilor, mediul de provenienţă).

Obiectivul pe termen lung este crearea unei reţele de universităţi care să realizeze în colaborare studii independente privind inserţia absolvenţilor pe piaţa muncii, folosind instrumente şi metodologii comune, oferind astfel informaţii riguroase care să poată fi agregate şi analizate la nivel naţional.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite